/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
lejekontrakt ikke fornyet
Fra : tararam
Vist : 1254 gange
55 point
Dato : 26-09-10 10:38

Hvis en et-årig lejekontrakt ikke er fornyet efter det ene år man har boet der, så skulle det være lejelovens opsigelser der skal følges.
Det skulle så være 1 år fra udlejers side, men hvis lejer vil opsige lejemålet, hvad er opsigelses fristen så? 1 måned, 3 måneder ? - eller kan man bare flytte når der nu ikke er nogen kontrakt mere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-10 10:54

Lejelovens minimumsbetingelser kan du KUN ændre med en kontrakt......

Så er der ingen, gælder 3 mdr.

Men jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med spørgsmålet

Hvis fremlejen har været EET år skal den da ikke fornyes - lejer burde være flyttet efter det år.....

Dit spørgsmål er lidt tvetydigt - hvad drejer det sig om....

Flere fakta på bordet, ellers kan der ikke svares....

Den 1 årige klausul du nævner er kun hvis EJER selv vil bebo en ejendom.....

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 26-09-10 10:57

HVIS DER STÅR I DIN LEJEKONTRAKT, AT DU SKAL FRAFLYTTE BOLIGEN EFTER 1 ÅR,
ER DET DET DU SKAL.
DET ER JO EN OPSIGELSE I SIG SELV.

HVIS DIT LEJEMÅL FORLÆNGES, SKAL DU SØRGE FOR AT FÅ EN NY LEJEKONTRAKT.

MAN UANSET OM DU HAR LEJEKONTRAKT ELLER EJ, GÆLDER LEJELOVENS BESTEMMELSER,
OG DER HAR DU 3 MÅNEDERS OPSIGELSE FRA LEJERS SIDE.

FRA UDLEJERS SIDE ER DER 1 ÅRS OPSIGELSE, HVIS HAN/HUN SELV SKAL BRUGE LEJEMÅLET,
ELLERS ER DET MEGET SVÆRT AT SIGE DIG OP.

HVIS IKKE UDLEJER SØRGER FOR, AT DU ER UDE EFTER DET ÅR, DER STÅR I LEJEKONTRAKTEN,
GÆLDER DEN IKKE MERE, OG DU OVERGÅR HEREFTER TIL ALM. BESTEMMELSER.

MVH AG112

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 26-09-10 13:10

Nej, det er ikke korrekt. Hvis lejekontrakten er tidsbestemt, kan den ikke forlænges og overgå til tidsubestemt leje bare fordi lejer ikke flytter. Lejer bor der ulovligt, og skal rømme lejemålet omgående.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-10 13:17

Citat
Nej, det er ikke korrekt

Hvad er det der ikke er korrekt

Og selvfølgelig kan en tidsbestemt kontrakt fornyes (ikke forlænges) .... men fremlejen totalt må IKKE være over 2 år...

Men uden nærmere oplysninger kan vi jo diskutere til nytår

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 55 point
Dato : 26-09-10 13:21

I spørgsmålet fremgår det, at en lejekontrakt på 1 år ikke er fornyet.

Da det er nævnt at lejekontrakten er på 1 år, må det jo nødvendigvis være en tidsbestemt kontrakt, og dermed er sagen den, at såfremt lejer ikke flytter til den i kontrakten aftelte dato, så er det lejer der har et problem og kan sættes på gaden.

Hvis udlejer accepterer at lejer bliver boende længere end kontraktens løbetid, så er lejemålet at betragte som ikke tidsbestemt, og dermed gælder lejelovens almindelige bestemmelser omrking opsigelse

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-09-10 14:25

jeg fik for et par år siden oplyst fra huslejenævnet at fremleje over 2 år godt kunne lade sig gøre uden at lejer var forpligtet under fremlejeloven ( at man derefter ikke kunne opsiges !)
...man skulle bare lave en kontrakt med fast opsigelse på dato - gerne 5 eller 10 år.

Tror ikke jeg har misforstået noget, spurgte flere gange og fik det bekræftet !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-10 15:28

Citat
Tror ikke jeg har misforstået noget, spurgte flere gange

Det hjælper ikke hvis man ikke hører det der bliver sagt

Fremleje er IKKE mulig mere end 2 år i en 5 årig periode....

Hvad skulle logikken også være....

Derimod kan UDLEJNING (altså af ejer) laves over en vilkårlig periode.....

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-09-10 17:14

hvad er så egentlig forskellen ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-10 17:42

Forskellen er at UDLEJER EJER det der er tale om....

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 02-10-10 19:16

Tak for svaret Kortoververden.