/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ESAB æggeskal elektrode svejser
Fra : mi-to
Vist : 5201 gange
20 point
Dato : 02-10-10 17:38

Hej..

Er der nogle der har erfaring med sådan en gammel svend esab TF 350 H ska svejse i 5mm jern er den go til det ???? Og evt hvilke pinde man ska bruge til den opgave ??

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-10 19:11

Hvis du kan få fat i nogle 46.16 fra OK - vil du have nemmest ved at svejse i 5mm jern.
Men du bør slibe "grøfter" så du får svejset i hele materialets tykkelse.
Du har indstillet den rigtige strøm og svejset rigtigt når slaggen rejser sig og næsten selv falder af.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 02-10-10 19:18

Ja okay kender du den gamle svejser??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-10 19:23

Nej jeg kender ikke æggeskallen - men har brugt en noget lignende, hvor man stillede på strømmen ved at sætte svejsekablerne ind i huller som et matrix system. Den var firkantet , vist også en ESAB.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 02-10-10 19:26

Hva med selve størrelsen på altså tykkelsen på pindene hva bruger man til 5 mm jern

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-10 19:36

Ja det glemte jeg lige ................ 2.5 mm er godt at starte med.

For lidt strøm - så hænger den nemt fast.
For meget strøm - så brænder den bare hul og sprutter og hvæser.

Passende strøm og blød føring med et "løst" håndled - så vil du kunne trække en pæn vold efter dig når du svejser.

Advarsel: Svejselyset (lysbuen) er meget stærk og du får nemt "svejselys" af at se på det - selv lyset fra et spegl er meget stærkt..............søg læge hvis det sker, at du kan mærke "grus" i øjnene.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 02-10-10 19:49

Hvis nu svejseren kan køre 350amp og kræver en sikring på 60amp hvis man så kun har 35amp kan man ikk bruge den så???

Og tak for svar

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-10-10 21:32

Du skal ikke svejse med meget mere end måske 80 - 100 Ampere ved en 2½ mm elektrode, og så trækker ægget nok ikke så meget fra stikkontakten

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-10-10 06:50

du kan sagtens bruge en 35 sikring
den springer kun hvis den overbelastes
----
selve maskinen er noget af det bedste der er blevet lavet

2,5 elektroder er for lille det
er til hobby-svejsere = h.nyborg
min 3,25 og omkring de 100 amp
har en gammel ´skolebog´ hvis??? du/ andre vil have den.
http://www.gratisimage.dk/image-2371_4CA80D5B.jpg

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 07:14

Har hørt 63.30 pindene sku være gode og nemme og svejse med passer det?

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-10-10 08:07

jeg kan ikke lige huske de koder mere
men til almindelig svejning er dem du kan
købe hos h-nyborg og andre steder de bedste
at rode med andre elektroder, uden at vide
hvad de skal kunne holde til, duér ikke

du kan få elektroder til alt, så du skal vide om det skal
bruges til at reparere et (skær) eller bare
samle et par metalplader.

at de er nemme at svejse med, betyder langfra
at det også kan holde sammen på jernet

tynde elektroder ´starter´nemmere end tykke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-10 11:52

Ok - det kan godt være jeg huskede forkert med størrelsen af de pinde. Det er også nogle år siden at jeg brugte dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-10 12:12

63.30 er til rustfrit stål og skal være opbevaret knastørt, hvis de ikke skal sprutte. 46.16 og 43.32 er betydeligt letter at have at gøre med, hvis du ikke har lang øvelse. Men du kan sagtens svejse 5 mm plade med en 2½ mm elektrode, det tager bare tre strenge med afslagning indimellem. Og sørg for at have svejsehjelm og svejsehandsker på! da svejse hjelmen ikke slipper meget lys igennem, vil jeg foreslå, at du mærker siderne af sammen op med kridt (ved siden af ikke i sømmen) og desuden gør det ude i solskin. Så har du en stærkt forbedret chance for at se hvor du egentlig er henne med elektrodespidsen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 14:52

Det du mener er at man godt kan bruge større pinde end 2.5mm til 5mm jern men er det slet ikk nødvendigt at købe ægget til 350 AMP man kan godt nøjes med en der kan køre 200amp i stedet for ell hva nu når du skriver man kun ska op på omkring de 100 AMP???

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 03-10-10 16:50

Med hensyn til svejsningen, så prøv og check ESABs hjemmeside for vejledning. Hvis du ikke har anskaffet dyret endnu, så behøver du ikke så stor en maskine, som kan trække alt op til 5 mm basiske elektroder. Kan du få noget til at trække 3,25 mm elektroder og 150 Ampere til den halve pris, så gør det og og brug besparelsen på sikkerhedsudstyr, handsker og hjelm, evt. den avancerede slags med automatisk afblænding, købes hos BILTEMA, hvor du også kan købe svejsetransformer og elektroder og svejsehåndbog (på svensk). I øvrigt har jeg en mistanke om, at "ægget" ikke er lovlig at sælge eller bruge i et ansættelsesforhold. Der er noget med for høje spændinger under opsætning.
En helt anden sag: hvis din nabo vil kassere sådan én og beder dig om at køre den til skrotpladsen, så kunne du jo klunse den undervejs. Men altså: jeg tror ikke det er lovligt sælge sådan en fyr.

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 17:14

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-10 17:16

Tak, men nu er jeg blevet nysgerrig: Hvad er dit valg??

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 03-10-10 17:19

Citat
Ok - det kan godt være jeg huskede forkert med størrelsen af de pinde. Det er også nogle år siden at jeg brugte dem.

sfu også et par dage siden jeg brugta så stor en ´brænder´
men svejse, det kunne den.

selv har jeg en af de små fra nyborg,
og jeg vil påstå at bruger du de tyndeste elektroder
og højeste AMP, så kan den sagtens smelte
et par 5mm plader sammen, til normalt brug....
men der går altså mange elektroder til, formålet.

min kan ''lige'' tænde en 3,25 stang
og holde den igang, men tvivler på styrken
samt det ser ikke ligefrem pænt ud

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1235&Grp=&n=10

angående tynde elektroder = tænder nemmest
det gælder på min, ikke den du taler om

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 17:30

jamen finder en af de gamle esab men som du siger behøver man ikk købe den på 350amp for at svejse i 5mm

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 17:32

har kigget på en esab 170 lhe gigant til 500kr

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-10 19:28

Det lyder som 170 Ampere, skulle være rigeligt til dit formål - men få nogen til at træne dig, eller hvis du har god tid, læs hvordan, anskaf sikkerhedsudstyr og øv dig

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 03-10-10 19:58

har læst lidt på esab´s hjemmeside.. hva mener man med om en svejser har indbygget ensretter???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-10 23:35

Det vil sige, den leverer jævnstrøm ud. det er nødvendigt ved elektroder til aluminium og hvis du skal svejse med blank tråd og beskyttelsesgas (CO2) og ikke til så meget andet. Hvis du skal svejse i blødt stål ("jern"), så kan du køre med jævn- og vekselstrøm som du lyster. det samme gælder rustfri og basiske elektroder. Til basiske, som er specielt stærke, skal du have en transformer med høj tomgangsspænding for at tænde elektroden, men ikke din hovedpine.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-10 23:38

Men Jette - sørg for at bruge kedeldragt af bomuld og langskaftede læderhandsker (svejsehandsker, hedder sådan i butikken) og svejseskærm. Ellers kommer du til skade!
Held og lykke med træningen og det endelige job.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 10:29

hvem er jette

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-10-10 10:36

Undskyld - jeg sad lidt skævt for skærmen og fejllæste "Dette spørgsmål er blevet besvaret...", læste det som "Jettes spørgsmål..."
bare derfor!

Kommentar
Fra : freddie13bt

Dato : 06-11-10 18:10

Hvis det f.eks. er mindre end en halv meter der skal svejses sammen til noget brugbart er det nemmeste og bedste at du finder nogen der kan svejse. mvh.