/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen xantia affjedring.
Fra : Steenk1
Vist : 2017 gange
40 point
Dato : 03-10-10 13:25

Hej. Et pludslig opstået problem. Den hydropneumatiske affjedring i min xantia hæver forenden til max højde og vil ikke gå ned igen. Bagendens affjedring virker fint. Den reagerer på niveauhåndtaget i bilen men det gør forenden ikke. Nogen der har en løsning?? Jeg har prøvet at løsne trykudligningsskruen på hovedcylinderen. Den hvisler og slutter med klik som den skal men intet sker med forenden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-10 16:51

Det er måske din højderegulatorarm som har sat sig fast fortil.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 40 point
Dato : 03-10-10 19:16

Enten er den lille plast forbindelses arm til højdekorrektøren hoppet af eller knækket.
Den sidder på en kuglekrog fra den forreste krængningsstabilisator til højdekorrektør mekanismen.

Du SKAL have en grav for at komme under bilen og pille med det.
Det er selvmord at lægge sig ind under bilen og pille med højde indstillingen.
Du har ikke en chance, når 800kg forvogn pludselig sænker sig ned over dig.

En anden almindelig fejl er, at højde korrektør mekanismen er tør og sætter sig.
Det kan klares med et godt skud kædefedt.
Ikke så gerne WD40, da det hurtigt tørrer ind.

Trykudladeskruen kan ikke sænke bilen, da sikkerhedsventilen lukker af for affjedringen, når trykket falder til under 100bar.
Dertil vil antisynk ventilerne også lukke og hindre at bilens hævecylindre tømmes.

Kom og læs mere : http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/29.page

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-10-10 22:36

1. SKRU FOR ALT I VERDEN IKKE ARMEN PÅ KRÆNGNINGSSTABILISATOREN LØS UDEN I DET MINDSTE AT SIKRE DIG, AT DU KAN GENMONTERE DEN I SAMME POS.
Det er ret omstændeligt, at få den på plads, hvis du ikke har en grav eller kørebanelift.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-10-10 23:19

Hvis ikke Beestones forbindelsesarm(kødben) er knækket / hoppet af, så prøv følgende, som jeg havde i her for 4-5 år siden:

Citat
Du kan købe en speciel skylleolie til citroenhydraulik.
Du skal tømme den gamle væske af, skyllevæske på, køre med den et stykke tid, (du kan formentlig mærke virkningen efter mellem 500 og 1000 km) skift til ordinær olie, kort sagt: Følg brugsanvisningen på dunken.
Så skulle dén være i orden. Udførte kuren på en BX, der havde gået ca 250ooo.

God arbejdslyst

H-J

Godkendelse af svar
Fra : Steenk1

Dato : 11-10-10 07:02

Tak for svaret Beestone. Jeg satte xantiaen på bukke og efter en del søgen i snavset fandt jeg den forbindelsesarm du omtaler. Jeg fik hevet den på plads og sikret den med en imidlertidig løsning med en o-ring og nogle strips. Nu skal jeg bare lige skaffe et nyt "kødben" og så er den ok igen. Tak for hjælpen.