/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Elektronisk radiator termostat
Fra : kimm01
Vist : 2355 gange
100 point
Dato : 22-09-10 20:19

Hej
Jeg søger nogle elektroniske termostater til mine radiatorer. De skal gerne kunne styres af et 0-10V signal, termostaten vil jeg så selv styre med en varme styring (har jeg)

jeg søger gerne et sted de kan købes eller bare typen så kan jeg evt. selv spørge/søge nogen steder.

hvis der nogen som kender nogle automatisk elektroniske har det også interesse.

mange tak!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-10 21:11
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-09-10 21:19

Hmm, det er nu lidt noget vrøvl, du skriver.
Det er vel ikke en termostatventil, du vil have (den styrer jo sig selv). Selve styringen vil du jo lave, eller du har den allerede.

Det du efterlyser, er nok nærmere en motorventil, eller en ventil monteeret med en servomotor.
De er da lette at finde, men dyre at betale, samtidig med at de ikke er særlige fikse at se på, hvis de feks skal sidde i en stue.
Husk de er som regel beregnet til at sidde i et manøvrerum, eller ventilationsanlæg.
TA laver nogle (jeg har selv repareret et par stykker, med 0-10 volts styring) Siemens laver også, mener også Danfoss laver nogle, men igen er de ikke små.

MVH

Kommentar
Fra : kimm01

Dato : 22-09-10 22:07

Eyvind:
jeg kigger lige en gang på det du har fundet der, skal bare lige finde et sted jeg kan købe dem

viskinge:
helt rigtigt det du skriver, jeg ønsker en ventil eller en hvad vi nu kalder den, evt en jeg kan udskifte min danfoss termostat med altså direkte udskiftning.
styringen har jeg

men du skriver de er lette at finde men synes jeg nu ikke helt.

TAK

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-10 22:28

Men en alm. thermostatventil kan da styres med varmen fra en modstand.
Det bruges også til natsænkning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-09-10 22:31

Et sted at købe er hos diverse "grossister" som desværre ikke handler med private.
Der er en del VVS'er som kan købe dem hjem.

Du kan snakke med Danfoss om at bruge den rigtige ventil.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-09-10 17:55

TWA hovedet kan købes hos alle grossister, vvs firmaer osv. Men de er jo ikke lige 0-10V

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/VD.SA.P4.01.pdf

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-09-10 19:27

VIGTIGT !!!!!

Læg venligst mærke til at TWA hovederne, som Fijala bla. henviser til
KAN KUN VÆRE HELT ÅBNE, ELLER HELT LUKKET (den er dog et lille stykke tid om at skifte)

Den kan således ikke, indstilles til at være feks. 50% åben, som jeg kan forstå der efterlyses.

MVH

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-09-10 07:12

Eyvinds forslag med varme under termostaten og egen regulering har jeg haft i 30 år uden problemer.
Elementerne ( som bare clipses på underneden ) hvor modstanden monteres hed CLIMATIC , man kan være heldig at finde dem på et loppemarked -GUL/BLÅ.
De lavede også en styreenhed hvis man ikke selv havde mulighed for at strikke en sammen.
Det er en fordel at styre med strøm så spændingfald over de tynde ledninger ikke får betydning

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-09-10 12:08

Det er korrekt at TWA hovedet er et ON/OFF hoved og ikke modulerende. Dvs at det er en motor ventil som åbner og lukker. Men den er stadig styret af en temperatur så den åbner og lukker bare med en differense på temperaturen. man kan fx sige at den har et setpunkt på måske 24 grader og har så en hysterese (diffference) den åbner og lukker efter.