/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Anonnce fil til aviser m.m.
Fra : k_m_s
Vist : 1015 gange
200 point
Dato : 05-10-10 18:01

Hej.

Er der en "top 10" liste over hvilke fil typer aviser, ugeblade m.m. helst vil ha?
Ved godt det er forskelligt men overordnet set.

Hvad med Microsoft Office Publisher, pub filer?

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : webm

Dato : 05-10-10 19:23

Overordnet set er det uden tvivl PDF-filer...

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 05-10-10 19:24

Hvis det drejer sig om annoncer, vil jeg tro at det er bedst at benytte PDF - så er du selv herre over, hvordan det kommer til at se ud!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-10-10 19:54

- og det er KUN PDF...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-10-10 20:23

Citat
Hvad med Microsoft Office Publisher, pub filer

ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG...ALDRIG... publisher filer, de er uegnet til tryk.
Publisher er IKKE et DTP program

Du kan normalt aflevere filer fra ethvert DTP program men vil du være sikker så eksporter dem som PDF version 1.4 eller PDF version 1.5

Der er flere programmer at vælge imellem når du skal lave noget til tryk.
de mest kendte er Adobe Indesign, Adobe Pagemaker, Quarkxpress og min favorit: Scribus den er nemlig gratis

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 05-10-10 20:37

EXTERMINATOR.

Gratis er godt

Hvilke filtyper laver Scribus?

Kim

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 05-10-10 21:11

Den gemmer i et format der heder .sla men det er ikke det du skal sende.
sla filerne er bare dem du gemmer så du kan arbejde videre med dem.

Når du har noget der skal i trykken eksporterer du en PDF version 1.5
Så får du ingen problemer med trykeriet

Får at få fuldt udbytte af scribus skal du også have ghostscript installeret
Kan hentes her:
http://ghostscript.com/releases/ (kig i bunden, kører du windows er det en af de 2 nederste du skal bruge)

Scribus kan hentes her:
http://www.scribus.net/

du får også lige selve download linket
http://sourceforge.net/projects/scribus/files/scribus-devel/1.3.7/scribus-1.3.7-win32-install.exe/download

VIGTIGT. første gang scribus startes kan det godt tage noget tid, den skal lige gennemse alle fonte på computeren

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-10-10 09:04

Det du skal bruge er helt sikkert PDF, vi foretrækker absolut PDF (foreningsblade m.m.) får vi filer fra Word/publisher og lign. konverterer vi dem til PDF(koster ekstra) og uden garanti for resultatet, vi forlanger også at folk læser korrektur og godkender inden vi går i gang, men PDF glider lige igennem.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-10-10 09:15

EXTERMINATOR.

Måske et dumt spørgsmål men er det Scribus der kan convertere til pdf?

Jeg har købt PDF XChange Viewer men den kan ikke convertere til pdf, kun ændre i pdf.

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-10-10 09:30

Her en PDF creator og den er gratis

www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 06-10-10 09:34

ja, Scribus er et DTP program og når du har lavet noget der skal trykkes kører scribus en preflight (test af dokumentet) og eksporterer det som en pdf, det eneste du skal er at vælge hvilken version af pdf du vil eksportere som

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-10-10 17:38

Aviser modtager kun en pdf fil som har været standard format verden over i flere år.
Du skal lav en pdf fil TIL TRYK og det kan den gratis creator ikke som du bliver henvist til.www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Den kan lave en pdf fil til print også kaldet digital tryk, men skal der laves et ordentlig offset tryk skal det være en trykklar pdf fil. Med en adobe destiller kan du selv vælge hvilken type pdf fil du vil lvae. For det meste bruger men en skærm pdf til korrektur og den fylder næsten ingen ting.
Skal det samme dokument laves til en trykklar pdf fylder den mere, da opløsningen er større.
Når du med en destiller laver en pdf fil kan du bestemme og der skal skæremærker med og en del andre ting.
Husk også at farvefoto m.m. skal være i cmyk farver, for at få det bedste resultat.

hawaii7

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 06-10-10 20:15

@ hawaii7: Scribus laver pdf til tryk komplet med skæremærker, pasmærker, farveklodser, cmyk farvebilleder i agfa swop standard eller fogra 27L osv. , der skal ikke bruges nogen "creator"

Her er lige et par gode råd om filer til ltryk
http://www.lasertryk.dk/App_Themes/Normal/Gfx/download/A4_katalog_om-trykfiler.pdf

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 14-10-10 09:31

Tak for svaret EXTERMINATOR.

Ikke haft tid til at kigge på det endnu, men lyder lovende

Kim