/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Whiskytønder lugter
Fra : k_m_s
Vist : 1555 gange
100 point
Dato : 21-09-10 09:46

Hej Alle

Er her nogle der ved hvordan jeg fjerner lugten fra gamle whisky tønder?

De lugter af L...

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 21-09-10 09:48

Hej

Hvad har tønderne været brugt til før? Det er jo ret væsentligt, at vide om de har været brugt som lokumsspande, det kunne jo være en del af forklaringen.

MVH@ns

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 21-09-10 09:49

Radioens og ugebladenes guru udi lugt og pletter Inge Norus ville sikkert anbefale Rodalon

http://www.rodalon.dk/

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-09-10 09:56

Prøv klorin.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-09-10 10:29

Lugten kan kun fjernes hvis du fjerner træet samtidigt.

Den kan erstattes med noget der lugter endnu værre.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 21-09-10 10:30

Jeg regner da med at de har været brugt til whisky.

Kim

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-10 10:33

FORDELE VED RODALON

Rodalon er et desinfektionsmiddel, som kan anvendes til mange formål, udendørs som indendørs.

Aktivstofferne i Rodalon er en saltforbindelser på samme måde som køkkensalt. Rodalon indeholder ikke klor og afgiver ingen klordampe, heller ikke når det blandes med syre.

Rodalon er effektiv overfor almindeligt forekommende bakterier og svampe. Udover den egentlige desinficerende effekt har Rodalon yderligere mange positive egenskaber:

Rodalon fjerner dårlig lugt forårsaget af bakterier.
• Rodalon bleger ikke.
• Rodalon afgiver ikke klordampe.
• Rodalon virker anti-statisk og kan bruges forebyggende på
diverse tekstiler.
• Rodalon har en meget svag lugt og er behagelig at arbejde med.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-09-10 20:30

Der er nok ikke mange levende bakterier i tønderne - derfor duer Rodalon ikke. Jeg gætter på at dine tønder står tørt - måske indenfor - så bakterierne kan ikke slås ihjel med Rodalon. Hvis det er gammel organisk materiale på træet, kan du prøve at få det fjernet med klorin - men det kan også blege træet.

Lugten skyldes nok mere almindelig kemi - som er svært at komme af med.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 21-09-10 20:48

Jeg har lige fået tønderne så jeg ved ikke om de har stået ude, de virker ikke våde / fugtige.

Jeg har dem nu stående ude under tag, for at få dem blæst igennem, men tror ikke selv at det vil hjælpe noget

Kim

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 22-09-10 00:23
Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 05-10-10 17:43

Tak for svaret Nordsted1.

Det hjalp faktisk at lade dem blive blæst igennem og så gav jeg dem en gang roalon.

Hilsen

Kim