/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Langsomt tørrende acrylmaling - HVORDAN?
Fra : starguy
Vist : 2899 gange
200 point
Dato : 26-09-10 15:11

Hej - normalt maler jeg i oliemaling - men for tiden maler jeg i et lokale, hvor jeg kun kan bruge acrylmaling p.g.a. terpentin - forureningen - desværre, men sådan er dét.

Acrylmaling passer dårligt til min maleteknik, da det tørrer alt for hurtigt.

Derfor:

Hvad kan jeg gøre for at acrylmalingen ikke tørrer på lærredet straks? - Skal jeg fortynde den med mere vand - blande en smule olie i malingen - dække dele af lærredet over med plastik - eller hvad? -

Det er et meget vigtigt spørgsmål for mig det her, så jeg håber, I svarer hurtigt.
Mange hilsener,
Starguy

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 26-09-10 15:50

Der er noget, der hedder "Retarder", der kan blandes i akrylmaling. Hermed bliver malingen langsom-tørrende. Du kan også købe diverse malemedier i henholdsvis mat eller blank. De sinker ikke tørringen, men gør, at malingen mere sej, så man kan arbejde mere i den, inden den tørrer op.
Din farvehandler har begge dele - ellers kan du købe det på Nettet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-10 16:59

Du kan kigge her http://www.kunstnerfarver.dk/selector.php?s=2&f=2&c1=8&c2=27 der er et par midler til at forlænge tørretiden.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 26-09-10 17:08

Citat
men for tiden maler jeg i et lokale, hvor jeg kun kan bruge acrylmaling p.g.a. terpentin - forureningen

find et andet
eller lad ejeren sørge for ventilation

sgu da uhyggeligt med de regler
=
cykelsmeden må ikke lappe en slange på grund af samme
har sgu aldrig hørt om hjerneskader ved at lappe dæk

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-09-10 18:23

Prøv lige først med en anelse mere vand. Det er jo fordampningen af vandet i acryl malingen der får det til at tørre, så jo mere vand der skal fordampes (læs forlade acrylen) jo længere er tørrings processen.
Pas også på med, at visse af de produkter du kan anvende til at forlænge tørretiden er meget giftige og kræver udluftning hvis de anvendes, selv i små mængder. Bed om datablad på produktet hvor du køber det.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-09-10 19:46

Hej Starguy

Som gamle maler kender jeg efterhånden et par tricks....
Du kan købe noget der hedder "sikkativ" som forlænger tørtiden (meget lidt i/ et par dråber af gangen)
Opvaskemiddel kan også bruges (meget lidt i/ et par dråber af gangen)

Og det sidste du kan gøre for at forlænger tørtiden, er at opnå en høj fugtighed i rummet.... Dertil skal du bruge flere el-kedler afhængige af rummet størrelse. Tænd for alle el-kedler så rummet bliver fyldt med damp.... Husk at lukke døre og vinduer så dampen bliver i rummet og derefter mal

Held og lykke
McBobo

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-09-10 01:31

Du kan bruge Golden Open, der er op til 18 timer om at tørre.

http://www.goldenpaints.com/international/danish/index.php

her har du en intersant side at gå ind på. kan du engelsk, er den Amerikanske endnu mere intersant. Fåes i de førende kunstnerartikkel forretninger; f.eks. Vindelev Blindrammefabrik ( 75 80 54 00 ) hvor de sagtens kan hjælpe dig. Ellers ring 26 28 37 70, så skal jeg hjælpe dig så godt jeg kan, da din teknik er afgørende for hvad jeg ellers vil anbefale. F.eks er Golden Glaze ca. 45 min om at tørre op, og meget lasserende

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-09-10 23:41

Hvad så Starguy

Hvordan går det med tørretiden..... Har du afprøvet mine tips????

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-10-10 07:05

Hvis du vil fortsætte med at male med olie, så er der kun at fortynde dine farvr med linolie, og evt komme lidt sikkativ i, for at fremme tørringen.