/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Er det nødvendigt at udskifte PC
Fra : Oldboston
Vist : 835 gange
350 point
Dato : 21-09-10 08:04

Bør jeg mon udskifte min PC....eller kan jeg nøjes med at organisere mine programmer og dokumenter anderledes?
Jeg arbejder med en bærbar, som min arbejdsgiver skifter ud med en ny ca. hvert andet år. Den fungerer perfekt.
Men til privat brug og delvis også til arbejde bruger jeg min stationære PC, som nu er ca 4 år gammel. Den bruges bl. a. til fotos, musik m. v. Den indeholder to interne drev: C-drev med programmer m. v. på 175 GB, hvoraf 113 anvendes. Og E-drev med 122 GB, hvoraf de 120 er ledige.
Så er der hægtet nogle eksterne harddiske på. Et F-drev, som er en eksterne Box med 81 GB, hvoraf 68 er ledige. Og som G-drev en medion harddisk med 298 GB kapacitet, hvoraf 235 er ledige.
Desuden diverse USB-penne til fotos og dokumenter m. v.
Ser det ikke ud til, at jeg har rigelig kapacitet på mine harddiske? Men hvorfor kan det så være, at der ofte er stor forskel i hastigheden? PC'en kan undertiden virke meget langsom. Kan det skyldes fotos...er det en fejl at have dem liggende på en intern disk og på skrivebordet? Skal al den slags ud på eksterne harddiske? Er det en fordel at udnævne en af harddiskene til kun at blive brugt til fotos? Som regel hjælper det dog på hurtigheden, når jeg afinstallerer nogle programmer eller flytter dokumenter væk fra skrivebordet og nøjes med genveje på skrivebordet.
Der er også det problem med min pc, at 4 af de oprindelige 8 USB-porte er mere elller mindre ustabile eller slet ikke virker. Jeg har endnu ikke fundet en god løsning til at hægte flere stik sammen. Men et par USB stik for lidt er vel ikke grund nok tiul at udskifte hele PC'en.? (Men den fylder altså 5 år næste gang!).
Håber på gode råd af erfarne brugere.
Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 08:27

mange spørgsmål og sikkert ligeså mange svar
-------
min pc er også på din´s alder
men virker perfekt, så jeg skal ikke skifte den ud
USB er og bliver langsomt
HD plads ? hvis du selv syntes du har meget tilbage
selv bruger jeg også usb og interne diske
men kunne godt bruge noget der ligner terrabyte istedet for gigabyte
-----
MEN prøv at rydde op i alle dine drev
gamle filrester og genveje sløver

læg eventuelt alt over en disk
for at formatere de gamle drev
det kan øge hastigheden betydeligt
gør det selv engang hver ½ år

de diske du bruger mest, læg dem ind som interne
diske og ikke brug dem som usb
prøv tuneup, det kan måske sætte lidt mere gang i den
http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-09-10 08:52

Hvad skulle en ny PC hjælpe i dette tilfælde - du smider jo ikke udstyret ud men kobler det på den næste

ALLE pcer bliver langsomme ved brug(alder) - programmer går ind og ud - din bolig ser garanteret heller ikke ud som ny, din bil heller ikke, men forhåbentlig virker det til dit behov - ellers er det naturligvis tid til udskiftning....

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 21-09-10 08:56

Ud fra dit spørgsmål så synes jeg du skal droppe alle dine eksterne harddiske, du har jo massere af ledig plads på dine interne harddiske. Ud fra det bør du IKKE udskifte din computer. Det er et svar på baggrund af dit spørgsmål som ikke indholde information omkring dit grafikkort, netværkskort og andre enheder.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-09-10 09:13

Når maskinen arbejder langsomt skyldes det flere ting. Der er for lidt RAM, programmerne, der skal uploades skal vente på hinanden eller dele om den plads der er. Du kan have nogle faste rutiner kørende uden at lægge mærke til det, som du på et tidspunkt har lagt i windows. Disse rutiner tager "kraft" fra maskinen, så afviklingen foregår langsommere. Defragmentering hjælper også, f.eks. ugentlig.
Da jeg udvidede min maskine med dobbelt så meget RAM, var der en betydelig hastighedsforøgelse. De faste rutiner kan man gennemgå manuelt.
Endelig kan der være konflikter indbygget i styresystemet, som forsinker alt. Der findes programmer, som kan finde disse konflikter og fjerne dem. Jeg har selv installeret sådan et og programmet finder adskillige hver dag. Da jeg installerede programmet var der også en tydelig forbedring i hastigheden.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-10 09:59

Med hensyn til dine USB stik, så køb en hub, her er en med 7 stik og strømforsyning.

Og så koster den under 300 kr.

http://www.fcomputer.dk/Hub_USB/7_Port_Ekstern_USB_2.0_HUB_m._stroemforsyning

Den kan du koble alle dine diske til, for når den har egen strømforsyning belaster den ikke computeren.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-09-10 10:27

Inden du går ud og køber USB hub så prøv at hente dette lille program
http://www.nirsoft.net/utils/usbdeview.zip
Pak det ud i en mappe, opret f.eks. en med navnet USBDeview
tag alle usb enheder fra og kør så USBDeview,
her komme så en oversigt over hvad der har været tilsluttet,
marker alle (CTRL+A) og klik på den lille skraldespands-ikon øverst til venstre,
så fjernes alle indgange, genstart PC og tilslut USB enheder igen...

Ang. Skrivebordet, så sørg for at der ikke er 500 ikoner og mapper, det sluger resourcer.

Når du syntes den er langsom kan det skyldes den er sat til at scanne for virus eller defragmentere,
det burde du kunne høre på hd aktivitet..

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 21-09-10 11:41

Mange tak foreløbig for de gode svar. Her er virkelig noget at gå videre med. men jeg har et par spørgsmål mere (forhøjer derfor også pointstallet):

Spam-free: Hvordan lægger jeg ien eksterne disk ind som en intern? Jeg har f. eks. den glimrende og hurtige Medion med masser af GB, men mener du, at den fysisk skal lægges ind i "tårnet". Det er ikke noget, jeg selv kan, men jeg kender en mand, der kan, er det det, du råder mig til?

Webnoob: Jeg bruger så at sige ikke grafik, kun det der findes i Windows XP Excell program, og min stationære pc er ikke knyttet til netværk. Måske besvarer det de par spm, du er inde på?

Thyregod: Hvordan kan jeg finde ud af, hvor mange RAM, der er i maskinen, og om det er nok? Og hvordan anskaffer jeg flere, hvis man kan det i det hele taget? Det kræver vel, at maskinen skal på værksted? God ide med at defragmentere regelmæssigt. Jeg prøvede et program, der kan "tvangsfjerne" de programmer, jeg ikke vil have. det hedder Revo Uninstaller Pro, og det er utrolig effektivt. Men prøveperioden er udløbet, og jeg har ikke besluttet, om jeg vil købe det. Er det det program, du omtaler?

Tak også til Granner og Klaudi for de konkrete forslag, som jeg vil prøve at gå videre med.

Håber på et par svar mere på grundlag af ovenstående.

Med venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-09-10 12:05

Revo skal du ikke købe, der er en gratis version der virker fint
http://www.revouninstaller.com/download-freeware-version.php

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 21-09-10 12:47

RAM: du går ind i kontrolpanel, dernæst vælger du system og vedligeholdelse, dernæst system -her kan du se RAM mængden. Hvis du vil udvide er det ret nemt. Du åbner kabinettet og ser om der er en fri slot (en lang række med klemmer, så RAM kortet kan stikkes ned i) hvis der er en fri, skal du blot skrive efter en tilsvarende. Jeg kan forstå du bruger Medion, se det er ret nemt at kontakte firmaet og få det rigtige nummer og type, de er ret flinke. Du må nok betale på længere sigt, for et godt program, der ordner systemet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-09-10 12:59

Mener man kan bruge Everest fra lavalys.com eller Sarasoft.
Jeg kan ikke lige huske hvilket ( men måske nogen af de andre der kommenterer kan). Men udfra det kan du se din maskines specifikationer herunder hvilket bundkort du har i, og hvilke ram det maksimalt kan køre med.
Derudover er det godt at ccleaner, kør både "renser" og "register" . Der er sikkert en del den kan fikse.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-09-10 13:06

Hmm kan se jeg bruger Sisoftware Sandra. Her kan jeg læse om mit bundkort. Nederst i rapporten står der tricks som evt. kan forbedre min pc. feks:

Performance Tips
Notice 224 : SMBIOS/DMI information may be inaccurate.
Warning 2507 : Mainboard has too few memory slots. Upgrading the memory may be difficult or expensive.
Tip 2511 : Some memory slots are free so the memory can be easily upgraded.
Warning 2544 : System/Video shared memory greatly reduces performance. Use external video card.
Warning 2542 : Memory bus speed exceeds Chipset rated speed. Reduce FSB/memory multiplier.
Warning 2528 : System monitor device implementation is known to vary.
Warning 2518 : Mainboard temperature is too high.
Warning 2519 : One of the system fans has failed or is spinning too slowly.
Tip 2 : Double-click tip or press Enter while a tip is selected for more information about the tip.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-09-10 13:39

Her er EVEREST Home Edition 2.20 med det kan du se "næsten" alt på din PC
http://www.filehippo.com/download_everest_home/

Et andet lille gratis info prg er SIW - System Information for Windows
http://www.gtopala.com/

Download
http://www.gtopala.com/download/siw-setup.exe

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-09-10 20:11

Det lyder til at computeren er tæt på en udskiftning - spørgsmålet er om du vil udskyde det 1-2 år. Hvis du udskyde købet så burde du kunne det ved at geninstallere dit styresystem - som burde give dig 1-2 år ekstra.

Hvis du i stedet købte en ny computer i dag til ca. 3.000 kr, så tror jeg at du ville føle at du virkelig fik noget for pengene, i forhold til hvad du har nu. Du kan også vente 1-2 år - og på det tidspunkt - så er det nok rimeligt sandsynligt at du har brug for en ny computer alligevel. Spørgsmålet er om du vil bruge tiden på at opgradere styresystemet nu o gudskyde indkøbet 1-2 år.

Min lillebror har en strategi for computerkøb der hedder: "køb en ny 15.000 kr computer hvert 5 år". Jeg har en strategi der hedder "køb en ny computer til 3.000 kr hvert 3. år". Når lillebror skifter så har han et forspring i ca. 2 år i forhold til mig - men de sidste 2 år er hans computer normalt rimeligt langsom i forhold til min. Det betyder at de i gennemsnit er lige hurtige. Derudover så bruger min lillebrors computer 200 watt, mens min bruger 40 watt.

Hvis jeg var dig ville jeg købe en computer til 3.000 kr - som er ny og som bruger lidt strøm og som har en morderne meget hurtigere harddisk på 1 TB, integreret grafik, HDMI output, windows 7 m.v. Jeg ville så kopiere alle dine harddiske over på den ene nye harddisk i den nye computer - og bruge de gamle til backup af foto m.v.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-09-10 20:32

Citat
Ser det ikke ud til, at jeg har rigelig kapacitet på mine harddiske?
Jo så rigeligt endda, at computeren kan føles langsom en gang imellem kan måske være fordi du arbejder med mens dit antivirus program udfører en scanning?
Er den generelt langsom så kan en oprydning og rensning anbefales og her har Microsoft et godt gratis online værktøj, klik på Komplet scanning og vent indtil den er færdig, de computere jeg har brugt dette værktøj på har fået deres andet ungdom (næsten):
http://onecare.live.com/site/da-dk/default.htm
Du har rigeligt med plads på computeren og kan nøjes med at koble dine eksterne harddiske til når du vil tage sikkerheds kopier af dine filer, for eksempel en gang om ugen, jo mere du kobler på computeren des langsommere bliver den uanset alder, så hvis dine eksterne diske altid er tilsluttet så kan det være noget af forklaringen på at computeren er langsom, husk at klikke Sikker fjernelse af hardware og lukke for forbindelsen til den eksterne harddisk inden den tages fra, eller tag de eksterne fra eller til mens computeren er slukket
Citat
Er det en fordel at udnævne en af harddiskene til kun at blive brugt til fotos?
det kan være en fordel for brugeren (dig) at have hver ting på sin disk, det er nemmere at holde styr på hvor tingene er og finde de filer du vil arbejde med, hastigheds mæssig er der ingen grund til at dele fotos og andre filer efter type.
Billedbehandling kræver en del af grafikkortet men en 5 år gammel computer burde ikke få åndenød af at du arbejder med billeder.
Citat
Bør jeg mon udskifte min PC
det er en fin undskyldning for at få den nyeste teknologi og nyeste styresystem, men ud fra det du skriver så er der ingen grund til at skifte computer.

Der er blevet anbefalet en RAM blok mere hvis der er plads, det giver mere fart.

Dine usb problemer kan sikkert løses med forslaget fra Klaudi.

Endelig kan partionen med styresystemet formateres og Windows nyinstalleres, det giver en hurtig computer, udfra dine indlæg kan det se ud til at du kender en som kan hjælpe dig, ellers kan du altid få hjælp her på Kandu.

Nå ja jeg vil selvfølgelig ikke glemme at reklamere lidt for Linux men det er kun hvis du er træt af Windows og har stor lyst til at prøve noget helt andet:
http://www.linuxmint.com/

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 22:09

Citat
Spam-free: Hvordan lægger jeg ien eksterne disk ind som en intern? Jeg har f. eks. den glimrende og hurtige Medion med masser af GB, men mener du, at den fysisk skal lægges ind i "tårnet". Det er ikke noget, jeg selv kan, men jeg kender en mand, der kan, er det det, du råder mig til?

JA_ en intern kører ALTID hurtigere end USB.
Citat
Det lyder til at computeren er tæt på en udskiftning - spørgsmålet er om du vil udskyde det 1-2 år. Hvis du udskyde købet så burde du kunne det ved at geninstallere dit styresystem - som burde give dig 1-2 år ekstra.

LANGT FRA, min som er over 5 år gammel kører perfekt
27mhz processor og 750MB ram_ uden andre fine genstande.

spørgsmålet er BARE at der kan være/ ER_ en masse gammelt skidt og P__
der som regelt ALDRIG bliver fjernet/ ryddet op i.

Jeg kan så lige nævne, at jeg har samme styresystem på 2 interne diske
så jeg altid kan skifte_HVIS uheldet er ude
backup´en er aldrig sluttet til, så kan den ikke slettes ved uheld.
kræver kun et lille indgreb i BIOS = 5 sekunder for at skifte mellem disse diske.

men prøv at lave en god og grundig oprydning

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-09-10 22:15

Citat
Det er ikke noget, jeg selv kan, men jeg kender en mand, der kan, er det det, du råder mig til?

som skrevet JA, og det er såmænd meget simpelt at lave
(et par minutter = ½ time for mennesker med 12 tommel-fingre)
men er du i tvivl = så lad en anden gøre det for dig
det kan trods alt gå GRUELIGT galt...

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 350 point
Dato : 21-09-10 22:23

bare det, at du indeksere og defragmentere dine diske
får søgningen til at gå hurtigere...
men, det kan selvfølgelig også være andet der er galt.
har du renset den for nylig
brug trykluft eller støvsug den/ eller bare af med sidepladen, så den kan trække VEJRET
mærkbar forskel ved første PUST
husk bare at passe på blæserne ikke får for mange RPM
desuden kan du bruge programmet, her til at fjerne filer du har flere af
men pas på, den viser ikke altid ÆGTE dupliketter
http://www.easyduplicatefinder.com/

denne finder alle forskelle mellem 2 ens filer
men ikke gratis.....
http://www.ultraedit.com/products/ultracompare.html

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-09-10 10:02

Thyregod omtalte mængden af RAM. Jeg hr nu undersøgt, hvad der står i System. Der står: AMD Sempron 1,50 GHZ 1,50 GB RAM. Jeg ved ikke rigtig, om det er rigeligt eller for lidt.

Der er kommet rigtig mange gode råd og synspunkter, tak fil Thomas Mygind, Granner, Klaudi, o.v.n., snapti og spam-free, også refi, webnoob og granner. Det er ikke første gang, det bliver svært at give point, for der er flere af jer, der har givet mig råd, som rigeligt er de 350 point værd. Et par gange har jeg trukket lod om, hvem der skulle have pointene, og det sker nok også denne gang. De mange gode links er også værdifulde.

Tak for jeres hjælp allesammen. Jeg giver point om et par dage.
Venlig hilsen
Oldboston

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-09-10 10:26

1.5 Gb ram er ikke alverdens, så det vil helt klart give pote at sætte f. eks. 2 x 2 Gb i (mere kan du alligevel ikke bruge i XP som det er).....

De koster efterhånden "kun" lommepenge

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-09-10 11:24

Grunden til, at en del PC'er snegler sig afsted, er at der er installeret alt for mange programmer, som hav givet sig selv lov til at starte op og køre i baggrunden, når du starter din PC.
Luk ned for denne unode, da du kan starte dem fra skrivebordet, når der er behov for dem (og ikke før)

Selvfølgelig skal du sørge for oprydning og rensning af din PC; men det tror jeg du er klar over.
Du kan med fordel, bruge dit interne ekstra drev, til at lagre alle dine filer, som du arbejder med, da det reagere hurtigst. Du kan så siden hend, overflytte disse filer til USB lagerenheder.

http://www.goodsync.com/land/land.php?frm=frame19&affid=21egs&gclid=CK72o8aenaQCFRArDgod4EcfFA programmet som du kan overflytte filer fra en disk til en anden, lige som du kan kontrollere om de er ens eller ej. Herved kan man så vælge overførsel af de filer, der ikke findes i forvejen på et andet drev.
Programmet er langt bedre end man tror i første omgang, og jeg er selv blevet glad for det, da jeg ikke skal sidde og sammenligne to biblioteker i stifinder.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 09-10-10 05:38

Tak for svaret spam-free. Du gav mig flere gode svar, som jeg har kunnet bruge med positivt resultat. Også tak til jer andre, der har svaret. Hvis pointsene kunne fordeles,skulle I alle sammen have haft 50 eller100 points hver.
Jeg er glad for at jeg spurgte, for svarene gav mig en masse gode værktøjer at arbejde med.
Vernlig hilsen
Oldboston