/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Defekt fingertouch lampe?
Fra : Fattig
Vist : 1836 gange
100 point
Dato : 18-09-10 19:36

Jeg har købt en lille bordlampe der kan betjenes med fingertouch i 3 trin, men den skifter styrke uden berøring, hvis jeg blot går forbi eller den har været tændt lidt tid skifter styrken eller lyset går helt ud.
Hvad kan der være galt?

Hvordan fungerer en sådan lampe med fingertouch egentligt, (altså ikke min) Hvad er "hemligheden".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-09-10 20:16
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-09-10 07:31

Prøv at vende stikproppen, det kan hjælpe på problemet.

MVH

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-09-10 07:54

Principperne er for den type ofte enten ændring i modstand fra lampe til t"jord " eller kondensatorværdiændring ( kapasitesændring )-igennem dig .

Høj fugtighed eller rengøring af lampe med diverse rengøringsmidler kan have betydning. Tør godt efter med alm vandfugtig klud -sluttelig helt tør men antistatisk klud ikke mindst der hvor lampen rører underlaget-evt anden placering eller det med at vende stikket .

Husk det skal være den originale pære du bruger ( tvivler på lavenergi vil virke )

Accepteret svar
Fra : viskinge

Modtaget 50 point
Dato : 19-09-10 08:42

Jeg tror, jeg har fundet diagrammet til din lysdæmper. Virker på samme måde som du har beskrevet (3 trin).
Ved ikke om du kan få noget ud af det, men her linket.

http://www.electronicsforu.com/EFYLinux/circuit/dec2003/CI-06-touch-dimmer.pdf

MVH

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-09-10 08:56

viskinge
det angivne diagram er bare en ide til et kredsløb der kan dæmpe som beskrevet , men er højest sansynligt ikke det der er anvendt i lampen -princippet er her capasitativt.

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 19-10-10 16:48

Tak for svaret viskinge.

Problemet er ikke løst, men det er vel på tide at spørgsmålet lukkes.
Du var meget hjælpsom med mange betragtninger.