/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Citroen xantia affjedring.
Fra : Steenk1
Vist : 2017 gange
40 point
Dato : 03-10-10 13:25

Hej. Et pludslig opstået problem. Den hydropneumatiske affjedring i min xantia hæver forenden til max højde og vil ikke gå ned igen. Bagendens affjedring virker fint. Den reagerer på niveauhåndtaget i bilen men det gør forenden ikke. Nogen der har en løsning?? Jeg har prøvet at løsne trykudligningsskruen på hovedcylinderen. Den hvisler og slutter med klik som den skal men intet sker med forenden.

 
 
Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 03-10-10 16:51

Det er måske din højderegulatorarm som har sat sig fast fortil.



Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 40 point
Dato : 03-10-10 19:16

Enten er den lille plast forbindelses arm til højdekorrektøren hoppet af eller knækket.
Den sidder på en kuglekrog fra den forreste krængningsstabilisator til højdekorrektør mekanismen.

Du SKAL have en grav for at komme under bilen og pille med det.
Det er selvmord at lægge sig ind under bilen og pille med højde indstillingen.
Du har ikke en chance, når 800kg forvogn pludselig sænker sig ned over dig.

En anden almindelig fejl er, at højde korrektør mekanismen er tør og sætter sig.
Det kan klares med et godt skud kædefedt.
Ikke så gerne WD40, da det hurtigt tørrer ind.

Trykudladeskruen kan ikke sænke bilen, da sikkerhedsventilen lukker af for affjedringen, når trykket falder til under 100bar.
Dertil vil antisynk ventilerne også lukke og hindre at bilens hævecylindre tømmes.

Kom og læs mere : http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/29.page

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 03-10-10 22:36

1. SKRU FOR ALT I VERDEN IKKE ARMEN PÅ KRÆNGNINGSSTABILISATOREN LØS UDEN I DET MINDSTE AT SIKRE DIG, AT DU KAN GENMONTERE DEN I SAMME POS.
Det er ret omstændeligt, at få den på plads, hvis du ikke har en grav eller kørebanelift.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 03-10-10 23:19

Hvis ikke Beestones forbindelsesarm(kødben) er knækket / hoppet af, så prøv følgende, som jeg havde i her for 4-5 år siden:

Citat
Du kan købe en speciel skylleolie til citroenhydraulik.
Du skal tømme den gamle væske af, skyllevæske på, køre med den et stykke tid, (du kan formentlig mærke virkningen efter mellem 500 og 1000 km) skift til ordinær olie, kort sagt: Følg brugsanvisningen på dunken.
Så skulle dén være i orden. Udførte kuren på en BX, der havde gået ca 250ooo.

God arbejdslyst

H-J


Godkendelse af svar
Fra : Steenk1


Dato : 11-10-10 07:02

Tak for svaret Beestone. Jeg satte xantiaen på bukke og efter en del søgen i snavset fandt jeg den forbindelsesarm du omtaler. Jeg fik hevet den på plads og sikret den med en imidlertidig løsning med en o-ring og nogle strips. Nu skal jeg bare lige skaffe et nyt "kødben" og så er den ok igen. Tak for hjælpen.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177419
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407871
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste