/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fejlfinding: sikring springer
Fra : torben7913
Vist : 3608 gange
100 point
Dato : 18-09-10 07:44

Hej.
For nylig sprang en sikring, da jeg tændte for en kontakt som er forbundet med 4 standerlamper,
I den ene standerlampe var der en pære som var sprunget, den har jeg skiftet med en ny.
Efterfølgende har jeg tændt for en lampe af gangen i 2 timer, det har ikke slået nogen sikringer, alligevel sker det om natten, at en sikring i samme sikringsgruppe er gået.
Der er adskillige lamper og elektriske aparater knyttet til samme sikringsgruppe:køleskab. TV-apparater, Radioer og flere PC'er el-kedler, videooptager, DVD-afspiller m.m.

Kan jeg selv måle mig frem til hvor fejlen ligger? Hvis jeg kan, hvordan gør jeg så det?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-09-10 08:24

Citat
Der er adskillige lamper og elektriske aparater knyttet til samme sikringsgruppe:køleskab. TV-apparater, Radioer og flere PC'er el-kedler, videooptager, DVD-afspiller m.m.

Det kan være nok til at sikringen springer. Er den varm i drift, så ligger belastningen lige på
grænsen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-09-10 08:59

Lyder som om at sikringsgruppen er overbelastet ud over den amp.-grænse den er lavet til!

Prøv at flytte nogle af de 'tunge' apparater over på en anden gruppe, f.eks el-kedlen, der er en strømsluger, og evt. dit køleskab!

Du er nødt til at tage noget af belastningen af gruppen, indtil du når et punkt hvor sikringen ikke springer i utide, og som Teil skriver, så er en (meget) varm sikring et sikkert tegn op overbelastning!

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 18-09-10 09:09

Belastningen er ikke ret stor om natten, hvor stort set alt er slukket.

Accepteret svar
Fra : JRST

Modtaget 100 point
Dato : 18-09-10 10:21

Hvis det er en periodisk fejl er det nemmeste at få målt din faste installation igennem med høj prøvespænding der viser om der er isolationsfejl et sted. Sluk for gruppen pil alt ud af stikkontakterne og mål om der er overgang imellem fase-nul. Hvis du ikke kan håndtere en "mekker" så få en elektriker til det. Du kan hjælpe med, på forhånd at opmærke alle stikkontakter og lampeudtag der er på den fejlramte gruppe samt pille alt fra. inden elektrikeren kommer ud. På den måde kan du spare noget timeløn.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-09-10 10:57

Citat
Kan jeg selv måle mig frem til hvor fejlen ligger? Hvis jeg kan, hvordan gør jeg så det?

Nej det kan du ikke udover det du har prøvet - nemlig at tænde for en genstand ad gangen.
Dog er det jo (som tidligere omtalt) det samlede forbrug som sprænger sikringen.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 18-09-10 11:36

Tak for svaret JRST.Jeg ved ikke hvad en "mekker" er, så den kan jeg ikke betjene.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 18-09-10 11:50

En megger bruger faktisk kun når hfi/hpfi- relæet slår fra fordi så er der en fejl-strøm til jord som der ligger i ordret Fejlstrøms relæ.......... en sikring springer kun ved korslutning eller ved for stort forbrug.

Bassebo...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-09-10 12:09

Nu har du lige fået svar på at det accepterede svar nok ikke er det mest rigtige.

Hvis du lader det hele være monteret, kan elektrikeren også tjekke om forbruget er for stort.

Hvis det var en isolationsfejl, med en beskrivelser du har lavet, ville du have ført hvor fejlen var eller din instalation var brændt...

Hvis en fejl indtræder efter 2 timer om natten, er det formentlig noget med samtidighed, at dybrfyser og køleskab, starter samtidig med noget andet så belastningen når gærnsen for hvad instalationen / sikringen kan holde til.

Hvis det er en almindelig sikring og ikke en automatsikring, kan du skrue den ude efter 2 timer og mærke om den føles meget varm. Så har du lidt en idee om, om forbruget på denne er meget stort.

vh Ben

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 18-09-10 16:47

Tak for nye input, jeg vil tjekke det med en evt. varm sikring.Der er er fejlstrømsrelæ, som ikke har reageret, så der må vel være tale om en korslutning eller for stort forbrug, men forbruget falder om natten, hvor en kortslutning så kan opstå er lidt svært at finde ud af, når stort set alle elbrugen- de apparater er slukkede om natten.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 19-09-10 15:40

Citat
En megger bruger faktisk kun når hfi/hpfi- relæet slår fra fordi så er der en fejl-strøm til jord som der
.
En "fejlstrøm" mellem fase og nul pga. beskadiget isolation (og ikke direkte kortslutning) kan ikke udløse et HPFI relæ. Sikringen springer.! En megger vil også kunne detektere denne type fejl.
Men nu var det også bare en mulig grund ud af mange. Den ene kan være lige så god som den anden.

Et spindelsvæv i en dåse sammen med lidt fugt/kondens om natten kan også give problemet. En megger vil sansynligvis kunne detektere dette. (Et lille minde fra min lærertid.)

Hvis det er overbelastning pga. forbrug er det lidt mærkeligt at sikringen ikke springer i dagstimerne hvor forbruget må formodes at være højere. !

Held og lykke med fejlfindingen.