/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Tjek online-spywarescanner
Fra : als
Vist : 437 gange
30 point
Dato : 08-05-03 20:41

Vi er 3 stykker med hver vor pc. Vi hader allesammen spyware og har taget vores forholdsregler med flere forskellige spywareværktøjer. Alligevel blev vi hver for sig overrasket da vi brugte onlinescanneren hos Spywarefri, for den fandt (godt nok kun lidt, men alligevel) spyware hos os allesammen.

Jeg ville gerne have om nogle af jer som er godt sikret mod spyware ved hjælp af ad-aware, Spywareblaster og lignende prøve om i gør samme erfaring som os og fortæl mig det lige bare ganske kort. Det er jo lidt foruroligende når man nu er godt sikret. Tak for hjælpen. Her er adressen

http://www.spywarefri.dk/spywarefri-onlinescan.htm

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-05-03 21:27

Hej als

Jeg har Adaware 6 Professional, som jeg kører regelmæssigt.
Alligevel fandt online-scanningen en enkelt gator-nøgle i
registreringsdatabasen.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 08-05-03 21:29

Hej als
Jeg er sikret med IE-spyad - Spywareblaster og ad-aware, ved 18 tiden kørte jeg ad-aware og den fandt intet, nu har jeg lige prøvet at kører onlinescan ( Det gik mærkelig hurtig 8-10 sek. ) og den fandt noget der hed "WinWhat where" som den ville have jeg skulle slette men det turde jeg ikke. Jeg syntes det er mærkelig den kan scanne en hel computer så hurtig, og føler det virker lidt utroværdig.

mvh. Monsen

Kommentar
Fra : als

Dato : 08-05-03 21:41

Hej rellom og Monsen1234. Gator-nøglen skal i hvert fald væk og Monsen1234: Den WinWhatWhere er en keylogger. Den er i hvert fald heller ikke god at have. Den bør du slette. Prøv at søge på google med det navnet og så sæt spyware bagefter. (Altså i to ord). Hm! Ja den scanner godt nok hurtig.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 08-05-03 21:53

Ja, Gator-nøglen røg ud med det vuns. Det er efterhånden et år siden, jeg var så uheldig at få Gator ind på min maskine, og jeg troede ellers, jeg var sluppet af med skidtet forlængst, men det var jeg altså ikke helt. Før nu!

Og dog? Måske finder online-scanneren heller ikke alt? Så moralen af dette må vist være, at kun èn ting er sikkert: Man kan aldrig være helt sikker!

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 08-05-03 21:59

Hej igen.
Jeg har slettet WinWhatWhere, det er fantastisk det kunne online-scanningen klare på få sek. Ad-aware hakker det hele igennem på ca.40 min.og har i over en mdr. intet fundet efter jeg har fået IE-spyad - Spywareblaster installeret på computeren.

Hej

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 30 point
Dato : 09-05-03 07:44

Hejsa.

Det går hurtig fordi den kun scanner i REG-DATABASEN og den scanner efter cirka 22-23 forskellige entries. De smutter hen over skærmen mens arbejdet udføres.

Jeg tror på ingen måde den kan kamle op med AD-aware og de andre, på andet punkt end det der ligger i REG databasen. Her har den fordelen af at kunne være opdateret hele tiden (der skal jo ikke downloades en update).

Jeg er dog meget imod en side som den man kommer ind på i ALS's link.
Siden indeholder ingen information om at der skal "installeres" et lille "program" og heller ingen beskrivelse om hvad programmet er og gør. Det kan en side der handler om "spyware" og "sikkerhed" gøre meget bedre - og det burde de! - efter min mening.

Jeg anbefaler at I alle fortsætter med at bruge de andre "gamle" programmer, og så blot supplerer med dene on-line scanner.

Jeg placerede for sjov skyld en COOKIE der stammer fra en "spy", cookeis er jo som bekendt en af de mest anvendte måder at lave "tracking" på. Denne on-line scanner fandt den ikke... Startede lige en af mine andre spyware fjernere, den fandt den...

mvh
BenKvist

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 09-05-03 07:47

ps. for ikke at blive misforstået.... Så har jeg set at der står noget på siden om at der installeres en komponent. Men det "Godkend" vindeue der poppe op, dækker denne tekst.

Det jeg mente oven over, var at man måske IKKE skulle starte scanneren når man gik ind på siden, men først når folk trykkede på en knap eller et link

BenKvist

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 08:21

benkvist du kommer med flere interessante ting. Vedr. det tekniske hvordan den hvirker vil jeg sende en mail til Ellen fra Spywarefri og spørge hende om hvordan den kan være så hurtig, hvorfor den finder noget som andre ikke finder, hvor tit den bliver opdateret mm. Jeg uddeler så ikke lige points nu men venter til jeg får et svar, for så kan vi nemlig stadig bruge tråden her. Ellers er der en del der skal til at "købe svaret" Det er der ingen grund til. Er der flere spørgsmål jeg skal tage med når jeg nu er ved det.

Med hensyn til "installere et lille program" så installeres der ikke mere end der installeres ved enhver anden onlinescanner, f.eks. Panda virusscanner, Housecall virusscanner osv. Det er simpelt hen en nødvendighed for at de kan køre som onlinescannere. De skal jo kigge på puteren for at se hvad utøj der ligger. Det finder jeg nu er helt naturligt og også noget jeg forventer. Men jeg spørger hende lige om det også.

Jeg er nu heller ikke helt enig med benkvist i at det "Godkend" vindue dækker teksten. Har netop prøvet igen, og teksten står så vidt jeg kan se ude til højre netop for at det ikke skal dække teksten, men det kan måske være hvis man kører med en anden opløsning på skærmen end den jeg har. Hvad siger i andre? Dækker den også teksten hos jer? For så vil jeg også tage det med i min mail. Det generer mig så ikke at den Godkend popper op da jeg kunne læse teksten til højre, men hvad siger Monsen og Rellom? Jeg afventer lige så jeg kan få det hele med, så mailer jeg iaften. Jeg mailer så Ellen fra Spywarefri iaften. Har tidligere kontaktet hende. Godt nok er hun IT-sikkerhedschef, men det er utrolig hvad den dame ved.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-05-03 08:30

Jeg kører med opløsningen 1024 x 768, og hos mig dækkede godkend-pop-uppen slet ikke den forklarende tekst til højre.

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 08:33

Hej Rellom. Det er den samme opløsning jeg kører med og teksten blev ikke dækket, og det er jo nok derfor der ikke står noget i midten på den side.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 09-05-03 08:58

Hejsa..

Korrekt.. Ved 1024x768 og op er der ingen problemer.. Men der er stadig mange der anvender 800x600, og der bliver det dækket.

Jeg mener stadig, at det er forkert at "starte" og "installere" noget når en side åbnes... Det er jo netop det SPYWAREN ofte gør.

Havde jeg lavet siden, havde jeg lavet en knap der skulle trykkes på, eller have lavet det så der blev startet med forsinkelse, så man kunne nå at fortryde.

Det er min mening ud fra hvad jeg synes hvad der må være god design etikette.

BenKvist

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 09:31

benkvist> Hvad angår 800x600 så er det klart at teksten også bør kunne ses uden at den dækkes. Den info giver jeg videre.

Hvad angår den Godkend som kommer frem, så kan man jo stadig fortryde. Så vidt jeg husker er der en fortrydelsesknap. Og Godkend kommer op med 5. sek. forsinkelse står der. Men jeg synes vi også skal tage det med, og se kommentaren.

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 09-05-03 15:49

Jeg anvender 800x600 og teksten bliver IKKE dækket, det står pænt ved siden af hinanden men jeg syntes som benkvist at der er for lidt oplysninger om hvad den scanner.

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 17:29

Jeg har sendt min mail nu. Afventer

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 18:22

Hurtigt svar, må jeg sige. Skrev omkring 15.30 og fik dette svar lige nu:

Vores amerikanske overprogrammør vil svare på den tekniske del.

Hvordan kan scanneren scanne så hurtigt som den gør?

Because we have good coders. :)
Full explanation:
http://www.xblock.com/faq#speed

Er det rigtigt at onlinescanneren kun skanner I registreringsdatabasen og kun ca. 50 entries?

Nope.
It scans for ALL these:
http://www.spywareguide.com/product_list_clsid.php
and MOST of these:
http://www.xblock.com/spylist.shtml

Hope this answers everything.

Best regards to all friends of Spywarefri/X-Block in Denmark
Jan Hertsens

Vedr. den automatiske popup
-----------------------------------
Vi har diskuteret dette før scanneren blev lagt på nettet. Vi har indset, at det var nok ikke en god idé og derfor vil det blive rettet.

Med venlig hilsen

Spywarefri.dk
Ellen H. Hansen

Det er et godt svar synes jeg. Hvad mener i. mvh als

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 09-05-03 18:59

Hejsa.

Så vidt jeg kan se, så scanner den altså ikke efter filer i form af cookies og dll'er. Jeg kan i hvert fald ikke registrere nogen som helst form for disk aktivitet, på trods af at jeg har lagt (ja med vilie) nogle af de spyware filer ind som jeg tidligere har fjernet, sammen med de tilhørende entries i reg-databasen. Den finder linierne i reg-databasen, men filerne fjernes ikke... Så det er for mig at se ikke en løsning der gør at ad-aware m.fl. kan undværes... Jeg anvender den prof. version 6.0 af denne, og den har fjernet de omtalte filer.

Personligt anser jeg ikke Spyware for fjernet, inden filerne er væk. Det er jo ikke kun Reg-databasen der skal renses.

Jeg tror jeg må konkludere som følger:

Der findes mange gode programmer, men ingen af dem er 100%. Jeg vil helt sikkert anvende on-line scanneren - nok endda dagligt - men jeg vil samtidig anvende min ad-aware - men den tager laaaaannnng til i forhold til...

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : Monsen1234

Dato : 09-05-03 19:02

Svaret kan jo ikke være bedre, og der er jo de oplysninger man har brug for. Jeg vil bruge den sammen med ad-aware, det må jo være en god kombinasion den finder jo noget ad-aware ikke kan, ser det ud til.

mvh. Monsen.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-05-03 19:15

Ja, hatten af for det gode og hurtige svar.

Og også hatten af for Acaware 6 Pro. For selv om jeg kun benytter den, har online-scanningen jo ikke
fundet mere hos mig, end den har hos jer, som benytter flere spyware-scannere.

Men måske er betalingsversionen af Adaware bedre end den gratis version?
I så fald finder jeg det yderst rimeligt, at man får mere for 400 kr. - end for slet ingenting.

Bortset fra det så undrer det mig i grunden, at ikke flere har givet sig til kende her.
Jeg havde ellers forventet, at denne tråd ville blive noget af et tilløbsstykke.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 09-05-03 19:18

Acaware = Adaware.

Kommentar
Fra : als

Dato : 09-05-03 20:59

Hej alle! Ja jeg havde også regnet med at denne tråd blev et tilløbsstykke, men det er nok sådan at de helt unge ikke interesserer sig for at gøre noget ved spywaren. Når noget går galt er det anderledes for da sagde min datter: Du ved noget om spyware. Peter har fået porno på forsiden. Hvordan slipper han af med det? I begyndelsen syntes han det var "helt fedt" men nu irriterer det. Og så måtte farmand træde i aktion.

Men jeg er rørende enige med jer alle. Jeg vil stadig bruge mine faste scannere, men ind i mellem køre en onlinescanning. Jeg tror at vi stadig skal have Ad-aware eller hvad de nu hedder til at fjerne data-miners (se benkvist indlæg) De faste scannere kan vi ikke undvære.

Så slutter vi. Det var spændende at høre jeres mening, men hvor er vi da enige.
Jeg er dybt ked af at jeg ikke kan fordele points her på Kandu. I havde alle fortjent dem. Men når jeg så kun skal vælge en enkelt så blev det denne gang benkvist

Godkendelse af svar
Fra : als

Dato : 09-05-03 21:01

Tak for svaret til jer alle. Det var en interessant diskussion.