/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedste opskrift på vafler
Fra : Birgitte32
Vist : 2423 gange
100 point
Dato : 22-09-10 20:43

Jeg søger en opskrift på vafler. Der er selvfølgelig en standard opskrift, men vil meget gerne høre fra jer mad entusiaster, hvilken opskrift der bare er den bedste. Skal der fløde i? Skal der vanilje i? Skal de spises bare med sukker og/eller syltetøj, eller foretrækker nogen - som jeg en klat flødeskum rørt op med blåbærsyltetøj?
Glæder mig rigtig meget til nogle gode inputs, da jeg har lovet 10 teenagere vafler i weekenden.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 23-09-10 01:58

Det kommer jo lidt an på om det er til børn, eftermiddags kaffen, forret, osv.
men her er i hvert fald nogle usædvanlige varianter, (også ’pålæg’)
måske de kan give inspiration,

http://www.lh-waffle.com/products_categories.php?categories_id=1&sub_categories_id=1
http://www.lh-waffle.com/products_categories.php?categories_id=1&sub_categories_id=3

og lidt til ’dejen’--- Dig,..
http://opskrifter.tv2.dk/article.php?id=2494638
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/104/Soedesager-opskrifter/Hjemmelavet-Vafler

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 23-09-10 06:22

Denne her bruger jeg. Og familien synes den er god

Uanset hvilken opskrift, du vælger, så gå efter en med piskede æggehvider og øl, for det gør en stor forskel.

250 g mel
1 tsk sukker
1 tsk salt
1 dl vand
1 dl øl (lys)
4 æggeblommer
200 g smeltet smør
2 dl piskefløde, let pisket
4 stift piskede æggehvider

Mel, sukker og salt blandes og røres jævnt med vand og øl.
Æggeblommerne piskes i en ad gangen.
Hæld derefter det smeltede afkølede smør i.
Vend så flødeskummet i -og til sidst æggehviderne i af et par omgange, så dejen bliver let og luftig.
Varm vaffeljernet op og hæld en smule smeltet margarine eller smør på til det første hold vafler.
Bages et par minutter på hver side, hvis dit vaffeljern er af den type, der skal vendes.
Server med sukker og syltetøj og evt is, cremefraiche eller flødeskum.

Tilsæt gerne vanilje til dejen, hvis du godt kan lide det, men citronskal er også godt.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 24-09-10 15:55

Kan desværre ikke putte øl i dejen i denne sammenhæng .. Mon man kan bruge en almindelig opskrift på amerikanske pandekager? Der er jo også sammenpiskede æggehvider i, der vendes i dejen ..

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 17:50

Udskift øl med mælk - eller dansk vand. Det går også an

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-09-10 18:13

Bruger altid hvidtøl, også til børn, så kan fuldt ud tilslutte mig Pifos opskrit.

Nu har det godt nok været weekend, og du har forhåbentligt fået lavet nogle gode vafler, men lige en simpel opskrift på Belgiske vafler, som smager godt sammen med blød is, flødeskum eller marmelade - smager også godt sammen med frisk frugt. Lækre på en "Lækkersulten" eftermiddag.

Tykke vafler
4½ dl hvedemel
1 spsk. sukker
1 stort æg
2½ dl mælk
2½ dl youhurt (gerne med appelsinsmag)
saft af 1 appelsin

Blend eller pisk alle delene sammen med elpisker. Dejen er meget tyk, så vaflerne bliver seje med en sprød skorpe. Bages i et vaffeljern, til de er gyldenbrune.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 27-09-10 19:43

Jeg fandt en opskrift på flødevafler, hvor der var pisket flødeskum i .. den var ganske glimrende, men ikke lige så sprød, som jeg husker min barndoms vafler.
Men tak for inputs

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 27-09-10 19:43

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-09-10 04:01

Kan du ikke bruge alkoholfri øl? Det hjælper på sprødheden.