/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gulvbrædder af forskallingsbrædder...
Fra : axelbjarne
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 05-10-10 07:53

Jeg har tænkt mig at lægge et gulv af forskallingsbrædder øverst på det sidste loft...det er rart at have noget at gå på, når der skal understryges en gang imellem.

Der skal være et mellemrum mellem brædderne, da træet arbejder...men hvor stort?

mvh.
axelbjarne

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 05-10-10 08:19

5 - 10 mm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-10-10 16:28

Dit loft er forhåbentlig tørt, så brædderne trækker sig sammen når de også bliver tørre.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 05-10-10 16:32

ja, loftet er fuldstændig tørt...har lige fået sat en Isokern i skorstenen, og da det var en skorstensfejer som gjorde de, bad jeg ham og se, om der var noget at komme efter - og det var der ikke...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-10 18:17

Læg dem nu uden at SLÅ dem sammen. De få promille, de bliver bredere vil bare i august mase de rå smalkanter lidt sammen uden at trække hverken søm eller tænder ud. August, fordi her er luftfugtigheden som regel størst, og du får jo ikke brædderne gjort våde; så skulle de have noget mere spillerum.
vh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-10-10 20:46

det er meget normalt at man laver ca. 1 cm luft imellem brædderne. ikke af hensyn til at de arbejder, men mere fordi man så får en lidt bredere gangbro af det samme antal brædder.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 07-10-10 05:28

Tak for svaret Teil.