/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Renovere Munkegaardslamper 525?
Fra : DameDK
Vist : 1083 gange
80 point
Dato : 30-09-10 13:02

Jeg har tre gamle Munkegaardslamper i diameter 525 mm, de har messingkant og jeg har fået forberedt huller til dem i nedhængt loft.
Problemet er bare, at de mangler indmaden.
Producenten, Louis Poulsen, siger, at de er så gamle, at det eneste jeg kan gøre er at købe en komplet ny lampe uden glasset, men det bliver en større udskrivning.

Er der nogen der kan hjælpe med at rekonstruere sådan en lampe helt fra bunden, dvs. den skal fungere med 1x22W og 1x55W lysstofrør, der sidder allerede nogle holdere i. Og så skal der være noget spole eller glimtænder eller hvad ved jeg.

Eller kan I henvise til nogen der kan?

Jeg har taget nogle billeder af en af lamperne:
http://picasaweb.google.com/yngredame/Munkegaardslamper525?feat=directlink

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-09-10 15:41
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 30-09-10 18:04

Hmm, jeg kan måske hjælpe.

Lampen ligner meget en jeg kender (og reparere på) dog er de ophængt i ledningen.
Ved du om den også fandtes sådan???
Der sidder 2 runde lysrør i dem, har ikke lige målet/watt på dem her, men kan finde ud af det i morgen.
Nu er det lidt svært at se på billederne, om fatningerne er der, eller om det er holderne til rørene.
Jeg mener ikke at det skulle være det store problem at få fat i stumper til dem.

MVH

Kommentar
Fra : DameDK

Dato : 30-09-10 22:29

De er ikke tænkt til ophæng i ledningen. I siderne er der nogle huller til beslag, der stikker ud til siderne, og så ligger oven på det nedhængte loft (fx listeloft eller gipsloft).
Det der mere bekymrer mig, er, at der ser ud til at være en klemrække oven på lampekassen dvs på dens udvendige side, og selv om man gør sig umage med at skabe luft nok over lampen, kan isolering (rockwool) i etagedækket alligevel måske hænge ned på lampen. Er det er problem?

Nogle siger, at lysstofrør slet ikke udvikler varme, men hvad med gnister fra ledningerne?

Kommentar
Fra : DameDK

Dato : 30-09-10 22:32

Fatninger: Jo, der er to fatninger med fem små huller i hver, og så er der holdere.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-10 11:51

Du skal bare have fat i 1 spole til hvert af rørene (2 x 3) stk. Disse er ganske alm. og er ingen problem at skaffe.
Så skal du have fat i 6 glimtændere + holdere, ganske alm. og ingen problem at fremskaffe.
så skal du bruge Ca. 6 meter varmefast ledning (stiv 0,75mm²) heller ikke noget problem.
så skal du bruge 2 x 3 stk kondensatorere heller ikke noget problem.
og så skal du jo selvfølgelig have 2 x 3 stk lysstofrør, intet problem.
og så skal du montere efter et diagram, som enhver elektrikker kan tegne til dig.

Det er med andre ord ganske alm, ting du skal have fat i, og som bør kunne bestilles hos enhver el-installatør. Du skal nok regne med at prisen bliver Ca. 1000 - 2000 Kr.

Citat
Nogle siger, at lysstofrør slet ikke udvikler varme, men hvad med gnister fra ledningerne?

Der kommer forhåbentligt ingen gnister fra dem !!!!!!

ET lystofrør bliver varmt, men hvad der er endnu værere, er at spolerne i toppen bliver MEGET varme, og der er en vis minimums afstand fra lampen og så til bygningsdele over lampen.
Hvad den er for dine lamper, kan jeg deværre ikke fortælle dig.

PS: de lamper jeg tidligere nævnte er svenske, men ligner dem en hel del indvendigt, dog sidder der et 22 watts rør + et 40 watts rør (begge runde).
MVH