/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æbletærter.
Fra : piaskov
Vist : 2609 gange
100 point
Dato : 27-09-10 19:25

Hej folkens.

Jeg skal bage nogle æbletærter til torsdag aften.
Altid har jeg bagt dem samme dag som de skal bruges.
Nu spørger jeg som om råd...det er ellers sjældent jeg har brug for det i madlavningstråden

Kan jeg bage dem feks. i morgen og så varme dem ??
Skal jeg lave dem HELT færdige eller kan jeg nøjes med bundene og så komme fyldet i på torsdag ??

Det ville passe mig glimrende hvis det sidste kunne lade sig gøre.

Og hvis det kan....hvor lang tid skal jeg så bage bundene og i hvor lang tid skal de så bage når fyldet kommer på ??

Opskriften har jeg styr på men ikke det ovennævnte.

Glæder mig til ideer

Kigger ind senere.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-09-10 19:36

Det kan du sagtens! Altså begge dele. Både bage dem færdige og varme dem op, og du kan også bage bunden og lægge fyld på senere. Personligt ville jeg nok lave dem helt færdige og så bare opvarme dem. God fornøjelse

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-10 19:47

Citat
Nu spørger jeg som om råd...det er ellers sjældent jeg har brug for det i madlavningstråden
Blærerøv

Hvad med disse smuldretærter. Nemme, lynhurtige og meget sunde. Der er kun 200 gr smør i hver af dem. Æblerne kan du skrælle dagen før og lade ligge i vand m. citronsaft i køleskabet. Tror osse du kan lave dejen dagen før og smide i køleskabet

Ingredienser:
Dej:
3 dl hvedemel
200 g Smør
100 g sukker
1 kg æble    - Syrlige madæbler er bedst som kontrast til den søde dej
2 tsk sukker
2 tsk kanel

Fremgangsmåde:
-Smuldr mel og smør i en skål. Kom sukker sammen med mel og smør og bland godt. Dejen skal ikke hænge sammen.

Tænd ovnen på 175°C. Smør et ildfast fad med smør.

Skyl og skræl æblerne og fjern kernehuset. Skær æblerne i tynde både og læg dem i det smurte fad.

Bland sukker og kanel og drys det mellem æblerne.

Dæk derefter æblerne med smuldredejen og bag kagen i ovnen i 45 min.

Der kan også drysses hakkede nødder på kagen, eller de kan kommes i dejen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-10 19:49

PS. Du kan sagtens bage denne tærte dagen før og bare lune den i ovnen, når du skal bruge den. Husk lige et bjerg af 38 % creme fraice

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 27-09-10 20:42

Citat
Blærerøv

Ja og ???

Klumme det jeg er lidt nysgerrig efter er om jeg dog ikke kan bage bundene i morgen og så event. fryse dem til torsdag.
Dernæst hvorlænge skal jeg i såfald bage dem ??
Skal jeg bage dem færdige eller halvt ??

Ellers bliver det skisme nok din opskrift...det lyder jo himmelsk.
Citat
. Husk lige et bjerg af 38 % creme fraice

KLART .

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-10 20:46

Jeg ved det ikke. Har ikke erfaring med disse bunde. Men den smuldredims har jeg fundet er nem og lækker og så har man det jo med at blive hængende. Har osse lavet den med blommer. Næste eksperiment er at lave æbletærten med lidt æblemos splattet ud mellem æblerne inden dejen drysses over - for at gøre den lidt mere "våd".

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-10 04:09

Pia, du skriver ikke om de bunde du bager er mørdejs-bunde. Hvis det er det, så kan du sagtens bage dem færdige og lade dem stå til torsdag.
Du skal ikke fryse dem, for så smuldrer de, når du skal bruge dem. Og så kan du lige så godt bruge Klummes opskrift
Det er svært at svare mere nøjagtigt, når vi ikke kender din opskrift.
Mums - æbletærte.... måske skulle man bage sådan én - en af dagene

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-09-10 11:25

Citat
du skriver ikke om de bunde du bager er mørdejs-bunde.

Joo det er mørdejsbunde jeg vil lave.

Citat
Mums - æbletærte.... måske skulle man bage sådan én - en af dagene

Ja jeg har jo været så heldig at må plyndre et æbletræ totalt.
En ung pige vi kender har en guds velsignelse af æbler og hun bruger dem ikke...så det er jo bare med at tage for sig af retterne .

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-10 13:03

Ikke dårligt sådan at få lov at gå på æbleskud
Og æbler kan bruges til så mange dejlige retter. Jeg fryser altid æblebåde ned uden at tilberede dem først, så har jeg til julens æbleflæsk og æbletærter.

Men altså mørdej synes jeg ikke egner sig til at blive frosset ned.

Personligt kan jeg godt lide at creme fraichen bliver rørt op med lidt flormelis og vanilie

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-09-10 16:43

Citat
. Jeg fryser altid æblebåde ned uden at tilberede dem først, så har jeg til julens æbleflæsk og æbletærter.

Det har jeg aldrig tænkt over at gøre...men tak for tippet.
Jeg kogte altid grød af dem og frøs det i mælkekatoner.

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 28-09-10 18:23

Tak for svaret pifo.
Du får point og Klumme en bunke ***********

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-10 18:52

Tak for point - og god fornøjelse med æbleskrælningen