/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Forskel på Plasma tv og Led tv
Fra : lukas2502
Vist : 699 gange
100 point
Dato : 25-09-10 19:45

Der er forskel på LCD TV og Plasma TV. Hvad er så et LED TV?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 25-09-10 20:03
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-09-10 20:07

Ps. Sidste link er nok mest 'teknisk' relevant

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-10 20:21

I et LED TV er det lysdioder(LED) der oplyser billedet, meget billigere i drift...

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-09-10 13:59

Jeg blev desværre ikke meget klogere af diskussionen, hvad forskellen er på LCD og LED TV, meget virkede som en smagssag. Da jeg også vil bruge TVet som monitor, er kvaliteten og holdbarheden også vigtig for mig. Ingen af de nye tekniker er jo særlig gamle.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-09-10 14:15

En ægte led skærm er med meget små lysdioder i de tre grundfarver . Deres lys udgør billedet.

Led skærme er meget kostbare og fås såvidt jeg ved ikke over 15 ".

Men masser af sælgere og annoncer kalder ders skærme led, selv om det er lcd hvor baglyset i stedet for lysrør kommer fra store led lamper. Jeg ville nok foretrække lysrør.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-10 14:16

Et LED TV er et LCD TV med lysdioder(LED) der oplyser billedet, meget billigere i drift...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-09-10 14:19

Der er så noget der hedder OLED, det er jo anderledes
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1258389847

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-09-10 18:08

lukas2502
Citat
..holdbarheden også vigtig for mig.

JA ...: ,og er 17 år iflg. mit link omkring plasma-skærme
Citat
Plasma lifespan: Most plasma makers today rate their latest models as having a lifespan of up to 100,000 hours before the display fades to half brightness. On average, that works out to more than 17 years before the set reaches half-brightness.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 26-09-10 23:44

Citat
Plasma lifespan osv.

Desværre er mit engelsk for mangelfuldt til at jeg kan få udbytte af den engelske artikel, af diskussionen kan jeg følge at plasma TV har en god billedkvalitet, men at den er meget sårbar, og kan tage skade hvis den ikke transporteres lodret, hvilket lyder som meget vanskeligt, når man ser hvordan pakker transporteres i dag!!!

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 28-09-10 11:01

Tak for svaret molokyle.