/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
ny/brugt køl
Fra : ciaofan
Vist : 637 gange
80 point
Dato : 21-09-10 23:09

Hej alle sammen...

For at gøre en lang historie kort:
Jeg mangler en køl
Det drejer sig om en køl til en sejlbåd (model foxtrot, 17 fod)
Jeg kan ikke finde nogle hjemmesider, med DELE til både...
Har googlet det, men uden held ;-(

hjææææælp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-09-10 09:05

jeg tror du har en større opgave foran dig. det er nok nemmere at finde en anden båd eller en af samme slags med køl. både i den størrelse ligger i et prislag hvor det er meget begrænset hvor meget det kan betale sig at ofre på den.

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 22-09-10 09:40

Hej trimare46
Tak for svaret, men det hjælper mig ikke....
da jeg købte båden, stod den på et stativ med højt ukrudt omkring sig.
Da jeg så skulle hente båden, viste det sig at han havde skåret kølen af, med en vinkelsliber....
Der ville den kloge køber, bare være kørt hjem igen !
Men han forklarede, at "det er jo bare at svejse den på igen !"
Uheldigvis havde jeg lige været på 4 svejsekurser, så "det mente jeg ikke ville være noget problem"

MEN DET VAR DET!
Efter at have forsøgt selv, uden held, kørte jeg kølen til en prof. svejser.
Efter at have kigget lidt på den, sagde han at det var nødvendigt at planslibe den først.
Da det var gjort, finder han ud af, at det er en speciel nikkel-legering der kostede 1200,- pr. kg.
Og at det ville komme til at koste 12-15.000 at lave den.....
Da jeg kun havde givet 14.000 for båden, syntes jeg at det var for dyrt !

Mit problem nr. 2 er, at faren til krejleren, jeg købte båden af, solgte trailere.
Så de fandt da lige en der passede....til en båd UDEN køl !!

Så nu står båden på andet år, ude i min have, på sin helt nye trailer....

Ingen vil købe båden....og jeg kan ikke sælge traileren...for den står båden jo på ;-(

Så derfor..........mangler jeg en køl

Mvh: Max

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 22-09-10 11:26

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 22-09-10 20:16

Det lyder ikke helt rigtigt, at nogle vælger et materiale til en køl, der koster 1200 kr pr kg...

Hvor stor er kølen?

Hvor stort et stykke er blevet savet af?

Hvad sker der når du/i prøver at svejse i materialet?

Hvorfra ved en gut der har planslebet et stykke køl, at det er en speciel nikkel legering?

Ved godt det er dig der burde stille spørgsmål, men prøver at forstå det her, ved at stille en byge af spørgsmål,håber det er ok

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 22-09-10 20:35

Hej michaelmoeslund

1: Der er tale om støbejern, med nikkel
2: Der er ikke savet et stykke af...han havde skåret den af 10 cm fra bunden
3: det vil ikke smelte sammen.... det bliver bare til udvendige svejse-klatter
4: det gjorde han heller ikke....da han ikke kunne få det til, kontaktede han faglæreren i svejsning på teknisk skole, der fandt det interessant, og tog ud og kiggede på den. han fortalte så at det var en sær legering....med nikkel i.

og spørg endelig bare løs "come as you are...."

mit eneste håb er, at der står en båd magen til min et sted i danmark, med hul i skroget e.l.
så kunne jeg jo købe kølen som løsdel....smart ik`?

mvh: max

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 23-09-10 06:16

Godmorgen max

Hva har kølen af diminsioner?

Kunne det ikke lade sig gøre at bolte de 10 cm på igen?

Kunne du oploade et par billeder på www.peecee.dk

mvh

michael

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 24-09-10 12:37

hej michael

1: det ved jeg ikke
2: det ved jeg heller ikke
3: har uploaded billede som "møgkøl"

mvh: max

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-10 13:04

Det geniale er at man kan ligge et et link på kandu.dk så man ikke skal ud og søge efter dit opload http://peecee.dk/upload/view/267598 det må også du se at få lært ciaofan

Kommentar
Fra : ciaofan

Dato : 24-09-10 13:22

nåh nåh kloge Åge....
Vi kan jo ikke alle sammen være specialister....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-10 13:47

Jamen, selvtak - men giver dig ret i at man skal være specialist for at ligge et link og det var du ikke

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 24-09-10 15:09

Det man kan se på billedet, er et det stykket der er skåret af?
Har du overvejet at bolte stykket på i stedet for at svejse det? Der burde være gods nok til at skære gevind i. Hvordan ser den anden del ud?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-09-10 16:54

Det må være andre måder at feste den køl, Bolte,lime. Men jeg ville snakket med et andet svejse værksted. Måske de kan hjælpe dig så det ikke bliver så dyrt.
alimak

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 24-09-10 20:14

hmhm

Den resterende del sidder i bunden af båden er fæstnet med kølbolte,eller hva?

Hvor bor du henne af i landet, hvis du ikke er urimeligt langt væk fra Ebeltoft, så vil jeg gerne prøve at svejse din "møgkøl" på igen, så du kan komme ud at sejle