/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Tør I ?
Fra : betterwisser
Vist : 2018 gange
100 point
Dato : 28-09-10 10:53

Tør I være kreative med jeres tilberedning af vildt retter, eller er i stok konservative når der tilberedes vildt. ?

Kan i f.eks finde på, at hakke en kølle til fars og blande den op med lidt svinefars. Hvad med medaljoner af rådyr, barderet med bacon og indlagte hvidløg ?

Er det mishandling eller hvad?

MVH
BW

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 28-09-10 11:27

Citat
Er det mishandling eller hvad?

Nej da ...det er da netop bare at være opfindsom .
Nyt skal da prøves...bliver det godt laver man det igen....ellers lader man være.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-09-10 12:34

Nej, den slags tør jeg slet ikke, det lyder alt for vildt...

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-09-10 12:49

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-10 12:54

Hustruen er meget kreativ, også når hun arbejder med vildtkød. Hun er ganske enkelt fantastisk til at skabe nye retter.
MEN!! Hvis hun foreslog at hakke en kølle til fars, så ville jeg protestere enormt højlydt. Sådan er det jo også i slagtertermologien. Her er det kun det såkaldt ukurante kød (hals/bov) der anvendes til fars.
Jeg vil ikke kalde det mishandling - kun HÆRVÆRK.
Jeg vil dog medgive dig, at man må kunne få en herlig fars af en kølle. Smukt ensartet fars. Man kunne jo prøve. Det vil blive overvejet.
Hunden har fået det bedre. Knapt så tyndt mere. men den har været påfaldende tavs.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Skal ud og købe en bakke u/riller til bagagerummet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-10 13:08

Hvis jeg havde mulighed for meget vildt, så skulle der eksperimenteres, men vild(t) dyr(t) - så derfor er det, - de enkelte gange vi får rådyr, vores ynglingsopskrift vi bruger - altså marineret i rødvin!
Lidt inspiration:
http://hovedretter.dk/kategori/40__vildt.aspx
http://www.verdensmad.dk/kategori.aspx?k=75

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-09-10 13:08

Hej betterwisser.

Du kan tro at jeg tør lave andet end de traditionelle vildtretter ! Men jeg er bestemt også til de traditionelle med "hele svineriet" (hjemmelavet rødkål, tyttebær-kompot, asier, waldorff salat, brunede og aspargeskartofler og frem for alt brun sovs. Fonden er naturligvis hjemmelavet, skønt det tager lang tid, men det er det værd !
Der findes efterhånden mange gode kogebøger med vildtretter og der er kun at gå i krig med projektet - ingefær, hvidløg, chili i beskedne mængder, fenikel - ja, listen er lang !
Den eneste form for mishandling af kød i det hele taget, er hvis det bliver stegt tør - det er næsten ikke til at bære.
For vildts vedkommende kan man forstege kødet og derefter lægge det i en opbagt sovs lavet til med den hjemmelavede fond, og ovnstege/bage det færdigt i ovn. Sovsen gør, at kødet ikke tørrer ud !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Restauranten på Flæsketorvet

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-09-10 13:32

Citat
MEN!! Hvis hun foreslog at hakke en kølle til fars, så ville jeg protestere enormt højlydt.

Tænk det tror jeg hun ved du ville.....derfor fortæller hun dig IKKE når hun gør det

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-09-10 13:45

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-10 13:51

Altså jeg må støtte Tonganeseren her. Jeg eksperimenterer gerne med maden, men at hakke en kølle er altså synd og skam. Selv om farsen kunne blive meget fin, så kan mindre gøre det
At blande dyrekød med svinekød kunne jeg nu godt finde på, og medaljoner med hvidløg og bacon? Tja, hvorfor ikke...

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-10 13:53

Hej...
Nej man skal aldrig være bange for variationer....hmmm...heller ikke når det skal gå "vildt" til i køkkenregionerne...

Hvor har jeg smagt mange vildtretter, hvor fantasien har fået frit spil. Disse eksperimenter har da også været ganske spiselige - bevares da.
Ikke hvergang - men hver eneste gang, jeg har smagt disse "nymodens opskrifter" har jeg bare længes efter den go'e gamle opskrift - altså, som den måde bedsteforældrene tilberedte vildtet på - det være sig, hare, fuglevildt, råvildt, kronvildt..etc.....Det er bare creme de la creme for min gane...

Multi-X
Får lyst til haresteg.
Bagefter en god kop nordandalusisk bjergmocca med havaneser - og så ud i den friske luft og slippe en prut der trækker vand i øjnene hos de sagesløse tilhørere.....Det er livet.!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-09-10 14:09

Dette ultimative hærværkhar skabt rene grovædere af vildtkød, af folk og børn som ikke har vist smag for det før. En gang nyplukkede Carl Johanner ristet på pande, som garniture og en gang hvidkålssalat med senneper tilsat, og aspagskartoffler, den sidder lige i skabet.
Fint med hunden er i bedring, du har vist ikke en gang siffron ræs under opsejling, som du.
Tak for links Katekismus.
Og Pia, du smutter ud og jægere svampe, luften har godt af dig
Jeg går sandelig også indfor f.eks haresteg med stegeskorpe, godt med ribssaft i sovensen, barderet med spæk, alt tilbehør af den sure slags, samt pillede kartofler samt mørkt øl.

Mvh
BW
Multi-X kong Saul efterhånden

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-09-10 14:31

Det mest vilde jeg har erfaring med er hare -og fasansteg - det fine dyreryg, kølle o.s.v har jeg faktisk aldrig prøvet at tilberede (kun spist)

Nu er det yderst sjældent at jeg kommer i besiddelse af vildt, men jeg lærte hjemmefra at haren skulle ligges i kærnemælk et døgn, men i alle opskrifter står der mælk, hvad gør i ???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-09-10 15:49

Ja, jeg er vist nødt til at dele denne side med jer :
http://www.ooj.dk/fra_skud_til_gryde.htm

og nu vil jeg i tage noget krondyr op af fryseren!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-09-10 16:16

Citat
Og Pia, du smutter ud og jægere svampe, luften har godt af dig

Ja det har den...men jeg har skutte tid.
I dag har jeg da syltet grønne og røde tomater.
Lagt terasse og plantesten... så jeg har været ude det meste af dagen.

De der tomater skal jo nydes til en god hakkebøf...lavet at dyrekøllekødet

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 28-09-10 16:47

Hej katekismus, uhmmm det ser lækkert ud - man bliver sku' helt lækkersulten.

Du vil ta' kronvildt ud af fryseren, siger du.
Hvaaae, er der til en person mere.? Jeg medbringer vinen, havanesere og en lille en til mokkaen.

Multi-X
Nu med hagesmæk

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-09-10 17:31

Katekismus !!

Fy for satan i helvede for en gang plat "gøren sig interessant"

Men flot og godt ser det ud - tillykke !

betterwisser:

Du behøver ikke bardere, hvis du bruger den med sovsen som beskrevet i mit første indlæg, men bevarer et saftigt og mørt stykke kød !

Christa.N:

Hvis du kan få fat i gammeldags kærnemælk (økologisk), er det efter min mening det bedste - ellers sødmælk

Øjenvidnet4
MULTI-X
I gang med at indkoge fond (fra ca. 5 l til 1,5-2 l)

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-09-10 18:03

Nøj manner! Man kan tydeligt mærke at der kun er 2 dage til jagtpremieren. Jeg tændte øjeblikkeligt på opskriften med krondyrsteg. Uhauha. Man kan næsten mærke køllen mellem hænderne.
Men helt ueffen er et fad med duer, bekkasiner og krikænder nu heller ikke.
Som Betterwisser skriver det, så bemærkede jeg også, at mine to små børnebørnepiger guflede løs på dyrebøfferne - altså lavet på hakket rådyrkød. De kunne squ lide det.
Til pifo:
Det går fint med svinekød til rådyrfarsen. Det bruger min kone. Hun lavede 120 frikadeller i anledning af min fødselsdag, og havde jeg ikke gaflet 3 til hunden, havde den fået en lang næse.
I aften skal vi have dyreryg med det hele. For øjeblikket kører Irma et tilbud på en rød Torre del Falasco 2008 Valpolicella Superiore Ripasso - til kun en halvtredser pr. stk. Knaldgod vin til dyrekød.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Hungrer

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-09-10 18:35

Som en god gammel køkkenchef fortalte mig, den største ørn i et køkken jeg har mødt og smagt, altså ikke ham, at en gang frikadeller med brun sovs og kartoffler, slog det franske køkken, hvis de vel og mærke var lavet korrekt, og manden har jo ganske ret.

Jeg ønske jer god appetit både på det ene og andet fremover, husk nu kvalitet istedet for kvantitet, herfra undtaget, øl, vin, mad og biler til dels lyder det jo fint ik.
Husk at en fed mand kan også få tynd mave, og det skal man ikke skide højt og flot på.
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-09-10 08:16

Som et lille tillæg om specielt tyske vine og vildt, prøv at se på denne meget udførlige hjemmeside fra en mand bosiddende i Sønderborg: www.vinum-bonum.dk

Her er der alt om tyske vine, som efter min mening er et forsømt område - tyskerne laver fremragende vine, både hvide og røde, samt fremragende sekt (må ikke kaldes champagne, det er kun franskmændene der må det) som fuldt kan måle sig med de store franske.
Desuden er der udførlige opskrifter på forskellige vildtretter, samt hvorledes man f.eks. laver fond mmm.

Absolut værd at besøge, hvis man holder af god mad og vine.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Auderath (Nürburgring) 8-10 km fra Mosel-floden

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 10:40

Yes Sir! Når det kommer til hvide vine er tyskerne suveræne - mener jeg da. Men også Tjekkiet er med på vognen - især fra den sydøstlige del af landet. Sidst jeg var på jagt dernede fik jeg fat på 6 kasser hvidvin til 8 kroner flasken - otte kroner. Den smagte himmelsk.
Mvh.
MULTI-Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 29-09-10 11:01

Hvis der tales om mousserende vine og champangne, er russerne og Ukraine også helt fremme træskostøvlerne.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-10 16:40

Jeps, de satans Ivan'ner, de kan lave mousserende vine.!!
Sidste gang jeg hældte en 1/2 flaske pulimut-sprut i en kælling, var der fi.....øh dejlig sammenvær hele natten.
Men for satan da, eeeeen hovedpine man vågner med....dunk -dunk - dunk.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 30-09-10 06:36

Var det hjemmebrændt schmirnoff? eller de moralske tømmermænd der bankede på hjernebarken
TRD
Multi X
Vil i dag bestille en billet til philippineren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-09-10 08:09

Ingen halvnormal vil smide Smirnoff ned forbi drøvlen, hvis man bevæger sig i Ukraine eller Russia, sammen med farvede torskeæg på et stykke ristede toast brød.
Så det må værre moralske bankerier i hjernekisten, det er selvforskyldt så.

Sandhedsvidnet så bliver du dømt til at få undervognsbestemt de her skønne Bajut ting, enten med tohåndsfatning eller remstøtte-!
Mvh
BW
Multi-X
Team

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-09-10 15:40

Nej nej, Sandhedsvidne - hvis jeg skal være helt ærlig...... det var slivovits..
Jeg kan godt love dig, at kællingerne danser når de indtager denne drik. Det ryger lige ned i tre....øhhh... til hovedet på dem.
Den kælling jeg havde drukket sjofel, var så højt oppe at køre at hun absolut ville sidde overskrævs på mig imens hun dansede kosakdans - hendes ben gik som trommestikker, og aldrig har jeg været så bange i hele mit liv.....Ja ja, man har jo visse ting kær. Men der skete heldigvis ikke noget alvorligt.
Efter denne tur, som jeg vil kalde russisk roulette, har jeg så absolut lyst til at prøve en tur til.
Olga hed hun - spjederpige, det var hun så absolut ikke.!! Ikke en eneste gang hørte jeg hende sige: Tjikker likker, tjikker likker lau lau lau - Bommerlikker bommerlikker bau bau bau.

Multi-X
Stille flyder Don

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-09-10 15:59

Måske sku' vi snuppe en lille vits..

Indianer navne

En lille indianerdreng spurgte nysgerrigt sin far: "hvordan kan det være, at os indianere har nogle mærkelige navne.??"
Faderen sagde til ham: "jo ser du, hvis uglen havde tudet da du blev født, havde dit navn været tudende ugle. Hvis ulvene havde hylet, havde dit navn været hylende ulv...
forstår du det, lille Hul i Gummi.?"

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 01-10-10 10:21

Tak for svaret piaskov.