/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil piber voldsomt
Fra : Hijklm
Vist : 1454 gange
50 point
Dato : 30-09-10 13:48

Jeg har en 8 år gammel bil som for nylig er begyndt at pibe enormt meget. Det kommer når man tænder den. Hjulene er ikke drejede. Når man træder på speederen er lyden næsten væk og lyden er værst når den har stået stille en dags tid.
Når man kører er der til gengæld en konstant "hvislende" lyd.

Er der nogle der kan komme med et bud på hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-09-10 13:56

- det er sikkert kileremmen...

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 60 point
Dato : 30-09-10 14:15

kilerem.
Du skal have strammet den eller udskiftet den.
Koster ikke alverden, men du skal gøre noget med det samme. Når den først er begyndt at hyle, er det fordi at den bare glider på rullerne, dermed slides den hurtigere og vil på et eller andet tidspunkt springe.

Alt efter bilmodel (aircondition m.m.) er det en forholdsvis simpel operation.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-09-10 17:07

yes -kileremmen.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-09-10 18:04

Det kommer nok ikke som en kæmpe overraskelse, at jeg også hælder til kileremmen / en af dem ( For det tilfælde, at der er mere end en ). Hvis bilen har servostyring kan det forstærke skrigeriet, at dreje hjulene. Hvis du skifter til positionslys ved opstart vil det sikkert forsvinde hurtigere, da generatoren er knapt så voldsomt belastet, MEN: Som andre allerede har opfordret til: Få kigget dem efter og spændt korrekt, eller udskiftet mens tid er. Du vil føle dig umådeligt alene i verden den dag, når skidtet knækker midt ude på en mørk og afsides landevej kl. to om natten.

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 30-09-10 18:12

Tak for de mange gode svar. Specielt kommentarerne om at det ikke er en stor udskrivning. Jeg må vidst hellere bestille en tid hos mekanikeren.

Godkendelse af svar
Fra : Hijklm

Dato : 30-09-10 18:12

Tak for svaret thulin.

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 19-10-10 18:45

Hvis du kører rigtig længe med slap rem slider du remskiverne og så bliver det dyrere for dig.