/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan man dyrke Jujube i DK ?
Fra : bluesky
Vist : 890 gange
200 point
Dato : 26-09-10 14:18

Hejsa,

Jeg har lige været på forretningsrejse i Albanien og mødte denne pragtfulde frugt, som jeg ikke havde mødt før : http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/jujube.html
Er der nogen som har erfaringer med at dyrke den i DK ? Jeg tænker på potter et lunt sted eller lign. og skal deres sten tørre før plantning i krukke ? Udendørs/ Indendørs ??
Ud fra info på linket burde den kunne vokse her i DK men ingen jeg har talt med kender den!
Da den åbenbart har en række gode elementer (vitaminer og mineraler) i sig undrer det mig at den ikke er på det danske marked!

Bluesky

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 210 point
Dato : 26-09-10 14:39

http://www.gourmethaven.dk/artikel/vis.php?id=144
Ret hårdført - bestemt et frilandsforsøg værd
Det er lidt indviklet, men ændrer ikke ved, at træet er rigtig spændende – også i dansk perspektiv. For det er ret hårdført og angives i litteraturen til at kunne overleve -20 grader. Når det fryser i Danmark, er luften ret fugtig, og frosten kan være vedvarende med dagsfrost i flere dage. Det er erfaringsmæssigt en noget sværere udfordring end en enkelt, meget kold nat. Men alligevel kan træet forsøges på friland, eller man kan have det i potte med udendørs sommerophold og kølig overvintring i udestue, havestue eller køligt rum.

Brystbærtræet er utrolig fleksibelt. Det kan vokse i næsten alle former for jordbund, jo grovere og mere tørt, des bedre, kan man næsten tro. For ziziphus vokser gerne i det tropiske højland, hvis blot klimaet hælder til den tørre side. Det findes også udbredt i subtropiske områder i Sydeuropa (nogle steder forvildet), gennem Mellemøsten til Orienten, Kina og Japan. Og det har frostresistens til at vokse mange steder i de milde dele af det tempererede område, som Danmark hører til. Her er blomstring og frugtsætning dog noget usikker.

http://www.florentsia.com/Planteartikler_plantearter_brystbaer.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-09-10 14:39

Svaret finder du på siden der henvises til.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-09-10 15:15

Citat
Når det fryser i Danmark, er luften ret fugtig, og frosten kan være vedvarende med dagsfrost i flere dage.

Katekismus: Der er altså noget jeg ikke forstår, - hvordan kan der være fugt og frost samtidig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-09-10 15:17

Rimtåge

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-09-10 15:24

Katekismus: Jeg ved godt det ikke er dig der påstår det, men trykluftanlæg der bruges f.eks. til lakering, bruger netop frost (Fryseelement) til at fratage fugt.
Ikke mere om det, - jeg undskylder, at det ikke har noget med spørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-09-10 16:15

Hejsa og tak for jeres input

Min kone og jeg har rejst meget rundt i verden og da hun er Klinisk Diætist var det meget naturligt at hun tog dem med på hospitalet hvor hun arbejder. Men der var ikke nogen der kendte dem!
De smager fremragende og ud fra opl. også ganske gode at have i haven. Derfor tusinde tak "katekismus" for en udførlig beskrivelse og jeg må lige holde spørgsmålet åbent for at finde erfaringer med at dyrke dem i det danske klima.

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-09-10 16:30

Hejsa - igen,
I Albanien fandt jeg mange forskellige størrelser. Fra stor blommestørrelse til små ferske oliven-størrelse. Begge meget velsmagende !
Nogen ideér om hvilke kerne som jeg skulle forsøge mig med ?

Bluesky

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 26-09-10 16:38

Hvis der er nogle her som har lyst til at prøve disse og evt. har et drivhus sender jeg gerne et par stykker så vi kan finde ud af om disse kan dyrkes i DK. Send mig en PM så får du nok til at du også selv kan smage....

Bluesky

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-09-10 17:37

Jeg mente selvfølgelig RIMFROST
http://da.wikipedia.org/wiki/Rimfrost

Godkendelse af svar
Fra : bluesky

Dato : 27-09-10 07:13

Tak for svaret katekismus.

Bluesky