/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støjdæmpe etageadskildelse
Fra : olarsen
Vist : 2367 gange
200 point
Dato : 19-09-10 20:17

Jeg skal lægge nye gulve på vors 1. sal og vil i den forbindelse have støjdæmpet etageadskildelsen,
der skal derudover også lægges gulvvarme. Spørgsmålet henvender sig derfor kun til tømrere, bygningskunstuktøre og beslægtede 'produkter'

Haves: en bjælketykkelse på 170mm, ingen indskud. Jeg forestiller mig noget i retning af 50mm mineraluld i bunden, en 12mm gipsplade, som mellemlag og 100mm mineraluld øverst, også for at isolere for gulvvarmen. Men hvad er den bedste løsning - hvis der er en god løsning?

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-10 21:19

mineraluld giver ingen lyddæmpning. det gør gips derimod. jeg går ud fra at du laver gulvvarme med aluprofiler til varmelangerne. når du så har lagt en gulvplade ovenpå kunne du smide 2 lag gulvgips ovenpå g derefter tæppe eller trægulv. det er en ret dyr løsning, og du må ikke forvente noget der bare ligner en total lyddæmpning. det er kun ganske få db du kan fjerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-09-10 22:36

Hvis du lagde et indskud af den gammeldags slags, ville det i høj grad dæmpe lyden. det undrer mig, du vil lægge så meget isolering; stueetagen er vel også beboet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-09-10 22:39

trinstøj vil blive dæmpet ganske meget, hvis det ny gulv består af et undergulv, f. eks. spånplade, en trinstøjdæmper, som fås som blødt pap, som polyethylenskum og som tyndt polystyrenskum, og så lægger tyndt lamelgulv svømmende ovenpå.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-09-10 06:42

en af de bedste måder og lyd dæmpe hvis du vil have træ gulv på 1 sal er
gulvgips hvor efter du limer 22mm trægulvet fast på gulvgipsen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 20-09-10 18:34

Jeg skal ikke nødvendigvis isolere gulvet, havde bare en forestilling om at det var godt at isolere gulvet når der skal laves gulvvarme, så varmes 'mellemgulvet' jo ikke op (gulvet i stueetagen har 250mm ned mod krybekælder (m. jordgulv). Undergulvet havde jeg tænkt mig skulle være 22mm høvlet udskud med alu. varmefordelingsplader og gulvvarmeslanger ilagt, derefter et 14mm krydslimet fyrretræsgulv, for at matche stuegulvet, og ja jeg ved der kommer en del mærker i det bløde træ. Samlet højede på gulvet bliver så ca. 38mm ca. 5mm højere end det nuværende gulv, her skal der tages hensyn til en terassedør og en trappe ned til stueetagen, så jeg kan ikke bare bygge op.
Hvad forskel er der på gulvgips og alm. væggips? Ville det være godt at bruge Fermacell plader, de skulle jo være mere lyddæmpende end alm. gips?
Trimare46, er der ikke temmelig meget lagt oven på gulvvarmeslangerne?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-09-10 21:10

varmen skal sgu nok komme ud! det eneste mulige problem er, om materialerne kan tåle temperaturen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 22-09-10 20:03

Nu er i allesammen blevet overhalet indenom, jeg har talt med en som har forstand på de sager, min egen ide er rigtig god (og det bliver den som bruges her) blot må gipsen (det bliver så en fermacellplade) ikke røre ved gulvbjælkerne og der skal en trindæmper mellem gulvbelægning og bjælker.
Tak for hjælpen og interessen, nu vil jeg lige votere og derefter dele point ud.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 22-09-10 21:01

Tak for svaret trimare46.
Jeg vurdere at din løsning ligger tættest op ad det som virker.