/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Induktionskogepladen og grydestørrelse
Fra : steenfibiger
Vist : 5422 gange
200 point
Dato : 19-09-10 10:40

På gamle massekogeplader og spiralkogeplader er det vigtigt at gryden/panden er lige så stor i diameter som kogepladen. Er dette også vigtigt med de nye induktionskogeplader? Kan man bruge gryder med en mindre diameter end kogepladen uden at ødelægge kogepladen? Jeg ved godt, at gryden/og panden skal være magnetiserbar eller forsynet med induktionssymbolet. Er rustfrie stålgryder lige så gode som støbejernsgryder? Jeg ved godt at man ikke kan bruge titaniums- og aluminiumsgryder. Betyder grydebundens tykkelse noget?
Vi skifter lige nu teknologien fra masseplader til induktionsplader. Vi har aldrig haft keramiske plader, men kun brændekomfur (støbejernskomfur), bygas, spiralplader og masseplader.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 19-09-10 11:36

- pladen bruger faktisk kun det areal gryden/panden fylder, så størrelse er ligegyldig...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 19-09-10 12:03

stouenberg har delvis ret, hvis gryden er meget lille i forhold til pladen vil pladen vise et fejlsymbol, sådan har det i hvert fald været med de 3-4 induktionskomfurer, jeg har haft.

Jeg har også lært, at nogle af de billigste gryder/pander godt nok har induktionssymbol, men varmer meget langsommere op end andre, så det er en god ide at checke med en magnet. De dårlige er kun magnetiske nogle steder, de gode (og selvfølgelig altif jerngryderne) er (næsten) over det hele.

Så jeg har måttet kassere lidt køkkentøj undervejs, surt.

Bortset fra at du ikke kan holde fx et ildfast glasfad varmt på induktion, er det rigtig rart og hurtigt at arbejde med, pladerne bliver ikke ret varme, så mad brænder ikke fast.

Så god fornøjelse med det

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-09-10 21:42

Vi har haft induktionskogeplader i mange år. Først Thermex og nu Brandt. Den første bestod af herdet glasplade og den nuværende af keramisk glasplade. Herdet glas var absolut at foretrække mht. rengøringsvenligt materiale. Sidstnævnte keramisk glasplade er lidt sværere at rengøre helt uden pletter og der er tendens til at noget mad lettere kan brænde fast. Ellers er induktion rigtig hurtigt og lækkert at arbejde med. De tyndbundede grydebunde (magnetiske) kan bruges men er mindre egnede, da opvarming tager længere tid. Kogepladens størrelse er næsten ligegyldig, men naturligvis sætter man ikke en lille kasserolle på den største pladecirkel eller den store suppegryde på den mindste pladecirkel. Kun dét areal gryden har magnetisk kontakt med vil være virksom og aktiv til opvarming. Holde-maden-varm-effekten er fin med "det laveste blus" på "1" og hurtig opkogning er lækkert ved at bruge max effektpå "12" eller "P" (alt efter produkt-mærke). Stopur på hver enkelt plade er også en fin detalie, men kan være lidt svær at fnde rundt i i travle perioder med mange gryder. Normalt klarer man sig fint med stopur på to plader.
Har man først prøvet at arbejde med induktionsplade, så vil man aldrig have andet! I hvert fald ikke her i huset!
MVH Akle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-09-10 17:41

jeg har pt aldrig oplevet at kogepladerne har givet fejl pga gryden er for lille.
simpel svar Nej der er ikke spilvarme hvis du bruger en mindre gryde ind kogezonen

og ps skal Aldrig have andet ind induktion (med forbehold for at der i fremtiden kommer nået andet som er bedere men pt er der intet)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-10 21:11

Som reparatør, har jeg oplevet mange der er utilfreds med induktions komfurer, fordi skidtet ofte går i stykker. Der ER meget elektronik i det skidt og det koster en formue. Og er ofte i stykker. Det er nærmest dagligt jeg får et opkald på et induktions komfur, som oftest bliver det kasseret, da ny elektronik koster næsten det samme som et nyt komfur.

Har personligt et keramisk Voss komfur med traditionelle varmezoner, glad for det fordi jeg ved de nærmest aldrig går i stykker.

Jeg vil sige det sådan, det bedste komfur man får er et gas komfur, langt bedre end induktion

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-09-10 21:17

... det må være en and.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-09-10 21:40

Har da arbejdet med det i en del år.
Hvorfor tvivler du på min erfaring?

Jep, induktions komfurer er bestemt nemmere at lave mad på end traditionelle komfurer, men kommer aldrig på højde med gas komfurer.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 23-09-10 23:09

Det elektroniske NEJ, - men som bruge JA.
...og det må da være det væsentligste, - til og med i gennem 14 år.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-09-10 06:45

Jeg skiftede, efter at have prøvet induktion, fra gas, og vender aldrig tilbage til gas.

Induktion giver meget mere regelmæssig varmefordeling, ingen kedelig fastbrændt ring i sovsegryden når den har stået ved lav varme, meget nemmere at rengøre, ikke bare komfuret, men også køkkenet, ikke så meget snask der af varmen fra gassen bliver ført rundt i køkkenet, og sætter sig på emhætten, vægge og loft.

MEN, langt flere reparationer/udskiftninger, end med gas eller traditionelt elkomfur, smed et 3-4 år gammelt induktionskomfur ud for knap 2 år siden, rep. ville koste næsten ligeså meget som et nyt komfur, det nye er blevet repareret to gange på garantien.

Men det første jeg havde (som kostede kassen), som jeg er flyttet fra, var der aldrig noget galt med!

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-09-10 17:22

Tak til vagnr, for at bekræfte min påstand.
Min erfaring min hvidevarer viser blot at induktionskomfurer er det der oftest går i stykker.
Uanset mærke!!

At det virkelig er en luksus ting at lave mad på, det kan jeg ikke afvise.
Men jeg vil personligt, til enhver tid, foretrække gas

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-09-10 05:50

overdrivelsen skrammer forståelsen T .........

det er ikke det billed jeg høre når jeg snakker med nogle af hvidevarerepratørene og heller ikke i min omgangskreds og der er faktisk rigtig mange der har det uden problemmer det virker nærmere som at fordig det er svære at lave ind et gaskomfur er det nået lort. jeg har personligt monteret flere induktionsplader i industrig/erhverskøkkener og kokkene er super glade for og bruger mindre og mindre gassen.
og lige endnu en fordel frem for gas det sviner ikke ved forbrandning alle steder

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-09-10 15:03

Enig med 'rotw''
... hvorfor skulle jeg stole på dig 'taunusand' når det ikke er min personlige erfaring gennem alle de tidligere nævnte år med induktion ?
Der har også været en test i t v med 4 forskellige erhvervskokke med 4 forskellige typer af konfurer, indefor tilberedning, strømbasparelse, tilberedningstid samt fastbrænding contra rengøring, og her vandt induktionskogepladerne suverent i alle kategorier.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-09-10 18:42

Det er ikke mit valg om spørger tager min erfaring med sig

Men kan sige at jeg kender en del installatører og elektrikkere der er træt af det skidt (induktions komfur), samt der er flere i min omgangskreds der ikke vender tilbage til det skidt (induktions komfur) sådan lige.. Men jeg har også kun været i faget siden 1998, så jeg har jo slet ikke haft tiden til at få mig den nødvendige erfaring. Nå ja, før 1998 var det skidt (induktions komfur) jo ikke ret udbredt, det skal der jo nok lige tages højde for..

Jeg er på ingen måde uenig med at det er rigtig godt at bruge, men der er STOR sansynlighed for mange ærgelser, reparationer / udskiftninger og store regninger. At nogen vil være på tværs af de FACTS vil jeg ikke diskutere mere, kan sgu finde noget sjovere at foretage mig

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-09-10 23:46

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-10-10 15:57

Tak for svaret vagnr. Det blev til en lidt længere diskussion for og imod induktion!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-10-10 16:43

Selv tak, steenfibiger, jeg håber du bliver glad for induktionen.

Jeg syntes det er fint med diskussionen, det giver lidt grundlag for at finde ud af, hvad man selv lægger mest vægt på.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-10-10 17:55

Det kan der være noget om vagnr
Jeg lægger personligt mest vægt på at de ting man har virker og er nemme SAMT økonomisk forsvarlig at reparere på, hvis der endelig er en skade