/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Reskontro - hvad betyder det?
Fra : Baxx65
Vist : 6240 gange
100 point
Dato : 08-05-03 11:07

Jeg er stødt på et for mig nyt begreb:

>>Med Predator inkassosystemet har man fuld kontrol over sagsreskontro, debitorreskontro, kreditorreskontro og myndighedsreskontro<<

RESKONTRO - hvad betyder det ord ?
Ovenstående er blot et tilfældigt udklip, så jeg ønsker ikke en udredning på Predator systemet, men en generel forklaring på hvad reskontro dækker over.

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 08-05-03 11:12

reskontro er det samme som en konto (norsk ord)

Kommentar
Fra : twitt

Dato : 08-05-03 11:14

Hej

Det er egentlig bare en samlekonto. F.eks. samlekontoen for debitorer.
Citat www.hanspeter.dk :
"Reskontro: (flertal reskontri. Det hedder
altså en reskontro men flere reskontri
og i bestemt form flertal: reskontriene, men det
udtales re'skronto), og det er hér,
at mellemværenderne med fx (alle) kunder
eller (alle) leverandører er samlet.
(Om mellemværendet er samlet i en bog
eller i et bestemt modul i fx et edb-bogholderi,
er alene et spørgsmål om teknik). Princippet er det
samme, og har været det i århundreder."

mvh
Torben

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 11:19

hhmmm det har jeg heller aldrig hørt før men fandt dette :

reskontro substantiv <en; -en, -er, -erne>

betydning og brug :
--->regnskabsbog med konti for en virksomheds forretningsforbindelser<---

synonymer
riskontro

Der er hvad der står i en ordbog - kort og godt!!!

Karina

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-03 13:30

En mere klar definition: Overordnet betegnelse for den oversigt af konti der giver overblik over mellemværender med alle firmaets forretningsforbindelser. Men det er jo næsten det samme som Fnollerpige har skrevet.

Godkendelse af svar
Fra : Baxx65

Dato : 09-05-03 13:29

Tak for svaret Vestjyden.

Du havde den mest forståelige definition, selvom Fnollerpige egentlig også skulle have haft point her.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 09-05-03 13:32

Baxx65 - det er helt i orden - er glad for at kunne have bidraget - iøvrigt havde jeg heller aldrig set ordet før, så vi var vist en del der blev klogere og fik noget ud af det på den måde

God weekend

Karina