/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kælder lille smule fugtig
Fra : Nyx-x
Vist : 1253 gange
50 point
Dato : 26-09-10 21:25

Kælderen i huset er en lille smule fugtig. Som på sigt kan give problemer.

Den er delt på i tre rum med døråbning(minus dør) mellem de to rum. Den fylder ca 2/3 dele af husets areal.
Den resterende del er krybekælder spærret af med plade.
Der er et lille vindue åbent hele tiden. Resten har forsats-vinduer på hele året. Men ellers almindeligt glas.
Der tørres tøj dernede og det er ikke muligt at ændre dette.
To nye og velisoleret vandvarmere. De afgiver ikke varme andet end ved den blottede dela f rør.
Tørretumbler har aftræk til det fri.
Væggene er ikke malet men pudset op.
Rummene er ikke varmet op med radiatore. Vand og varme-Rør isoleret og isolering op til gulvet. Men rummene er frostfri.

Vil det være en god ide at sætte en ventilator op så den pumper luft (og forhåbentligt fugtighed) ud?
Så er kommer luft fra gangen ved gangen ned.

Jeg går ud fra at luft udefra ikke altid er så godt at trække ind pga fugtighed.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 26-09-10 21:27

Ups ordbøvl.

"Vil det være en god ide at sætte en ventilator op så den pumper luft (og forhåbentligt fugtighed) ud?
Så er kommer luft fra gangen ved gangen ned.
!"

Skal være:

Vil det være en god ide at sætte en ventilator op, så den pumper luft (og forhåbentligt fugtighed) ud?
Så er kommer luft fra gangen ved trappen ned til kælderen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 26-09-10 22:01

det kommer an på årstiden. Når luften udenfor er varm og kælderen kold, vil luftens vandindhold kondensere på de kolde flader. Kender det fra en gang jeg havde et feriehus i kollektiv med andre. det havde en stor kælder med tykt stenfundament. Når vi kom en varm forårsdag til et hus med iskold kælder og åbnede alt for at varme op og lufte ud, gik der ganske kort tid, så var der rindende vand på alle kældermure og hen over gulvene. Hvis du vil lave noget rigtig effektivt, isolerer du kælderen - udefra! Da det af gode grunde ikke lader sig gøre, kan du jo prøve at trække noget af husets brugte luft ned igennem, som du foreslår. Den bedste måde at finde ud af, om det virker, er at prøve det. I øvrigt vil det være smaddersmart at finde ud af, om den fugt, du taler om, er fra kondens eller siver ind gennem vøægge og gulv. Til den ende kan du prøve at lægge tæt plastfolie i store stykker ud på gulve med kanterne tapet eller tynget ned og på samme måde plastfolie på væggene. Efter en dag eller to kan du checke, om fugten sidder på den ene eller anden side af plasten. Kommer det indefra, kan du isolere dig fra det med dampspærre nærmest varmen og tørretøjet og ellers mineraluld eller brandgodkendt EPS skum til at spærre for kulden.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 27-09-10 00:55

fugt?
Citat
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=996&bih=569&q=tjernobyl&aq=0&aqi=g4g-s1g5&aql=&oq=tjern&gs_rfai=&fp=e47dc04983c9418d

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-09-10 13:10

En fugtstyret ventilator med udblæsning til det fri kan hjælpe på -har jeg konstateret-selv om luten der blæses ud jo i pricippet kommer ind igen udefra er efter min oplevelse " fugtighedsgevindst ved det. Jeg kører med 60% RH som start for ventilator.
Ventilator -en billig HArald Nyborg , men murhul og rørførimg koster en del mere.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-09-10 16:20

Anskaf dig først og fremmest et hygrometer, så du ved hvor meget fugt der er i kælderen. Dernæst, så vil enhver ventilation være af det gode, og vil du have prikken over i'et, så får sat en varmekilde på. Det lyder til, at problemet er selvskabt med vasketøj og dårlig luftskifte. Det lyder ikke til, at du har et fugtproblem udefra.

Selv i regnvejr, er det en fordel, at får luft ind/ud.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 27-09-10 18:32

Den billige løsning : Hvis i "altid" er hjemme . Vinduer og døre op 10 min 10 gange dagligt. Selvfølgelig koster det lidt i genopvarmning-men det virker-specielt i kraftig blæst.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 27-09-10 22:07

Luk dine vinduer når du tørrer tøj og sæt en affugter op.
Den afgiver også en smule varme og bidrager så til tørringen.
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=30100&Produkt=affugter

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 23-10-10 21:36

Tak for svaret pbp_et.

Du gav mig en god ide af hvad det er der foregår mht fugt og hvordan jeg finder ud af om det er udefra eller indefra fugten kommer.
:D