/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Selvnivilerende spartling af gulv.
Fra : kai-d
Vist : 2900 gange
100 point
Dato : 23-09-10 22:33

Jeg står for at udspartle gulve med selvnivilerende flydende spartelmasse, før udlægning af venyl- baner.
Er det svært at holde styr på, og skal der plader ovenpå.
Skal det slibes med en rundel- sliber før pålægning.
På forhånd mange tak.
Kai.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 23-09-10 23:36

Citat
Er det svært at holde styr på, og skal der plader ovenpå.
Skal det slibes med en rundel- sliber før pålægning.

JA_ Øhh _ næsten NEJ

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 04:42

Nej, det er ikke specielt svært. Vi brugte det på et kældergulv, og det var nemt nok, så længe det ikke var alt for store flader. Jeg tror ikke du behøver at slibe, for hvis du gør det rigtigt, så bliver overflade fin jævn.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-09-10 04:49

det kan drille alt efter hvilken type fibermasse er godt med kraver at holde tungen lige i munden havd angår plader så skal der ikke plader oven på massen
sliber det kan du se når massen er størknet men det bliver bedst vis du sliber efter da det er vinyl du vil lægge

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 04:58

Læs i øvrigt også disse kommentarer fra et tidligere spørgsmål:
http://www.kandu.dk/spg75227.aspx

Spartelmassen egner sig kun til at nivellere ganske lidt (jeg mener det er under en cm), hvis du skal nivellere mere end det, skal du bruge cementen.

Jeg vil lige understrege at gulvet, vi brugte selvnivellerende spartelmasse på var ganske lille (ca 4 m2), så jeg har ikke erfaring med de helt store flader.
Det er i øvrigt også et ganske dyrt produkt, mindes jeg. Tror vi endte med at købe det i Jem&Fix, da det vist var det billigste....

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 24-09-10 10:32

brug GIPS....

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 24-09-10 12:00

Foreløbig mange tak for rådene.
Grunden til at jeg vil bruge spartling er at det gamle gulv har løftet sig lidt få steder, og det vil jeg fræse af før spartlingen, jeg håber ikke at skulle bruge selvnivilerende spartling på for store områder.
Løsningen har jeg valgt fordi der er indbyggede skabe, og ellers kulle jeg til at fjerne dem for at gøre hele projektet fuldt ud med nyt gulv over det hele, og fjerne alt det gamle gulv. H-HA.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-09-10 06:17

de er oven på et trægulv du vil bruge det det bliver sjovt husk det skal være fibermasse men hvis jeg var dig ville jeg nok tænke på nyt gulv nu når du siger at gulvet har rejst flere steder træ arbejder du kan jo vælge spånpladegulv og lægge din vinyl der på

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 25-09-10 11:21

Tak også nu her til (rotw)
Ja det bliver nok den foreslåede løsning med spånpladegulv og så venyl-banerne ovenpå, det luder rigtigt godt. Hvor tykke spånplader tror du jeg skal bruge? Jeg har ikke dørtrin så der er et spillerum på 17 mm. sådan ca.
Jeg siger igen mange tak.
Kai.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-09-10 16:20

du køber det der hedder gulvspånd 22mm http://www.billigbyg.dk/shop/gulvspaanplader-1620c1.html?gclid=CPLol_fkoqQCFQgw3godkSni4g

tjek lige din lokale jem og fix kan godt være billigere

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 25-09-10 22:43

Det vil jeg gøre, tak for hjælpen.

Annuller spørgsmålet
Fra : kai-d

Dato : 01-10-10 23:23

Jeg takker mange gange for alle de gode svar, det har været lærerigt og råd jeg vil følge.