/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
100 kr for et Visa Electron?
Fra : Maksimus
Vist : 2419 gange
105 point
Dato : 26-09-10 13:24

Jeg var i banken forleden og skulle sætte penge ind. Da damen i kassen så mit kort, sagde hun at det vist var på tide at jeg fik et nyt. Selvfølgelig tænkte jeg, det var da glimrende service at hun nævner det
Da jeg så skulle ind på min netbank forleden, så jeg at de havde taget et erstatningsgebyr for det på 100 kr.
Det syntes jeg virkelig er mærkeligt. Har ladrig før betalt for hverken Visa eller dankort eller electron ovs.
Min storesster har netop gjort det samme, men med et visa/dankort, hun betalte ikke noget.

Er der orskel på de to kort? Eller skal det tolkes som om at der er forskel på folk?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-09-10 13:26

Der er ikke forskel på kortene, men alt efter hvilken bank og hvilken aftale du har med banken, så kan der være tale om gebyr.

Så det at din søster ikke har betalt, kan blot betyde, at hun har en anden aftale med sin bank end du har

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-09-10 13:27

Bankmedarbejderen burde dog have gjort dig opmærksom på det i forbindelse med dit besøg, og den kan du måske få noget ud af at klage over.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 26-09-10 13:38

Der er forskel på kortne...
http://www.visa.dk/electron.htm

Betaling afhænger af bankens gebyr regler.

Man har ved konto oprettelse skrevet under på at være indforstået med bankens regler.

vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-09-10 14:16

Citat
de havde taget et erstatningsgebyr for det på 100 kr.

Det er lidt frækt at kalde det et "erstatningsgebyr" som om du havde smidt det gamle væk.
Hvis du normalt får det kort gratis (også elektron) ................................så klag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-10 14:36

Nu melder historien jo ikke noget om HVORFOR du skulle have et nyt, men da du har måtte betale for det, tyder det på det gamle havde "set vaskemaskinen" lidt for ofte

Og så er det HELT NORMALT at det koster - hvorfor skal andre kunder betale for det......

Ved kortudløb eller hvis banken SELV vælger udskiftning til andet, så er det også GRATIS....

Så ÅRSAGEN til udskiftningen er ret vigtig...

Accepteret svar
Fra : kepe2000

Modtaget 105 point
Dato : 26-09-10 17:40

Hvis du ikke selv har anmodet banken om en udskiftning, så bør banken ikke tage gebyr for denne udskiftning. Medarbejderen har sikkert nok 'bare' glemt at sige 'nej' til gebyr, da hun bestilte det.
Jeg ville sende en besked til banken og bede om at få gebyret tilbage. Skriv, at der må være tale om en fejl at du er blevet opkrævet gebyr for udskiftningen, da du ikke er blevet gjort opmærksom på gebyret, da du sagde ja. Hvis du havde kendt gebyret, havde du jo ikke ønsket udskiftning af kortet.

Det er jo ikke rimeligt at banken 'sælger' en udskiftning af kortet - og ikke fortæller, at det koster dig noget. Ellers kunne banken jo sikkert foreslå udskiftning af 50 % af alle kort de ser i kassen hver dag pga den ene eller anden form for slitage på kortet - og herved tjene en del gebyrer, da det jo ikke koster 100 kr. at producere et nyt kort.

Det er dog fair med et gebyr på fx. 100 kr., hvis DU har bedt om udskiftning eller kortet reelt ikke virker mere af den ene eller anden grund, således at fx. sikkerheden ved kortet mindskes.

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 26-09-10 19:20

Den var go. Tak for al hjælpen . Jeg kunne sagtens bruge kortet og det var da lidt slidt i det, men jeg havde slet ikke gjort det hvis jeg vidste det kostede 100 kr.