/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
moment forhjulsleje
Fra : Hansen25
Vist : 1410 gange
100 point
Dato : 18-09-10 09:08

Har lovet min fætter at skifte forhjulsleje på hans fiat chiquitento ( Staves ? ) men er i tvivl om hvor meget moment sådan et leje skal spændes med, og ville da lige høre om der var nogle der lige kunne hjælpe mig med det ??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-10 09:39
Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-10 12:02

Leje bolten kan du ikke spænde med moment, da det er så lavt at det ikke giver mening.

De jeg skiftede lejer på min bil, blev møtriken spændt ved følgende:

Drej på skiven / hjulet samtidig med at du spænder møtrikken, når bolten bliver spændt så meget at spændingen bremser skivens/hjulets rotation, løsner man møtrikken 90 grader.

Herefter låse den med split.

Man dog altid efter en køretur sikre at der ikke er opstået slør.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Hansen25

Dato : 18-09-10 13:22

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 18-09-10 22:54

Rådet fra Benjamin.Hansen mener jeg ike du kan bruge til noget ,han tænker på koniske lejer som sidder på bagakselen.
Forhjulslejer dobbelt lukket kugleleje,der er presset ind i forhjulsnavet og sikret med en låsering.

Møtrikken på trækakslen spænder du bare det du kan.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-10 23:33

Ja jeg tænker på de koniske... Lejer.

Jeg glemte lige på at bilen er forhjulstrukket...

vh Ben