/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
min hund pumper løs på andre hunde
Fra : thoustrup
Vist : 743 gange
100 point
Dato : 23-09-10 20:03

Jeg har en han dværg gravhund, det er fra maj 2009. vi fik den her i sommer. Vores problem er, når vi er i hundeskoven, og møder en masse hunde, så hopper vores hund bag på de andre hunde, både tæver og hanhunde, og jeg følger at han ikke er så populær blandt de andre hunde ejere, jeg har fået at vide at det er for sent ang. dens seksualdrift, hvis vi skal kastrere den, men i det mindste, vil den da ikke kunne gøre nogle tæver gravide, men hvordan får man ham til stoppe sit pumperi med de andre hunde?

mvh
Thoustrup

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 20:38

Synes lige du skal se dette:

http://www.netdyredoktor.dk/sw54635.asp

Men ellers er jeres hund da ikke gammel. Min hund blev kastreret omkring 1 års alderen.

Han hopper nu stadig op på een enkelt tæve, fordi han kan lugte hende hver dag og hun siger ikke fra.
Ellers ikke.

Du skal nok lade være med at have dårlig samvittighed overfor de andre hundeejere.
Deres hunde skal jo nok sige fra. Det er jo med til den indlæring han skal have- det er det der er godt ved at komme i en hundeskov.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-10 20:45

Sådan var min Kvik også, men det aftog med tiden.
Han er nu 3 år, og springer som regel kun på hvis der er en hund i løbetid.
Er far til 2 hold hvalpe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-09-10 20:57

Jamen så stopper du ham. Siger NEJ og tager fat i ham og går væk med ham.
Og så afleder du ham med et eller andet, --hvad han nu kan lide at lave sammen med dig.

Selvfølgelig er det irriterende for de andre hundeejere. Men det kan også ske, at han en dag prøver på en større hund, der ikke vil finde sig i det. Og så får han bank.

Hunde skal lære hvad de må og hvad de ikke må. Ligesom renlighed eller at komme når der bliver kaldt. Det er ikke så meget anderledes. Det er ejerens ansvar.

Det er da ikke for sent at kastrere ham. Det er ikke sikkert, at det hjælper, og han kan få problemer med ugidelighed og fedme. Og man kan jo ikke gøre operationen om. Kemisk kastration er en mulighed, en enkelt gang, for at se, om det har nogen virkning. Det er "bare" en indsprøjtning, men den kan også have bivirkninger. Og virkningen forsvinder efter ½ år.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-10 21:07

Det er som Birgitta skriver, skæld ham ud når han gør det. Det er ikke seksuelt, det er fordi han forsøger at dominere alle andre hunde. Han får helt sikkert bank en dag, så tag og opdrag ham i stedet. Han er nødt til at lære hvordan han skal opføre sig. Små hunde skal også opdrages.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-10 21:16

Citat
Jamen så stopper du ham. Siger NEJ og tager fat i ham og går væk med ham.

Enig. Andre skal jo også kunne være der
Men som jeg oplevede det, var det lige i den aldre hvor alting skulle prøves af.
Og en hund der er ca. et år er jo stadig kun en stor hvalp, der er meget der skal læres endnu

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 23-09-10 21:23

Jeg har også tænkt mig have ham i snor (den er 8 meter) i et stykke tid, jeg har hørt at en vandpistol kunne være en mulighed, en strint vand kan få ham til at stoppe. Vores hund kan slet ikke ”nå” op til de andre hunde, og en del af de andre store hunde har sat min lille hund på plads, men jeg tror at min hund tror selv at han er en stor hund, men det er normalt med gravhunde. Jeg prøver med et hårdt nej, for at se hvordan den tager det.

mvh
Thoustrup

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 21:34

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg har også tænkt mig have ham i snor (den er 8 meter) i et stykke tid, jeg har hørt at en vandpistol kunne være en mulighed, en strint vand kan få ham til at stoppe.

I hundeskoven skal du da ikke have ham i snor. Og den med vandpistol er vist mest til katte.

Næh- lyt til Birgitta, hun er ret klog på det med hunde.

Jeg vil også sige, at min lærte de fleste trix med andre hunde i den skov, som ikke er en hundeskov, men som vi selv havde difineret til en hundeskov. Han fik tæv, fik han overskred grænsen, men aldrig mere end forsvarligt- ikke en skramme. Og der var alt i alt en forståelse for de forskellige hundes adfærd og mangel på pli- så alle deltog i "opdragelsen" og lod gerne deres hunde være med til dette.
Selvfølgelig har der altid været nogle, som ikke skred ind, fordi de hellere selv ville snakke osv. Men det kan man godt tillade sig at sige noget til. Og så kan man højt sige- I må lige hjælpe mig med at få ham til at forstå- og det gør de andre hunde bedre end nogen anden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-10 21:56

Jeg har opdraget 3 schæferhvalpe/hunde og jeg gjorde som deres mor gjorde, hvis det var et alvorligt nej så tog jeg ham i nakken og ryskede ham let og sagde bestemt nej. Ellers et nej med dyb stemme og stor ros når han gjorde som han skulle. Med fasthed og kærlighed kommer man længst. Husk at sige nej med dyb stemme. Det er heller ikke så dumt med et strøjt vand.
Jeg har haft de skønneste velopdragne hanhunde som man kan tænke sig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 22:06

De gange min hund iøvrigt har udvist en adfærd i "hundeskoven" ¨- som ikke lige passede i selskabet-mellem de andre hunde ( alt efter hvem der er tilstede) så går jeg bare videre og siger- "vi skal vist lige have lidt motion" og så går vi en lang tur og vender tilbage -og enten går det - eller også går vi bare hjem til os selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-09-10 08:20

aldrig

det er det man kalder manglende lederskab samt opdragelse
og jo små hunde kan uden problemmer gøre en stor hund dragtig
der er flere måder på hvordan i kan opdrage den på
1 er og tage hunde i nakke og sige fy det vil jeg ikke ha når den gør (hvis man ikke opdager det i opløbet)
2 skæl den ud lige når du kan se den gør anløb til det
3 men under alle omstendigheder kraver det at hunden se og aceptere dig som leder
det er dig der skal fortælle den hvad den må og ikke må

det der er det store problem med hunde er dens ejer når den er lille ser det sjovt ud og folk har det tidt men "kigge den anden vej" og først efter et stykke tid sig nej nu er det nok

det med at kastrare den ville jeg ikke anbefale når den ikke er ældre ind den er

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-09-10 08:24

du kan evt kontakte ham her ang dit problem http://atena.homepage.dk/ han har før hjulpet hunde ejer med dette problem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-09-10 09:35

Den adfærd har ikke noget med seksualdrift at gøre, men derimod en af to muligheder, enten dominans eller usikkerhed. (dominans er dog det mest sandsynlige, men du kan bedst selv vurdere hundens adfærd generelt, om den virker som en "undskyldning for sig selv", eller om den er en typisk gravhund "her kommer jeg og jeg er fa'me noget af en ka'l")

Og kastration vil enten ikke hjælpe eller endda øge problemet (hvis det skyldes usikkerhed)

Citat
men jeg tror at min hund tror selv at han er en stor hund, men det er normalt med gravhunde.

Ja, det er normalt for gravhunde, jeg plejer sige, at en gravhund er en stor hund i en lille krop

Nu er hunden næsten 1½ år gammel og dermed voksen og skulle have haft lært de ting her langt før du fik ham, så et nemt job du er ude i, er det sikkert langtfra.

Nu ved jeg heller ikke hvorfor han skiftede ejer på det tidspunkt, men ofte en uheldig alder og især hvis grunden er, at han måske også har udgjort et problem for forrige ejer..

Hvordan vænner du ham så af med det?

Han skal først og fremmest være klar over det er dig der bestemmer hvad han skal og hvornår, ikke bare angående det her.

M.h.t. problemet her, så det bedste ville selvfølgelig være hvis du kan snuppe fat i ham lige før han begår overgrebet på en anden hund og bremse ham samtidig med du siger NEJ.
Det hjælper nemlig ikke skælde ham ud bagefter.

Så måske snoren vil være en god ide at træne det med, altså sådan at hvis han springer på, så kan du holde ham tilbage med snoren og give ham kommandoen ´NEJ

Men det er ikke noget let arbejde du har foran dig, for der er noget om det gamle ord, at "det er svært at lære en gammel hund nye kunster"

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 24-09-10 10:33

Citat
LÆG DEN UNDER JAGT__________________________________

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 24-09-10 10:38

shit- hvor vi altså ligner hinanden __ nu IGEN
SORRY

MEN DET ER SGU SOM AT Se MIG BARBERE MIG SELV
du har BARE mere hoved_ hår end mig = Øv

nå, men BLAK mig lige for den kommentar= PLEASE
dU kunne fandme være min ???? tvillingbror = som jeg ikke har..

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 24-09-10 10:40

SKAL OGSÅ GERNE BEVISE DET
?
HVIS DET ER TILLADT AT SMIDE ET LINK_ PR pm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-09-10 14:16

Tak til dem der siger pæne ord om mig...

Men jeg vil lige understrege, at jeg taler IKKE om at skælde hunden ud. Jeg siger bare at du skal stoppe ham og give ham noget andet at lave. Jeg er meget imod at skælde hunde ud for noget de bare ikke har fattet endnu.
Men alle hunde bør lære ordene "Ja" og "Nej". Det er ret vigtigt, at en hund i det mindste ved, når noget er uønsket.

Din gravhund kan jo ikke vide, at det er forkert det han gør, hvis du bare står og bliver pinligt berørt og ikke siger noget. Det er ikke "pinligt" det er naturligt. men det er også en uønsket adfærd. Derfor skal du stoppe ham.

Lad ham bare løbe løs, men når han hopper på nogen, så siger du Nej og fjerner ham. OG sætter ham i snor så I kan gå lidt væk og lave fodersøg eller spor eller lidt lydighed eller apportering... Alt efter hvad du plejer at lave sammen med ham. Hvad kan han lide at I laver sammen, bare jer to?

Når I så har gjort det lidt, så kan du slippe ham igen. Til han hopper på nogen igen... Osv. Selv om du må gentage det mange gange efter hinanden, så er der ingen grund til at skælde ud. Bare gentag.
Hvis han er kvik, så lærer han hurtigt at adfærden er uønsket.

---Jeg ser lige, at I først har fået ham her i sommer. I ville have godt af at gennemføre et lydighedskursus sammen. Så ville I komme til at forstå hinanden bedre. Forståelsen skal være gensidig. I øjeblikket er det kun DIG der ønsker at forstå HAM.....

HAN skal også ønske at forstå DIG... Og det opnår du altså absolut ikke hvis du skælder ham ud.
Det opnår du ved at vise ham at DU er kilden til alverdens spændende ting, både sjove opgaver, ros og godter.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 24-09-10 23:05

En biseksuel gravhund. Det må du da gøre noget ved.
Hvad med at skære benene af kræet eller sparke den hårdt i skridtet hver gang den bare så meget som tænker på samvær med andre hunde.

Hvorfor har du anskaffet dig en hund hvis den ikke må gøre som en hund nu engang gør.