/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erhvervsevnetab
Fra : o0nellie0o
Vist : 1647 gange
100 point
Dato : 23-09-10 18:55

Hej

Et kolgt hoved derude som kan svare på mit spørgsmål??
Jeg har fået tilkendt en erhvervsevnetab på 30% og har fået af arbejdsstyrrelsen et brev om at jeg i det næste år vil få små 8000kr pr måned og at der skal betales skat af disse penge!!
Kan man få dette lavet om så man kan få et engangsbeløb i stedet for hver måned?
Jeg får revalidering gr. min arbejdsskade....når disse penge kommer kan kommunen så tage disse penge som tilbage betaling af revalidering??

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 23-09-10 19:36

Hejsa.
Jeg ved ikke om de bruger de samme regler, som der var da jeg boede sammen med én som også var blev ramt af en arbejdsskade (ca. 4 år siden). Jeg vil gerne undersøge det lidt nærmere inden jeg kommer med noget konkret, men som jeg husker det blev "indtægten" fra Arbejdsskadestyrelsen modregnet i udbetalinger fra det offentlige.
Jeg tror at der skal gå ca. 5 år før du kan anmode om "kapitilasering" af din erstatingssum.
Der kan være blandede meninger om det er rimeligt at "systemet" fratrækker en udbetalt erstatning for manglende erhvervsevne, men sådan var det i hvert fald tidligere. Det er vel heller ikke rimeligt at du både skal får penge fra revalideringen og et erstatningsbeløb oveni. Erstatningsbeløbet bliver udregnet efter din "tidligere" årlige indtægt.
Måske der sidder en derude på Kandu, der ved noget mere konkret, men jeg skal nok følge op med min erfaring.
Afslutningsvis vil jeg gerne skrive at jeg føler med dig i denne kedelige situation.
Hilsen Kirstineka

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 23-09-10 19:48

Hej Kristineka

Ja kedelig situation...
Har mistet alt...hus, bil, job og sidder tilbage med kæmpe gæld....(omkring 1½mill)
Man skal have et godt helbred for at være syg...eller rettere blive syg
Er selvfølgelig glad for kommunen har givet mig revalidering (en chance så jeg ikke mister hele mit JEG) Men synes måske at fra at gå 200.000 ned i indkomst om året og i min økonomiske situation - så ville pengene falde på et tørt sted....meget tørt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-09-10 20:26

Dette ligger ti år tilbage, men min mand fik hele beløbet udbetalt på en gang, og dengang fik han oplyst at det var en erstatning for mén, og blev ikke modregnet i pensionen

Min mand betalte ikke skat af pengene, men skulle have gjort det hvis det var en månedlig ydelse...

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-10 05:08

du skal søge om at få en kapalitasering dvs. 50% af den samled erstatning udbetalt dette beløb skal du ikke betale skat af og de må IKKE modregne såfremt du får offenlig ydelser.
du skal betale skat af LØBENDE ydelser, samt kan der modregnes i offenlig ydelser (dele af erstatningen kommer man til at betal skat af)
efter 1 år søger du igen om at får en kapalitasering af dine penge (du kan få et engangs beløb om året)
du kan finde nærmere her http://ask.dk/da/Love%20og%20satser.aspx

ellers kan jeg anbefale dig at kigge nærmere på www.k10.dk

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-09-10 07:13

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 24-09-10 10:43

Nu har jeg talt med både kommune, fagforening samt arbejdsskadestyrelsen og er blevet meget klogere...........
Tak til alle for jeres hjælp
God weekend