/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
find mac-computer på netværk
Fra : Tjarki
Vist : 1185 gange
200 point
Dato : 26-09-10 23:33

Halløj Kloge mennesker.. =)

Så har jeg endnu et spørgsmål..
Jeg sidder her og leger med min labtop og cmd og netværk...
men jeg kan ikke finde min mac-computer på netværket - jeg har prøvet at gå ind i start > netværk og jeg plejer at kunne finde de computere der er på netværket, men det er lige som om det ikke virker på mac... ?

Jeg har også prøvet gennem CMD > net view, men den finder den heller ikke der... ?

er der nogen der ved hvordan jeg gør så ? ... og endnu bedre også hvorfor det ikke virker den anden vej ?

På forhånd mange tak... =)

Tjarki

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-09-10 00:00

Når du nu er i CMD
Så prøv den simple:

net use x \\macnetname\macuser

macnetnavn er enten MACens netnavn eller blot dens IP adresse

macuser - brugernavnet eller navnet på en delt enhed på MAcen.

---
Hvilket styresystem kører din PC ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-09-10 00:01

Ja undskyld.... x: er det drevnavn MACens diskresource får på din PC..

I stifinder og denne computer

Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 27-09-10 00:09

Hej igen... =)

Jeg kører Windows 7 på min pc.. .

kan jeg finde macnetnavn, macuser og x fra pc'en... eller skal jeg ind på mac'en for det ?
- og hvordan gør jeg i så fald.. ?

mange tak igen.. =)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-10 00:23

Denne her er altid god at have ved hånden:
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/
TIP: download sidder nederst til højre

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-09-10 01:14
Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-09-10 10:27

på din mac, gå ind i system indstillinger >>netværk
find hvad din mac hedder mv.

du kan også åbne terminal og skriv
ifconfig all
eller bare
ifconfig

eller du kan vælge "tilslut til server" her vil du se hvad din mac hedder, når du søger på hele netværket.

Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 28-09-10 18:11

tak skal i ha... men er der ikke noget jeg kan gøre for at jeg kan se mac'en på min pc ?.. ikke et program jeg kan downloade eller noget... ?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-09-10 09:22

du starter bare fra en ende af med ping
så skal du nok finde den

Det program jeg linkede til er bare smartere, det finder alle computere på dit netværk, viser hvad de deler, viser hvilke mapper der er skriveadgang til + meget mere

Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 30-09-10 12:32

Det er lidt der problemet ligger, tror jeg - for jeg kan ikke se den når jeg ping'er og den finder heller ikke noget med netscanneren ...

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-09-10 14:08

kan du se den i routeren?
og er maskinerne på samme netværk (subnet)?

Men der er jo også den mulighed at frugtcomputeren har blokeret for ICMP

Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 03-10-10 14:57

ahh... det er nok det der er sket... hvordan slår jeg ICMP fra på macen, så ? =)