/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Hvilken mus
Fra : EA_HS
Vist : 878 gange
100 point
Dato : 05-10-10 23:07

Hvad er forskellen på en 800, 1000, og 1600 dpi mus,
og hvordan finder jeg ud af hvilken der passer bedst til min PC, ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-10-10 23:11

Forskellen er nøjagtigheden af de punkter på musemåtten som laser musen aflæser og reagerer efter, høj nøjagtighed til krævende spil hvis ikke du spiller så kan du springe op og falde ned på om det er 800, 1000, eller 1600 dpi.
Alle kan bruges på din computer der er ikke noget med hvad der passer bedst, så det er dig som bruger der skal tage valget

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-10 23:26

Jeg har 2 PC,er der reagerer meget forskellig med samme mus,

på den ene flytter musemakøren sig ca. 4 gange så meget som musen flyttes på underlaget,
det virker fint,

på den anden PC, flytter den samme mus/makør sig ca. 16 gange så meget,..
sk... irriterende,.. men det har måske ikke noget at gøre med antallet af dpi, ?

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-10 23:37

Jo højere DPI jo kortere skal du flytte musen på bordet.

En 800 DPI mus registrer 800 punkter når du flytter den 1 tommer på bordet.
En 1000 DPI mus registrer 1000 punkter når du flytter den 1 tommer på bordet.
En 1600 DPI mus registrer 1600 punkter når du flytter den 1 tommer på bordet.

Hvis du skal flytte musen 10 cm med en 800 dpi mus så skal du kun flytte musen 5 cm med en 1600 dpi mus for at flytte markøren samme afstand på skærmen.

DPI har ikke noget at gøre med om den passer til din computeren.
Musen skal bare have det stik som din computer har. USB er det mest populære.
Så følger der måske noget software med som skal passe til dit system men det står på pakken hvad den passer til.
Selve musen passer formodentligt til de fleste computere men for at bruge de ekstra funktioner i softwaren og eventuelle specielle knapper på musen så det bedte du checker at den er lavet til dit system. Altså windows vista eller hvad du nu bruger.

Istedet for at tænke hvilken mus det passer bedst til din computer så tænkt hvilken mus der passer bedst til dig.

Det kan være du skal købe en måtte eller ligende for at musen bedst kan registrer underlaget fordi det ikke sikkert den virke så godt direkte på bordet men det finder du ud af.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 05-10-10 23:44

Kode
Jeg har 2 PC,er der reagerer meget forskellig med samme mus,

på den ene flytter musemakøren sig ca. 4 gange så meget som musen flyttes på underlaget,
det virker fint,

på den anden PC, flytter den samme mus/makør sig ca. 16 gange så meget,..
sk... irriterende,.. men det har måske ikke noget at gøre med antallet af dpi, ?

Det er din computers indstillinger.
Musens indstillinger gemmes på computeren og ikke i musen så derfor er det forskelligt.
Hvis du bruger windows så skal du bare ind i kontrolpanal > Hardware og Lyd > Mus.
Der kan du indstille markørhastighed. Det er sikkert den der er forskellig indstillet på de 2 computere.

Men jeg ville sætte den lige i midten hvis jeg var dig. Det betyder så at den bruger musens standard indstilling.
Grunden til jeg anbefaler at sætte den i midten er hvis du sætter den højere så vil musen bevæge sig hurtigere og det er så også fint nok hvis man vil det men problemet er bare at musen så hopper pixels over på skærmen så den bliver mindre præcis. Det kan du afprøve ved at sætte den op også prøve at tegne noget præcist i et tegneprogram.
Derfor skal man have en mus med høj DPI så kan man både bevæge den hurtigt og være præcis på samme tid.

Min mus har 1800 DPI men man kan også sætte den til 450 og 900 DPI med det software som følger med.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 05-10-10 23:49

Tak for svaret scootergrisen.
det var lige det jeg havde brug for at vide,..