/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
HAVTORN ved Hornbæk
Fra : Lfelby
Vist : 2669 gange
200 point
Dato : 01-10-10 19:39

Måske ikke just et "havespørgsmål" men jeg ved, at der findes HAVTORN (det orange, c-vitaminholdige bær, som bruges i desserter, gryderetter m.v.) i Hornbæk. Samme bær er ligeledes at finde ved Jyllands kyster, men da jeg er bosiddende her, vil jeg blot høre om nogle af jer gode naturvandrere er stødt på bærret ved Hornbæk, for jeg kan ikke finde det
Mange hilsner
Lone

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-10-10 19:46

Så må det vel næsten være i plantagen??, men der har jeg nu heller ikke set den

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-10 19:47

så køb din ascorbinsyre ved en forhandler af grej til håndbryggere

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-10-10 19:47

De stikker heller ikke så meget.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 01-10-10 19:51

Kildekrog, på kanten til Rusland...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-10-10 20:05

Søg og du skal finde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-10-10 20:38

Vi har dem her ved Sønderskoven på Als, men jeg har ikke tænkt mig at plukke dem, de stikker...'

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-10-10 20:49

Hej.
Den skulle være til at finde i Mosemark skov ved Tusenæs.
Citat
Træart Kårings- Frøkildenavn Frøkilde-
nr. beskrivelse

Benved L.138 Høje Møn B-5
L.139 Mosemark Skov, Tuse Næs B-5
Dunet Gedeblad L.140 Karlstrup B-10

Hassel L.142 Sønderskovgård B-9

Havtorn L.145 Mosemark Skov, Tuse Næs B-7

Hunderose L.147 Dageløkke Skov B-3

Hvidtjørn, L.163 Humlebæk B-8
éngriflet L.164 Ærø B-1

Klitrose L.149 Mosemark Skov, Tuse Næs B-2

Kornel, rød L.159 Sønderskovgård B-4

Sargent-æble L.152 Sønderskovgård B-6

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 01-10-10 21:16

Du kan finde dem (sammen med slåen) i Nivå bugten, nyd turen ad Strandvejen fra Hornbæk, lige efter du kører over Nivåen er der en sti på venstre hånd, ved et birketræ og lidt låger, med både slåen og havtorn.

Slåen skal en tur i fryseren først ( i gamle dage ventede man til frosten kom, men det gør fuglene ikke), laver en dejlig kryddersnaps, havtorn kan man også lave snaps af, og masser af andre gode sager.

God tur og god fornøjelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-10-10 05:20

Citat
Slåen skal en tur i fryseren først

Jeps, de bliver sødere da frosten "smadrer" cellerne så sukkeret trækker ud, det er især væsentligt til kryddersnaps.
Jeg lavde engang snaps med hvide rønnebær......yum-yum

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 03-10-10 21:56

Tak for de overraskende konkrete svar på steder - og jeg har i dag både besøgt Kildekrog (ved stationen), men kunne ikke finde havtorn dér selvom jeg gik et par kilometer ad stien.

Bedre held havde jeg i Nivå, hvor turen som lovet var en oplevelse i sig selv. Med den præcise vejbeskrivelse var stedet nemt at finde og hér var de! - HAVTORN bærrene .

Tak vagnr, du fik mit ønske om at finde havtorn opfyldt.

PS! Slåenbærrene var der også et par stykker af tilbage, men dem så det også ud til, at fuglene i buskene havde stor glæde af.

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 03-10-10 22:04

Tak for svaret vagnr. Fandt dem efter din anvisning, og har allerede her til aften fået en god suppe med de syrlige havtorn. Andre her i familien bemærkede snapseforslaget, så det skal vi helt sikkert også prøve. http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Efteraar/2010/0909135801.htm

Jeg værdsætter at du brugte tid på at svare udførligt på spørgsmålet - tak for det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-10-10 03:16

Selv tak, Lfelby, og god fornøjelse med havtornen (og slåen næste år)

Stedet har været "mit" de sidste 30 år, men der er vist rigeligt til alle der har lyst.