/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
lokalaftaler ikke må forringe
Fra : taliskoko
Vist : 1170 gange
200 point
Dato : 02-10-10 17:18

Hejsa,

Der må være et eller flere kloge hoveder der kan fortælle mig, hvor det findes på skrift at lokalaftaler ikke må forringe overenskomsten !!!???

Man kan se det figurere flere steder når man googler det, men jeg kan ikke finde et specifikt sted det står.

Er der nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 02-10-10 17:30

Jeg mener at lokalaftaler er aftaler, der supplerer de hovedaftalerne, altså de kan i sagens natur ikke forringe overenskomsten

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 02-10-10 18:04

Det kommer meget an på hvilken overenskomst vi taler om.

en lokal aftale, bygger som regel ovenpå en overenskomst og der vil i den specifikke overenskomst stå hvilke rammer der er lagt for en lokalaltale, eks. vil der stå, hvad der ikke kan laves aftale om. Eller nogle minimumsregler for, hvad der kan laves aftale om.

Derudover har vi Eu lovgivning mv. som der skal tages hensyn til, eks. omkring arbejdstid osv.

Så altså- -læs overenskomsten og de bilag der følger med i forhold til indgåelse af lokalaftaler.

enhver kan jo sige sig selv, at overenskomsten er den der er overordnet, medmindre nogen laver aftaler som ikke er godkendt af organisationen.

Accepteret svar
Fra : mortenfn

Modtaget 200 point
Dato : 02-10-10 19:11

Hej

Lokal aftaler kan som hovedregel ikke forringe overneskomsten. Forringelse kan ske hvis der i overenskomsten er beskrevet at det kan ske ved lokal overenskomst eller lokal enighed.

Men men ----

For at forstå det faglige prensip er der lige en alt overskyggende hovedregel - rangorden som skal overholdes.

Øverst ligger Loven - vedtaget i folketinget.

Dernæst - hovedaftalerne indgået mellem hovedorganisationerne fx. LO og DA eller LO og SALA.

Herunder kommer overenskomsterne mellem organisationerne fx. DI og CO-industri eller GLS-A og 3F

Herunder kommer lokaloverenskomster typisk mellem er virksomhed og den lokale afdeling af en fagforening

Tilsidst kommer så lokalaftaler mellen den endklte virksomhed og medarbejderen (måskes en afdeling af virksomheden og enkelte medarbejdere)

Så langt - så godt.

Hvis du starter nedefra er man underlagt den og de aftaler og overenskomster der ligger oven over - sådan er det bare. Og man kan underkende det der ligger under en (for det meste)

Den regel du henviser til er et gældende fagretslig praksis hvor der næsten dagligt siges domme udfra. (Måske Per Jacobsen har beskrevet det i en af sine bøger om arbejdsretten)

Håber dette er nok - hilsen Morten

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 16-11-10 12:35

Tak for svaret mortenfn.