/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Min hjemmeside er skæv pga. opløsning!!!
Fra : elxx
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 08-05-03 16:07

Jeg er begyndt at lave en hjemmeside, men det ender altid med at den bliver skæv jo mindre, at jeg ser den i den rigtige opløsning. Hvordan får jeg den til at passe, sådan at det hele er i centrum i alle opløsninger???

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 08-05-03 16:07

Glemte lige at nævne, at jeg bruger Frontpage 2000.

Kommentar
Fra : delvis

Dato : 08-05-03 16:09

Mit råd: Drop Frontpage! Det stinker! Men hvis du absolut vil bruge det, kan du lave det hele i een tabel, som du centrerer. Så passer den til alle opløsninger.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 08-05-03 17:00

Jeg har altså prøvet med een stor tabel og så centeret den.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 08-05-03 17:03

Heeey. Hvilket program er ellers godt at bruge???... Helst på dansk for ellers bliver det nok bare endnu mere besværligt for mig.

Kommentar
Fra : delvis

Dato : 08-05-03 17:03

Hvis du går ind i "kode" og så finder det sted hvor starten af din overordnede tabel er, står der så <table "en masse om størrelse" align="center">? Det skal der enmlig.... Ellers kan du prøve at sende filen til mig, så kan jeg se på det. Min mail er: michael@delvis.dk

Kommentar
Fra : delvis

Dato : 08-05-03 17:05

Hvis det skal være på dansk, kan du bruge Stones Webwriter. Det kan gratis hentes på: www.webwriter.dk - jeg bruger selv Dreamweaver, det er virkelig godt, men på engelsk...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-03 19:37

Ja jeg syntes nu godt om front page - ret nem at bruge. I stedet for faste størrelser kan du angive i % så du fylder hele skærmen ud. Det kan gøres i rammer eller tabeller. Hvis du centrerer en tabel i en ramme der er centreret vil det altid stå i midten. Husk lige at starte med at oprette et websted på din egen comp.
Se et eks. http://www.hirsenet.dk/
Emesen.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 08-05-03 21:42

Jeg syntes, at alt det med celler og tabeller fungere virkeligt dårligt i frontpage2000. De går ind og påvirker hinanden ved små ændringer og får det hele til at ligne rod. Er det bare mig der er dårlig eller har andre det samme problem???
Nogen andet.
Jeg har lavet en indholdfortegnelse i siden, men hver gang jeg laver en lille ændring kan der komme rod i det hele. Kan jeg ikke lave en side i siden, hvis i ved hvad jeg mener. Hvis man kan. Hvordan så???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-03 21:50

Prøv at se her, siden er lavet med front page
http://80.197.191.119/hirsebakken/

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-03 22:06

Hov den hedder for resten : http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
Hvis du prøver at trykke F11, som gør siden større, vil du se at størrelsesforholdet forbliver det samme. Hvis du minsker siden lidt, og tager fat i nederste højre hjørne og trækker rundt på siden kan du se hvad rammer, inderrammer og tabeller gør.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : benkvist

Modtaget 50 point
Dato : 09-05-03 08:02

Hejsa.

FrontPage eller ej...

Rent teknisk så laver den nogle sjove ting... Men det gør de fleste WYSIWYG editorer.
Men det KAN lades sig gøre at lave både pæne og gode sider i FP.

Selv anvender jeg Dreamweaver, der efter min mening er LANGT mere prof, men selvfølgelig også dyrere.

Skævheder opstår oftest når man får blandet absolutte mål med procentvise angivelser.
Eller når man får lavet en tabelcelle og så smider et stykke grafik i cellen der er er bredre / højre end cellen egentlig er "designet" til, for så "skubbes" cellens størrelse så den passer til grafikken.

Det er altså vigtigt at sørge for at det grafik man anvender (staffage, billeder med mere) kan være i den celle man defineret.

mvh

BenKvist

ps. Det med at lade en side "flyde" i henhold til skærmopløsning er både godt og ondt. Det onde er jo, at man ikke kan styre sit layout rigtigt. Dette er jo ofte grunden til at man designer i tabeller.
Men husk nu, at det er tilladt at sætte tabeller inden i andre tabeller..... Det kan ofte hjælpe.

Kommentar
Fra : delvis

Dato : 09-05-03 08:35

Det er svært at tjekke Hirsenet.dk når den ikke virker... Nu har jeg prøvet på to forskellige computere, og har ikke kunnet se siden nogle af gangene...

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 09-05-03 09:18

Heller ikke her har der været hul igennem

Det er jo nok siden der er nede (server, DNS eller sådan noget...)

Men du kan dinde mange sider der illustrerere ovennævnte.

ELXX, du skal også være opmærksom på en anden ting når du anvender FP - og for den sags skyld også andre editore).
Anvender du FRAMES (f.eks. menu i en ramme, top og bund i hver deres, og så indholdet i en ramme) så kan du løbe i problemer som du måske slet ikke har tænkt på.

Når du anvender rammer, er indholdet i hver ramme jo reelt en web-side. Og det er her i problemet opstår. For når søgemaskiner kigger på dit websted, så kan de ikke se at de enkelte sider hører til i et "Rammesæt".

Således resulterer det i, at når en person der har fundet din side på nettet, så vises kun "undersiden". Din menu, top og bund (i h.h.t.. eksemplet jeg gav her over). Personen kan altså ikke navigere rundt på din side.

Problemet kan løses ved hjælp af javascript.

Det store problem er, at en del af FP's templates / skabeloner anvender denne teknik med Rammer - uden dem der designer siden ved det... Det ser bare smart ud. Designerne tænker ikke over problemet - men opdager det ofte først når deres sider ligger på søgemaskinerne...

BenKvist

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-03 13:14

Sorry vores net er nede lige i øjeblikket - nettop som jeg skulle henvise til det.
Emesen.

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 09-05-03 14:54

Jeg prøver videre... I kan se hvad jeg har nået endtil nu...

Kommentar
Fra : elxx

Dato : 09-05-03 15:46

Når jeg laver rammer, hvordan kan jeg så gøre dem usynlige. Altså 0mm tykkelse så jeg kan lave noget sammenhængende imellem de forskellige banner og sidebjælker.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-05-03 20:20

Når du kan komme ind på
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
Så kan du også se dette
Emesen.
PS. jeg håber den holder sig kørende, ellers prøver vi at skifte netkort.

Kommentar
Fra : benkvist

Dato : 09-05-03 21:54

Hejsa...

Med hensyn til rammekannt så angives følgende:

Kode
<frameset rows="*" cols="80,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">

Her er det: frameborder="NO" border="0" framespacing="0"

der afgør om der er ramme om, hvor tyk og evt afstand imellem.

mvh

BenKvist

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-05-03 17:26

Vores server med hirsenet dk er nede. Vi har en fejl vi ikke kan finde. Den holder sig kun kørende en lille times tid, så hopper den af nettet.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : elxx

Dato : 12-05-03 17:55

Tak for svaret benkvist.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-05-03 23:50

Hvis alt går vel er http://www.hirsenet.dk kørende igen.
Emesen.