/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad er god skik?
Fra : TheRealDeal
Vist : 1471 gange
50 point
Dato : 27-09-10 11:14

Hej alle

Der har efterhånden været skrevet meget om udsætningsfugle, jagt under hegn med mere, men hvorfor er der jægere der vælger at skyde lammet væk fra råen, eller kalven væk fra hinden allerede i Oktober måned, var det ikke en ide at vente til sidst på året?

TRD

PS: Ingen fnider og det gælder også bb1

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-09-10 12:51

Spændende debatoplæg, som der nok ikke findes et entydigt svar på, jeg har det ikke, men kun mine egne betragtninger omkring det, som jeg selvfølgelig mener er evig saliggørende, og med garanti er der en del, der mener at jeg er komplet retraderet, men nok med det.

Hvordan definere man jagt?, for mig er jagt på ingen måde, antallet af nedlagt stykker vildt, men naturoplevelsen og som kronen på værket, at få lidt til bordet.

Jeg kalder ikke disse masse nedskydninger af udsatte fugle, hvor man har plasteret et mindre område til med dem, for jagt.
Skydning af vildt under hegn på små arealer for at kalde det for egentlig jagt, er malplaceret det er nærmere regulering, hvad for såvidt det talskyderi som foregår på agerhøns, fasaner og gråænder også henhøre til. Det er en unaturlig tilgang til, at nogle ser en dyd i at nedlægge op til flere hundrede fugle, for at de har haft en god "jagt", det er et levn fra Arrilds dage, som er skyld i at mange læmænd ser skævt til jægerne som skydegale, det er vi nok også, men så brug skydebanerne.

Jeg har ikke noget imod de mennesker som ynder denne sport, og jeg ved med rimelig sikkerhed, at skyderiet forgår på human vis også apporterings mæssigt, her kommer så en anden gren ind, nemlig hundesportsfolket,- som kræver tilgang til mange fugle, for at få optimal ud af deres sport,- hundearbejdet! som vægter mere end det rent jagtlige, hvor fuglene bliver brugt som "redskabet" i deres opfattelser af jagt begrebet.

For mig er jagt naturopleveser, gerne i vildsomme omgivelser og det kan også være et andetræk ved fjorden i stormvejr.

Jagt er ikke magnetstriben på Visa kortet, den rigtige 4x4, eller tweed tøjet. Endnu mindre det folkefærd, som jeg kalder modejægere, som ad hensyn til tidens trend i en meget moden alder, har taget tegnet for at være med på vognen,- og aldrig får lært at brække et dyr eller aflive en fugl, eller være på eftersøgning i brombærkrat m.m., for det sørger andre for, for dem.

Jeg er nok lidt gammeldags, men for mig skal jagt opleves på naturens vilkår, og den skal ikke have kendetegnet af hobby/ eller sportsskydning, det har vi skydebanerne til.

Skyde et rålam på 10 kg i oktober, eller endnu værre råen, er for folk som har præstations angst = dem, som står og hiver den ene fugl efter den anden ned fra himmelen, og hvor deres største problem er, at vide hvilken de skal holde til i bukerterne, som malerisk udtrykkes.
Tænk også på, hvor lang tid vores hjortevildt har jagttid, det er voldsomt.

Jeg har ikke de visse sten, men set i et større sammenhæng må vi nok ind og se på, om vores omdømme omkring bæredygtig jagt, kan blive ved med klare de store udsætninger, som giver grobund for, at vi bliver bedømt lidt anløbene i kanterne i offentligheden og hos ikke jægere, for det er udelukkende udsætninger som giver bæredygtigheden i det segment.
Jeg vil ikke nedlægge det som hedder udsætninger, men jeg vil gerne handle med dem, i forhold til jagten på nye og gammle arter som vi har mistet jagten på, af politiske rævekager årsager

Mvh
BW

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 27-09-10 13:03

Hej alle

For det første vil jeg gerne undskylde over for bb1, at jeg har bedt ham om ikke at komme med fnidder i dette spørgsmål og det kan han som sagt ikke, fordi jeg har blacklistet ham. På baggrund af det, har jeg ophævet blacklistningen, så bb1 har mulighed for at komme med hans synspunkter.

TRD

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 27-09-10 13:17

Rigtig BW, et godt spørgsmål, det trænger vi også til, jeg mener af vi var ved at komme ud på et skråplan
Jeg mener vi skal udskyde jagten på lam og kalve til midten af november, jeg mener også at råbukken burde fredes under efterårsjagten

SHV
Multi x
Sider og drømmer om guiden, mendens jeg drikker en kold bajer

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-09-10 14:51

- flot BW, er du tankelæser?

Mvh
Stouenberg
Multi-X

- ude i hegnet med en død muflon... (hol'da kæft hvor den stinker)

PS: SV, har du ikke et vellignende skønmaleri af den guide? Du har gjort os nysgerrige...

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 50 point
Dato : 27-09-10 15:11

The Real Deal

Allerhelst så jeg forårs/sommerjagten på bukke suspenderet. Nuvel, jeg har selv forsøgt mig i denne og tidligere sæsoner, men jeg fatter stadig ikke, at man tillader afskydning af de stærkeste bukke umiddelbart før brunstperioden. I stedet bør man først tillade afskydning af bukke pr. 1. oktober, hvor det også er langt lettere at komme tæt på dyrene - altså hvor afgrøderne er høstet og hvor man kan skyde fra udkanten af skov eller moser.
Jagt på råer og rålam burde først tillades efter den 1. november i kalenderåret. Her kan man være sikker på at lammene selv kan klare sig, hvis moderdyret falder. Derudover bør jagten på råvildt slutte den 31. december i kalenderåret, hvor dyrene begynder at få det svært.
Her i Nordsjælland går jagten på kronvildt ind den 16. november og løber til den 30. november - hvis jeg har talt rigtigt. Her burde man nok tillade afskydning allerede fra 1. november, da de store hjorte efterfølgende begiver sig til Valby Hegn og Tisvilde Hegn, hvor de bliver fodret. Her er det lykkedes skovejerne at få kringlet vildtet til sig, men med tiden ændres jagttiden nok - når det går op for almindelige jægerne, at de er blevet røvrendt.
På den anden side høster vi jo af overskuddet, og et lam skal jeg under alle omstændigheder have. Her venter jeg til omkring 1. december, idet jeg hellere vil bortskyde et lam frem for en allerede drægtig rå.
Hvad angår jagt på udsatte fugle, altså hvor der er tale om en næsten industriel drift, tager jeg voldsomt afstand fra. I den forbindelsse bør i læse Rifbjergs nye bok "Så kom en hæslig jæger". Mesterligt skrevet og den medfører det ene latterbrøl efter det andet.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Er ved at vaske plasticmåtten (den med kanter) i bilens bagagerum (stationcar - Gudskelov). På vej mod Københavnstrup fik hunden tyndskid. Er der nogen der har et godt middel mod siffonskid hos en hund???? Hjælp!!!!

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-09-10 15:45

Nej jeg er ikke tankelæsere, så havde jeg en Estate i Scotland med de rigtige agerhøns på i nærheden af Isle off Muul, men tak for tanken.

Prøv det her Tonga, sammen med risvand blandet med afbruset cola, i små mængder, men tit, faste i et døgn, hvis den forsætter efter 2 dage, søg dyrlæge.

God bedring med den

Afskydning af bukke; En god pladsbuk har afleveret sine gener til sønnerne, så det eneste der mangler i at der skydes store "trofæbukke," er alderen og kun aldren, der er ikke mange der bliver mere end 2 år her i dk, jeg er facineret af foråsjagten og nej jeg skød ingen buk i år.

Ellers kan jeg godt give en high five på din udlægninger.

Se down unter from a`hunter, det rimer sgu

MVBH
BW

Håndkøbsmedicin:

Loperamid tabletter (Travello, Propiden): 0,08 mg. per kg. legemsvægt 3 gange dgl. Loperamid hjælper med til at reetablere de rytmiske, cirkulære sammentrækninger, som holder på og nedbryder maden. Den må ikke anvendes i de følgende racer: Collie, Australian shepherd, English shepherd, McNab, Old English sheepdog, Shetland sheepdog, Langhåret whippet og Silken windhound.

Zoolac pasta: Zoolac er en velsmagende mælkesyrebakterieblanding, som både kan forebygge og hjælpe ved behandlingen af diarré.

Pro-Kolin pasta: Ligner Zoolac, men indeholder også kaolin og pectin, som har en lettere stoppende virkning.

Canikur tabletter: Det består af plantefibre og mineraler, som binder bakterier og andre uønskede stoffer i tarmen, hvorefter de forsvinder sammen med afføringen.

Canikur Pro pasta: Det består af mælkesyrebakterier, et stof som stimulerer væksten af gavnlige mælkesyrebakterier og medicinsk ler, som effektivt binder giftstoffer og sygdomsfremkaldende organismer og fjerner dem fra tarmen.

Diarsanyl pasta: Det består af medicinsk ler, som effektivt binder giftstoffer og sygdomsfremkaldende organismer og fjerner dem fra tarmen.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-09-10 16:30

Hej Tonganeser.

Prøv at give din hund den kur du fik da den fes så gudsjammerligt - det hjalp jo allerede samme dag? Kogte ris med en smule salt og kyllingekød - samt lidt youghurt, evt. i form af Paragurt tabletter, og kun dét !!! Fortsæt kuren i 3 dage, så er din hund som ny igen !!
Hvis ikke det hjælper, så rådet fra betterwisser om dyrlægebesøg !!

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-09-10 16:34

Mange tak - Betterwisser

Har lige oprettet en ny folder på skrivebordet. Jeg har døbt den "tyndskid".

Og så har konen lige fortalt mig, da hun kom hjem, at den havde skidt på gulvtæppet i løbet af natten. Det havde hun glemt at fortælle mig. Tak for kaffe.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Samspilsramt

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 27-09-10 17:02

Go'daauuu i stuen....

Egenlig burde jeg slet ikke kommentere TRD indlæg, idet jeg stort set mener det samme som de andre Mjulti-Xere.
- Og dog, jeg har alligevel en kommentar. -Jeg mener ikke, at jagten på råbukken skal flyttes.
Vedr. jagt på udsætningsvildt. Jeg bryder mig ikke om det - og takker nej til sådanne invitationener.
(Gud ved om det er derfor Balletgaard aldrig inviterer os Multi-X'ere på javt.?)

God bedring med vovsen, Tonga.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 27-09-10 18:48

Når mennesker har tyndskide kan man på apoteket købe emodium tabletter. Der findes 2 af slagsen emodium + og den almindelige emodium, Du skal købe den milde, hvis hunden er fuldvoksen skal den have en tablet.
Rådet har jeg fået af min dyrlæge og det virker

Stounberg her er er lidt at kikke og gætte på
http://www.youtube.com/watch?v=aoOErI3K6xc
SHV
Nu går jeg på den lokale for at få de sidste nyheder

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-09-10 21:55

Hej Øjenvidnet.
Tak for rådet, og det hjalp, da hunden fes så Gudsjammerligt. Jeg fandt faktisk ud af hvad det var der stank så forbandet. Jeg havde nemlig købt en enorm pose med levergodbidder - altså de små flade brune. Hunden var helt vild med dem - men når de passerede gennem hundens mave - så føj for etc. . .
Da hunden havde ædt sig gennem en masse kogt hønsekød m/ris , forærede jeg genboen de mange godbidder. De har en hysterisk terrier. Konen er flink nok, mens manden er en sur stodder. Jeg har ikke hørt noget fra dem, men det var påfaldende så ofte hunden blev sendt ud i haven.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-09-10 08:24

Kære Heidi-Hæ.

Jeg har da fået en invitation fra Bent Ballegaard Knudsen - er jeg virkelig den eneste af Multierne ??

Med ophøjet hilsen
Provsten1
Multi-X
Süderlügum

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 10:42

Jeg har ikke fået nogen.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-09-10 13:19

Kære Heidi-HO

Jeg undskylder mange gange fordi jeg fejlagtigt kaldte dig HÆ - det var aldeles utilsigtet !!

Mit håb er, at flere af "brødrene" snart modtager en invitation fra BB1 - jeg forstod på hans PB til mig, at de fleste ville få en melding fra ham snarest.
Invitationen var en jagtdag og frokost, fredag den 150210, så kunne vi også fejre Prins Christian. Så mon ikke det vil være en god ide at reservere denne dag - jeg glæder mig i hvert tilfælde.

De bedste efterårshilsner
Provsten1
Multi-X
"Nu falmer skoven trint om land"

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 13:40

Du er vist en værre Lurifax - Provsten.

Men hvis der er noget om snakken, så bliver det en meeeget interessant jagt.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren
Kan også skyde lave skud

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-10 16:32

Kære Provst.
Hæ, hæ, hæ...alt forladt - det med Hæ'et..

Jeg har netop modtaget pr. post, en invitation til jagten - 15.10. 10
Så kan vi 2 hilse på hinanden denne dag - jeg glæder mig.
Jeg er sikker på, at vi 2 er let genkendelige, idet vi adskiller os nok fra de øvrige jægere. (du kan nemt kende mig, jeg tager altid rent jagttøj på)

Har du hørt noget om, hvordan jagtmenuen er sammensat.???

Multi-X
Ligger søvnløs af bare spænding

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 29-09-10 17:24

Kære brødre !

Endnu engang har jeg lavet en fejl - datoen for bb1's jagt, er naturligvis 15.10.10 og ikke som jeg skrev, 15.02.10 - jeg beder om forladelse.

Mange tak til Heidi-Ho, fordi du tog fejltagelsen med navnene med godt humør !
Det glæder mig usigeligt, at du også er inviteret - vi er formentlig de eneste kultiverede mennesker der deltager - iøvrigt kan du let genkende mig, da jeg altid har en ren pibekrave på, når jagten bliver blæst i gang - nåh er der noget med at bb1 affyrer nogle skud i stedet for at blæse ???
Never mind - jeg tror bestemt det bliver en mindeværdig dag.

De bedste jagtlige hilsner
Provsten1
Multi-X
Tejn

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 29-09-10 17:41

At tænke sig - sådan hed et radioprogram engang ..

Men at jeg skulle få en invitation fra Ballegård, kom meget bag på mig ! Efter moden overvejelse har jeg sagt tak for invitationen og jeg glæder mig også lige som de øvrige.
Så nu må jeg opføre mig anstændigt og voksent, samt ydmygt.

Jeg ser frem til den 151010 med spænding.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Rye sø

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-10 19:46

Heæææj, jeg fik lige set bag på konvolutten - I ved, fra bb1's indbydelse. Der stod ordret - og med sirlig skrift;
Da du, kjære Heidi-Ho, skal "blæse" såterne af, bedes du medbringe godt med 9-hagl.

Med jagtlig hilsen

PS
Husk toiletpapir, såfremt du skal lave bummelum.
Vi har nemlig kørt det sidste halm ind fra markerne - skræppebladene er ikke så så holdbare endnu.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 20:16

Puha. Jeg var lige ved at tro, at jeg ikke blev inviteret til den 15. 10. 2010 på Løvenholt. Men nu har jeg fået invitationen. Det havde jeg ikke ventet, men det er altså en god måde at skaffe sig venner på, når vi nu er kommet over bolchealderen. Og så kan man altid få sat navn på deltagerne. Snedigt.

På min invitation står der, at jeg skal huske at medbringe en radiostyret pelikan fra BR-Legetøj. Hvad Fanden skal den bruges til?

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 20:20

Han skriver også, at jeg skal have en ordentlig blæser på. Hmmmm . . . jeg møder altså op i ædru stand.
Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 20:31

Undskyld. Har lige fået en PM`er fra Bent. Nu er man ligesom på fornavn med ham. Han mener at jeg skal have en ordentlig jakke på . . . øøøøh, nåååeee ja - en Blazer. Naturligvis - og den bliver grøn med et fint regimentsmærke påsyet.
Mvh. - og undskyld min uvidenhed.

Multi-X gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 29-09-10 20:46

Aiiii, sikken masse Multi-X'ere der skal på jagt hos bb1 - det bli'r skægt.
Nu er det jo en helvedes lang vej at køre hjem igen - når man er godt træt i bentøjet ovenpå sådan en godsjagt. Gud ved, om vi må overnatte hos bb1.???

Jeg har ladet mig fortælle, at der skal blæses "Happy Birthday" på jagthorn og redekam i anledningen af, Le Prins Christians fødselsdag.

Multi-X
NØØØØJJJ hvor jeg glæder mig.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 29-09-10 21:59

Er der ikke noget med at Ballegaard har en masse piger i kartoteket. Jeg mener det fremgik af trafikken på Facebook. Han kalder dem også for "mine piger", så måske kunne han dele lidt ud af godterne.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 30-09-10 08:34

Hvor er det livgivende at se, hvor mange der efterhånden kommer - jeg glæder mig ligesom en lille skoledreng til afdansningsbal !
Tonganeseren nævner lidt om påklædning: Jeg skifter til fuldt ornat til frokosten og beholder pibekraven på til de sene såter om eftermiddagen. - Tag mig det ikke ilde op, men grunden til mit skifte inden frokosten, skulle gerne afstedkomme en pæn og høvisk snak og ikke alt for megen banderi og sjofelheder - en lille vovet historie tager ingen anstød af, men ikke alt for grove, please !!

Økumenisk hilsen
Provsten1
Multi-X Gruppen aps
Helsinki

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 30-09-10 12:43

Klippet fra en avis i dag - omkring det at opføre sig dumt, når man bliver liderlig:

Forskere kan ikke endnu konkludere på, hvordan denne mekanisme hænger sammen. Men de mener, at undersøgelsen blandt kan forklare, hvorfor folk eksempelvis kaster sig ud i risikofyldt seksuel adfærd.

Så ikke bare bliver vores fornuft sat ud af spillet, når vi er ophidsede, men liderligheden dulmer og fjerner vores naturlige afsky mod visse ting.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/sex_og_samliv/article1219901.ece#ixzz110bh949B

Ja, for Fanden da. Skulle det være noget nyt? Det er derfor nogle folk når at kunne fejre guldbryllup.

Den videnskab. Men måske kan MULTI-Xerne profitere af konklusionen, hvis Ballegaard tager piger med.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-09-10 15:17

Provst, for søren da. Er det ikke lidt risikabelt at stille op i fuld ornat.?
Jeg har ladet mig fortælle, at der deltager 5 bajutter i jagten. Kan du forestille dig, Provst, når du ifører dig præstekjole, hvilke tanker der går igennem bajutternes hjerne.???? Jeg er alvorlig bange for, at bajutterne straks misforstår situationen, således at bajutter tror, du lægger op til dem. Tag for guds skyld din bibel med til forsvarsvåben - den er nemlig god til at dunke folk oven i hovedet med, hvis de ikke opfører sig ordentligt.

Provst, svar mig ærligt. Kan vitser af denne kaliber gå an - altså under jagtmiddagen på Løvenholdt.?

Så var der den om Tommeliden, Tornerose og Klokkeren fra Notre Dame, der stod inde i en skov og
talte sammen. Tommeliden mente at hun jo nok var verdens mindste menneske, Tornerose mente at hun var verdens smukkeste og Klokkeren fra Notre Dame mente at han var verdens grimmeste. Da de gerne ville være sikre i deres sag, besluttede de sig for at gå op til Sankt Peter for at få en afklaring på spørgsmålene.
Først gik Tommeliden ind til Sankt Peter, der gik ganske få sekunder så kom hun ud, og ganske rigtigt, hun var verdens mindste. Derefter gik Tornerose ind til Sankt Peter, der gik
ganske få sekunder så kom hun ud, og ganske rigtigt, hun var verdens smukkeste. Så gik Klokkeren
fra Notre Dame ind, der gik adskillige minutter hvorefter han kom ud med et undrende udtryk i
ansigtet og spurgte: "Hvem fanden er Marianne Jelved?"

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 30-09-10 16:52

Heidi-Ho (Du har vel ikke noget med Julemanden at gøre ? Ho-Ho)

Det var en sød lille historie, som jeg ikke forstod, så den er accepteret !!!

Med hensyn til bajutterne, er jeg altid bevæbnet med kniv når jeg er på jagt og da jeg har lært at bruge den slags våben i mit tidligere liv, er jeg ikke det mindste bange.
Så dit forslag med at tage Bibelen med som forsvarsvåben er glimrende - jeg har altid en mini-bibel med i lommen, hvis nu der under jagten skulle ske dødsfald og den kan jo også bruges til at slå folk oven i hovedet med !

De allerhelligske hilsner
Provsten1

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 30-09-10 17:42

Citat
Heidi-Ho (Du har vel ikke noget med Julemanden at gøre ? Ho-Ho

Neiiij, jeg har ikke noget med julemanden at gøre ....mere
Meeen, indrømmer dog blankt, at jeg forsøgte at få "julemanden" som nickname den gang jeg tilmeldte mig Kandu - men det var sku' optaget.!
Nicknamet julemanden, bruges såvidt jeg er orienteret, ikke mere..

Multi-X
HO HO HO HOOOOOO, kom så Rudolf.!!

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-10-10 16:35

Hej Tonganeser !!

Er din hund holdt op med at skide tyndt og ildelugtende ??

Det var sgu' smart den lille detalje med at forære naboen den tørrede lever - du har garanteret stået ved HÆkken og fulgt slagets gang med naboens dumme terrier som også fik problemer med maven p.g.a. leveren - men det er altså også kraftig kost i større mængder.- Det er sjovt, at den slags hunde næsten altid ligner deres "fædre" - sure og utilnærmelige, men konerne er som regel altid søde !!

God week-end til alle og knæk og bræk.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Nakskov

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 02-10-10 10:13

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-10-10 10:22

Og mange tak for POINGENE. Og hundens afføring er helt OK igen. I forgårs var den en anelse for lys i farven, men i dag ligner alle andre hundelorte man træder i.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 02-10-10 10:25

Hej Øjenvidnet.

Jotak, hunden har det skidefint, som jeg lige har skrevet til TRD. Jeg har nok været for rundhåndet med godbidderne, men der er lette at have i lommen - og så går hunden altid hinter.
Mvh
Tonganeseren