/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gipsvægge i badeværelse
Fra : sks009
Vist : 2610 gange
100 point
Dato : 29-09-10 14:05

Hej alle,

Vi står for at skulle have lavet nyt badeværelse i vores hus (1976) som er beliggende på 1.sal.
Som så mange andre huse fra 70'erne er væggene på 1. sal udført med træplader (ca 25mm tykke hårde plader) og træplader på gulvet.

Mureren var forbi igår og skal stå for støbningen af nyt gulv efter alle kunstens regler, med vådrumsmembran, uni-drain og hele pivtøjet. Så langt så godt.

Dog vil vi gerne have fikset væggene op også, og vi vil gerne have gipsvægge op i rummet. Der skal derefter vådrumstapet på væggene - ikke fliser på hele væggen (der skal dog sokkelfliser på hele vejen rundt). I brusenichen (bliver aflukket af 2 vægge i "multiplader" - mener jeg mureren kaldte det) der sat fliser på væggene naturligvis så der bliver lukket helt af for vand/fugt.

I resten af rummet skal der som nævnt blot være vådrumsgips med vådrumstapet på.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg sætte et lag vådrumsgips udenpå de eksisterende træplader uden at skulle flå dem ned først? Jeg har set at man kan få vådrumsgips der er godkendte ved 1-lag, som burde jo så være rigeligt bare at sætte dem udenpå de oprindelige træplader?

Se her: http://www.olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=250090&Vnr=2500000650

Er det en lovlig løsning jeg har gang i her?

Håber nogle fagpersoner kan hjælpe lidt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 29-09-10 14:52

Jeg tror godt du kan lægge gipsplader udenpå, men der skal være et ventileret rum bagved på et par cm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-10 16:34

Ja, du kan sætte vådrumsgips på eksisterende træplader.

men der skal vådrumsmembran i form af "gummihud" udenpå vådrumsgipsen (skal der også selv om der ikke var træplader)

Altså gummihúd males på vådrumsgipsen før opsætning af enten fliser eller tapet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-09-10 17:32

Hvis der ikke er dampspærre i væggene nu, skal du ikke ventilere, men kan sætte gips direkte på. Hvis du er tvivl, kan du jo tjekke med By & Byg-anvisning nr. 200 (det hed i gamle dage SBI-anvisninger, men det var åbenbart ikke fancy nok!). Ud mod vådrummet skal du have membran efter alle kunstensregler.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 100 point
Dato : 29-09-10 22:45
Kommentar
Fra : sks009

Dato : 30-09-10 12:26

Tak for jeres input.

Som jeg læser det så skal der kun vådrumsmembran på væggene på de steder der er klassifieret som "Vådzone", og ikke det der kun er "fugtig zone". Er det korrekt forstået?

Da vores armatur ikke skal have håndbruser monteret burde det ikke være en vådzone, og da vores bruseniche vil bestå af 2 opmurede vægge der afgrænser den burde det også kun være inde i selve brusenichen at der er vådzone? (Her kommer der selvfølgelig membran op).

Men så burde det vel ikke være nødvendigt med vådrumsmembran andre steder end inde i brusenichen?

Hvad med gulv, er det at se som en vådzone? I givet fald, skal der så membran fra gulvet og et stykke op på væggen hele vejen rundt eller?

PF mange tak!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-09-10 13:30

Citat
Hvad med gulv, er det at se som en vådzone? I givet fald, skal der så membran fra gulvet og et stykke op på væggen hele vejen rundt eller

Ja gulvet er vådzone i et badeværelse

og loftet er fugtzone (dog vådzone i brusekabine så vidt huskes)

Da vi lavede badeværelse for 3-4 år siden skulle der også vådrumsmembran/gummihud i fugtig zone

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 30-09-10 13:59

OK tak Dova.

Det lyder lidt besynderligt hvis der også skal vådrumsmembran i fugtig zone, da det jo er hele badeværelset, og dermed skulle der vådrumsmembran over det hele i hele rummet?

Som jeg læser det dokument som klemme2006 har linket til, må der anvendes vådrumsmaling (og vådrumstapet) i områder der er fugtig zone, ikke våd zone?

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 29-10-10 08:59

Tak for svaret klemme2006.