/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spændingsfald på lang ledning?
Fra : billebie
Vist : 2082 gange
50 point
Dato : 20-09-10 18:38

Hej.

Jeg har et el-spørgsmål...

Jeg skal bruge 400 volt i mit maskinhus, men min hovedtavle sidder et stykke derfra - ca. 150 m.

Nu er spørgsmålet så om jeg skal trække nyt kabel uden om hovedtavlen og sætte en tavle op derovre eller om jeg skal finde en lang forlængerledning jeg kan bruge?

VIl jeg kunne hive 400 v / 16 A igennem sådan en ledning, som er samlet 3-4 steder?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-09-10 18:44

Jeg ville da prøve.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-09-10 18:45

Citat
VIl jeg kunne hive 400 v / 16 A igennem sådan en ledning, som er samlet 3-4 steder?

Nej!

Og husk lige dine ? ret dårlig statistik

Spørgsmål
- Ubesvarede 2
- Besvarede 2
- Annullerede 9
- Slettede 0
Ialt 13

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 20-09-10 19:16

Hvorfor annullerer du dine sp?rgsm?l?

Sp?rgsm?l
- Ubesvarede   2
- Besvarede   2
- Annullerede   9
- Slettede   0
Ialt   13

Med venlig hilsen
HUGO-B?RGE

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 20-09-10 19:21

Hej.

Undskyld, jeg er ikke så meget inde i point-systemet her på siden. KAn det være at de er annulerede fordi der er gået for lang tid inden jeg har accepeteret eller??

Jeg skal nok stramme op fra nu af...

Har i flere indput?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-09-10 19:45

Citat
VIl jeg kunne hive 400 v / 16 A igennem sådan en ledning, som er samlet 3-4 steder?

Det tror jeg ikke går godt med 3-4 samlinger og så 150m

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 20-09-10 19:48

Det kommer jo også an på hvilke kabler du bruger. Hvis du kan "finde" et kabel og prøve det, så gør det, men jeg tvivler på at det bliver godt. Men hvis du skal ud og købe kabel, så er det nok bedre at få det lavet rigtigt fra starten.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-10 21:08

Som første svarer siger: Prøv om den tilgængelige installation virker. Faste installationer har som hovedregel større kobbertværsnit, altså mindre spændingsfald end løse kabler. Det forudsætter, det er en installatør, der har forbundet dit maskinhus!
vh.
pbp

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 20-09-10 21:46

Spændingsfaldet er nemt at beregne hvis du kender kablets længde og tværsnit, samt belastningen.

Vi mangler tværsnittet, dvs. kablets mm2.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-09-10 04:17

såfremt det er en 5x2,5 så er det et klart NEJ den overstiger 5% tab på de 150m

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 21-09-10 09:42

Ok.

Hvis man kan tage strømmen andetsteds fra, hvor der "kun" er 100 m.

Ville det kunne lade sig gøre med et nedgravet 100 m. kabel 5x2,5?

Accepteret svar
Fra : HomeAlone

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-10 11:07

Det vil give et spændingsfald på ca. 46V, baseret på 16A belastning. Dette er over 10%. Du kan selv beregne det her http://www.elproman.se/eng/produkter/kabel/tabeller/spanningsfall.html

Hvis du skal have større motorer kørerne som bruger 16A, og som tilligemed har en stor startstrøm, så duer det ikke.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 21-09-10 11:15

I sådan en installation skal der en installatør ind over, hvis man selv laver det dækker forsikringen ikke. Du må ikke selv sætte en stikkontakt op og langt mindre gå ind i eller uden om tavlen.
Så snak med Elektrikkeren.

Godkendelse af svar
Fra : billebie

Dato : 23-09-10 19:19

Tak for svaret HomeAlone.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 23-09-10 20:18

Velbekom. Håber du finder en løsning så du får gang i maskinhuset