/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Var det en ide ?
Fra : betterwisser
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 23-09-10 19:13

Var det en ide, at indføre muligheden, her i DK som man har i Sveriege, med at prøve at gå på jagt, inden man gik igang med at tage jagttegnet

Sålænge man har en erfaren jæger inden for en arms rækkevidde er dette lovligt i Sveriege?

Mvh
BW

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-09-10 19:47

Ja, dét er en idé - men ikke en god idé

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-10 20:00

Det ville nok være en bedre ide at alle kommende jægere skulle i praktik hos en erfaren godkendt jæger med pligt til at afgive en bedømmelse af novicen før vedkommende går op til jagtprøven. En jagtsæson kunne være en passende periode. "Mentoren" kunne så arrangere den nødvendige skydetræning - hvor resultateterne indgår i den samlede bedømmelse af novicen.
Det forbandede ved mange nye jægere er netop, at de helt og aldeles mangler praktisk viden om næsten alt, fordi de for det meste kommer fra bymiljøer, hvor man normalt skaffer sig føden i dagligvareforretningerne.
Mvh
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 23-09-10 22:26

Hvem skal så være tungen på vægtskålen, når de respektive mentorer skal udvælges skal de frivillige op til en eksamen eller prøve, for at man finder de rigtige personer der skal vejlede den nye nimrod?
SHV
Multi x
Har lige sendt guiden hjem

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-09-10 23:27

Hej Sandhedsvidnet.
Nu var det blot en strøtanke i forbindelse med Betterwissers oplæg til debat, så det er ikke noget jeg har tænkt nærmere over. Det eneste jeg har i tankerne omkring emnet er, at dyrene på ingen måde må risikere en unødig anskydning.
Skov & Naturstyrelsen har efterhånden overtaget det hele, og det kunne f.eks. være dem der udvælger mentorerne. DJ skal ikke have noget med den sag at gøre.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-09-10 08:30

Hej betterwisser.

Tanken er god nok, men jeg mener ikke vi behøver flere ordninger hvor alt og alle skal overvåges af ??? ! Tonganeseren foreslår S&N til at udvælge mentorerne - det bedste ved dette forslag er, at klamphuggere a la BajutBendt ikke via DJ vil få nogen indflydelse på ordningen !
Vi er jo alle startet et sted med jagtudøvelsen. Måske er det gået i arv fra fædre eller onkler - sådan var det for mit vedkommende. Jeg havde den store glæde at have nogle jeg kendte og havde tillid til som "læremestre" - var med på jagt fra 8-9 års alderen og fik jagttegn som 16-årig, så jeg lærte (næsten) alt om naturen og hvordan den fungerede med dens fugle og dyrevildt. I mit barndomshjem havde vi ligeledes hunde, så den side af sagen fulgte mig ligeledes.

Min mening er, at interesserede nye jægeraspiranter sagtens kan få den hjælp der skal til for at vække "genet" til live - hank op i de unge mennesker via jagtforeninger eller hvor de interesserede befinder sig og hjælp dem på vej ! Jeg tror på, at ad frivillighedens vej kan meget opnåes - de der virkelig bliver bidt at Diana, skal nok selv finde de veje de ønsker.

Øjenvidnet4
MULTI-X
På en Alpetop - uden Alpehue

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-09-10 11:22

Det er ikke nye forordringer og kontrolsystemer jeg sigter efter, nærmere en lovliggørelse af, at " knægten " måske får lov til at skyde efter en and, før han har bestået jagtprøven, også den mulighed svensken har for ôvningskôring med søn eller datter tiltaler mig.

Havde selv en ung mand med på jagt i Sverige, her skød han sin første buk eller vildt overhovedet uden jagttegn, da han var dumpet og måtte sidde over til næste år, men det var fuldt lovligt det vi foretog sig i Sverige, når vi sad sammen på jagten.

Ansvarlige jægere kan udemærket tage hånd om en " prøvejæger " . Det kunne laves meget simpelt;- Prøvejægeren havde en kvittering med sig, hvor der stod hvem der havde ansvar for ham, og hans jagtudøvelse den pågældende dag.

Mvh
BW
MULTI-X team

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-09-10 11:48

Hej Betterwisser.

Dine tanker er egentlig tiltalende - er det virkelig sådan man kan gøre i "forbuds-landet" Sverige ?
Jeg må erkende, at jeg ikke kender til svenske forhold.
Hvem er en ansvarlig jæger - kan man kalde sig det, blot man har haft jagttegn i f.eks. 10 år ? 20 år? Tror du ikke der nemt kan blive voldsomme diskusioner om dét ? Hvad sker der rent forsikringsmæssigt, hvis nu "den nye" uforvarende laver ulykker ?

Uden sammenligning iøvrigt, er forholdene næsten identiske i GB med nye billister - de må nemlig gerne køre en bil, blot der sidder en fuldbefaren fører ved siden af - bilen skal også være forsynet med et L-skilt (L for learner) - så ved andre billister, at man skal være ekstra agtpågivende !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Iøvrigt mener jeg vi skal have A-kraft i DK, i stedet for de forb..... vindmøller der skæmmer naturen, men værst af alt, ikke kan forsyne et moderne samfund med den el der er behov for i fremtiden !

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-09-10 12:14

Han køber et svensk jagttegn samt en lokal forsikring, og er derved forsikret hvis uheldet er ude, men det fritager ikke hans mentor for ansvaret, for så falder hele idegrundlaget jo væk, det er jo ikke en nem løsning for at undgå at erhverve sit jagttegn, nærmere en rigtig god måde på, at teste om jagt er noget eller ej. For mig den mest rigtige måde at stifte bekendskab med tingene på.

Den unge mand jeg havde med, havde betalt for jagt og ophold, så han var sønderknust indtil vi fik skitseret denne udemærkede regel som " forbuds Sverige " altså også har, og som sagt skød han sin første buk, han havde den for 3 gange over 2 dage, inden han mente det hele passede sig for ham. Det var en oplevelse rent jagtligt også for mig som jeg vil huske.
Det var revirindehaveren som tog stilling til om jeg "god" nok til tage ansvaret for ham uden jagttegn.

Mvh
BW
Multi-X
Team

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-09-10 12:27

Det lyder umiddelbart fornuftigt uden en hel masse bureaukrati - hvis det er muligt at kunne gøre det på samme måde i DK, har jeg ikke noget imod det.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Vejby Strand

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-10 18:44

Jow! Det er altsammen rigtig nok.

MEN VOGT JER FOR FALSKE PROFETER n- som f.eks. BadutBajutBent. Sådan en kan man ikke sætte til at være mentor for unge jægere.
Det er sådan set mit eneste "anstødspunkt" vedrørerende ordningen. Kan man undgå at få amatører til at agere smagsdommere - så er den også i orden med mig.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-09-10 20:27

Citat
mentor for unge jægere.

Mon ikke de fleste jægere har brug for en Mentor= En ædru hånd,der hjælper dem på ret køl,hvorfra de mavelandede.Står lige nu i en bunke glasskår,fra knuste "Gammel Dansk" flasker.Der markerer stedet hvor 12 - 14 jægere faldt bevistløse om,efter deres heltegerning:Et par vingeskudte havmåger,der havde søgt lidt fred på land.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-09-10 20:40

Hej Mosebaek.
Var det i Løsning??

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 24-09-10 20:54

Nu fantaserer Mo'osbjæææk igen.
Mo'osbjæææk, som den go'e samfundsborger du er, samlede du vel glasskårene op.?
Du sku' vel også liiiige slikke lidt - du skar forhåbentligt ikke tungen.?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-09-10 21:25

Rart at se i er tilstede med jeres humoristiske sindelag.
Citat
Nu fantaserer Mo'osbjæææk igen.

Ja okay,det var nok et "lidt tænkt" situation.
Selvom jeg langtfra bifalder "jeres gerninger",er der dog een ting,der virker positivt på mig:
Har ikke set i blacklister nogen i jagt kategorien.

Men nu skal jeg nok lade jer være i fred..........

.... indtil jeg finder det nødvendig,med en kommentar.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 24-09-10 22:00

Hvis det var Gammel Ddansk gør det ikke så meget, det var være hvis det havde været En Enkelt, eller Doctor Nielsen.

Mosebæk jeg tror nu det var dig der øvede dig i en crassy Ivan med de flasker, og giver os brave jægere skylden, men vi kan bære det.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-10 13:42

Efter at have vendt skråen et par dage, synes jeg egentlig godt om ideeen - Betterwisser. Det må dog være en betingelsse, at aspiranten forud har modtaget den fornødne skydetræning på bane.
God emne - i øvrigt.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren
Kigger stadig forgæves efter en and. Ooooog dog! Forrige søndag kom der squ en velvoksen and i lav højde og kastede sig ned i mosen. Men den ankom så lavt flyvende, at jeg ikke turde afgive skud, fordi det var blevet for mørkt. Een eneste and siden 1. september. Det er til at tude over.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 25-09-10 14:13

En ansvarlig bisidder ville selvfølgelig aldrig forsvare, at der er tale om en person som ikke har skydetræning eller vildtkendningen på det rene.

Det er en mere virkelighedsnær måde, at lære tingene på i startfacen. Her er det ikke teori, hvordan mand afliver fugle, eller brækker bukken, skudtegn o.s.v. for det er aspiranten, der tager sig af det vil du skyde!,- vil du også gøre tingene færdige.

Det er også grænseoverskridende, første gang man skyder til levende vildt, og her kan det være betryggende at have en erfaren mand ved sin side, hvor det kan ende med at bede ham om ,at afstå fra at slippe kuglen, bukkefeber etc..

Bukken jeg fortalte om løb ca 20 meter, men jeg havde helt klare skudtegn, da jeg ikke skulle konsentere mig af afgive skud, så vi kunne gennemgå hele forløbet stille og roligt, inden vi efter ca en halv time gik til bukken.

Mvbh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-09-10 17:14

Jamen, så køber jeg squ ideen - selv om der til stadighed vil være en risiko for at relativt uøvede kommer til at fungere som "mentorer". Grundlæggende er ideen god.
Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 25-09-10 18:21

Der er kun en aberdabei, får vi den øvrige 97% af befolkningen med på ideen.?

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 26-09-10 09:58

Tak for svaret Tonganeseren.