/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Min PC i udu
Fra : granner01
Vist : 655 gange
200 point
Dato : 29-09-10 14:51

Min PC duer ikke mere. Og jeg har problemer med at installere.

Jeg kører XP pro og den er helt lovlig.

Maskinen er 3 år gammel og der er mig bekendt ingen hardware fejl. Jeg kan bare ikke installere XP, den siger fejl på CD'en. Den kan hverken installeres på C: eller D: Den siger fejl.

Jeg har snakket med microsoft i dag, med en tekniker og han sagde at jeg skulle have en ny CD, der var fejl på den jeg havde. Den bliver sendt i dag.

Men der er en ting der undrer mig, det er også helt umuligt at installere Ubuntu, og det har i da fortalt at det var en smal sag.

Så hvad skal jeg gøre for at få den maskine til at virke. Der kan være fejl på en harddisk men jeg tror ikke at begge er gået i stykker.

Og så lige en ting, jeg mister intet, jeg har lavet backup.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-10 14:54

kunne det være at det var id-drev der var i udu...??
Prøv evt. at rense med vatpind..

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-09-10 14:55

Det kunne være støv på læsehovedet. prøv at puste kraftigt, eller købe en af de rense cder. Jeg har engang haft dette problem, det hjalp med at rense

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-09-10 15:07

Lyder som om der er fejl på harddisken, prøv og køre en checkdisk på disken.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-10 15:14

Jeg kan slet ikke komme ind på maskinen, kan hverken installere på C: eller D: så jeg kan ikke køre chekdisk.

Men jeg vil rense mit læsehoved på mit DVD drev.

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 29-09-10 16:10

Kan din BIOS se dine harddiske, for det lyder meget som en hdd. fejl. kører du SATA eller IDE.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-10 16:16

Je kører Sata og så skulle begge HD været stået af og det tror jeg ikke på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 16:32

Ubuntu kan køres ind i Livetilstand uden at der er en harddisk i.
Men den vil nok brokke sig over en defekt harddisk.

Kan du komme i bios og kigge på bootrækkefølgen.

Har mulihed for at tage harddisken ud / pille begge kabler fra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 16:33

mulihed > du mulighed

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 16:47

Hvis din computer kan boote fra USB.
Og du har en tom memorystick (1 GB er nok)
En anden computer

Så kan du lave en bootbar memorystick med ubuntu og på den måde udelukke fejl på CD-drev

Opskrift:
Start comp. med ubuntu CD 9.4 og frem
Vælg kør uden at installere
Når den er rullet ind > sæt memorystick ind
System > administrer > lav USB startdisk > nu skulle den gerne finde din memorystick
Følg anvisningen og du har så lavet en bootbar memorystick
Memorystick skal være formateret med FAT32

Alle rettelser er velkomne................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-10 17:06

Jeg skal lige kontrollere om min usb nøgle er fat 32, den er på 32 GB så den er stor nok.

Og har kigget, den kører fat32. Så jeg går i gang nu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-09-10 17:16

Ok - husk nu at du ikke skal installere.

Vender tilbage efter spisning og opvask.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 29-09-10 17:38

Nu skal du lige huske at HVIS du har to harddiske i er det ikke ens betydende med at der er windows på begge. Jeg tror ikke du har to hardiske jeg tror du har en harddisk og den er delt op i 2 partitioner og derfor kan du ikke noget. Hvis du har en windows installations cd så kan du med den komme i kommando prompten og køre en chkdsk /f. Hjælper det ikke så er din(e) harddiske færdige og du skal købe en ny.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-10 18:01

webnoob

jeg har 2 harddiske og de er ikke partitioneret. De er på 300 gb hver.

Og det med ubuntu virker ikke, men det er en 8.1 udgave på CD.

Og jeg har overvejet og gå ind i mit edb skab og finde et CD drev og sætte det i. Det tager lidt tid for jeg skal spise først.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 29-09-10 18:13

Ok - 8.4 og 8.10 kan ikke selv lave en USB botbar memorystick, som jeg husker det.

Er drevet i orden og dine harddiske ikke blokkerer, så skal ubuntu kunne køre Live altså (uden at installere)

Det kan testes ved at demontere harddiskene (begge ledninger på begge harddiske)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-09-10 18:18

Hvis du har et andet CD/DVD drev så skift drevet, jeg tror det er der du har problemet. Et nyt koster kun et par hundrede kroner.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-09-10 18:26

Jeg er selv ved at tro det er mit DVD drev der er i stykker for jeg har en anden XP skive og den prøvede jeg, men den er der også fejl på. Så jeg finder et andet drev frem, det tager lidt tid for min maskine er nærmest indbygget og ledningerne er i en kasse.
Vender tilbage når jeg har fået maskinen afmonteret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-09-10 19:47

Nuke IT High !!!

http://www.dban.org/ (..læs instruktionerne omhyggeligt ! )

..og prøv så; at installere et operativsystem (= DOS/Windows/LINUX/OSX/WHATEVER ) ..igen

Kan dette ikke lade sig gøre? Så tror jeg noget af din hardware (..disk'(-s) evt.?)
..har taget den sidste tur i solnedgangen ...adsted; til de evige komponentmarker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-09-10 10:48

I dag køber jeg en ny dvd brænder. Og så håber jeg det virker.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-09-10 21:56

Problemet kan vente, jeg købte en ny PC i dag. Så nu kører det.

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 01-10-10 08:34

Tak for svaret Eyvind. Selv om jeg har købt ny maskine så skal den gamle reddes. Så det bliver din løsning jeg prøver først.

Desværre ser det ud til at være en fejl på motherboardet. Så maskinen bliver nok brugt til reservedele.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-10 18:23

Hvis den computer kan boote fra USB, så kan du teste dit motherboard sådan.

Hent en ubuntu CD (på et øjeblik med din 20/20 hastighed)
Brænd ubuntu som billedefil / image / iso
Start computeren med ubuntu CD. (prøve uden at installere)
Sæt en 1 - 4 GB memorystick med FAT 32 ind.
Gå til system > administration > lav USB startdisk > følg anvisningen og sikre dig at det er din memorystick du er i gang med.

På den gamle computer.
Demonter harddiskene både strøm og datakabel.
Start comp. med den nye ubuntu memorystick.
Kan den det så er dit motherboard ok.

Sæt så en harddisk til (begge kabler) og start comp. med memorystick
Nu kan du forsøge at installere på harddisken (ikonet på skrivebordet)
Vælg hele disken.
Installerer den........................så virker også harddisken.

Prøv det............................................
Eyvind.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-10 19:34

Jeg har en harddisk boks som også duer til sata, så der vil jeg teste mine hd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-10-10 20:13

ok - men så tillykke med den nye computer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-10 21:20

Jeg er glad for den med ikke særlig glad for 64 bit og Win7, men mon ikke jeg vænner mig til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-10 07:59

Du kan køre ældre programmer og installationen på en CD i kompatibel tilstand eks. XP sp 2

Gå til start og skriv i søgefeltet > kompa > og så fremkommer der et forslag hvor du bare skal følge guiden.................................

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-10 17:56

Jeg kan godt gå i søgefeldtet og skrive kompa, men så kommer den op med forslag til dokumenter som har kompa i sig. Så det får jeg ikke noget ud af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-10 19:40

Sådan ser det ud hos mig.
http://www.billedeupload.dk/photo/2010-10/12e9da96/kompatibel kørsel..jpg.html