/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
varme/tab
Fra : jonasABC
Vist : 2802 gange
300 point
Dato : 17-09-10 14:37

Jeg er den lykkelige ejer af en solid murermestervilla fra 1956, der er isoleret på loft, i skunk og i hulmur, desuden er der nyere termo ruder i hele huset.
Men stadig for store udgifter til varme, 2500l om året.

Så er det jeg tænker på om det kan være placeringen af radiatorene i mellemetagen, disse sidder i et indhak i muren under hvert vindue ialt fire solide radiatorer, det ku´jo tænkes at der her er et varmetab..

Nogen der har forslag til isolering bag radiatorene, eller skal de ligefrem trækkes ud fra væggen.
Håber på nogle gode svar.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-09-10 15:02

Kan du trække lidt ud eller bare skubbe lidt styrenskum ned mellem mur og radiator, er meget vundet. Det er en kuldebro af rang! Isoler osse smalsiderne.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-09-10 15:11

Du kan købe flamingoplader med en alufolie på den ene side, der skal vende mod rardatoren, det reflekterer varmen, og giver derfor lidt bedre isolering. De må selvfølgelig ikke males.

Hvis huset har de opr., sikkert støbejernsradiatorer, kunne det være de kan erstates med smallere modern raiatorer, så der er mere plads til isolering.

Du kunne også få lavet en termografi, så du kan se om der er kuldebroer bag radiatorerne, eller andre steder, der kan slippe meget varme du ved fx utætheder.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 17-09-10 16:15

få skiftet radiator ud med en ny model. og ryk den ud fra muren samt isoler og luk hullet med en gips. velbekomme

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-09-10 18:57

hvor meget isolering har du på loftet. alt under 300 mm er uacceptabelt idag. og så skal du have vindbrædder på hvis ikke du har det. og de skal være tætte. din dampspærre gør også en forskel hvis der overhovedet er en. den skal også være helt tæt. det er næsten umuligt at opfylde alle de krav der stilles for at gøre et hus effektivt isoleret, men man kan jo prøve om ikke man kan gøre det bedre end det er nu.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-09-10 19:01

du skal også kiggei skunken. det er ikke nok at der er isoleret ovenpå gulvet i skunken. der skal være isoleret i etageadskillelsen fra ydermur til ca ½ meter indenfor skunkvæggen. og isoleringen skal fylde hele hulrummet ud. ellers får du kold træk gennem hele etageadskillelsen og det æder rigtig meget varme. det kan godt være 500 liter vi snakker om.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-09-10 23:33

Hvis du får en kommentar fra 3773, så stol på ham. Ellers plejer jeg at have ret i fysiske spørgsmål.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-10 15:49

Hvis der i vinduesnicherne er en massiv enstensmur, så hjælper selv 3 meter Rockwool på loftet ikke en snus. Det er først, når de åbenlyse kuldebroer er afbrudt, at man kan begynde at tænke i ekstraisolering på loft

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-10 15:55

Ser man i en tabel over varmeledningsevne, fremgår det, at mursten leder varme 25 gange så godt som stort set samtlige isolationsskiver; 1 centimeter skumpolystyren vil altså halvere varmetabet gennem en 25 cm fuldstensmur, 2 cm vil sænke til en trediedel, 3 cm vil sænke til en fjerdedel osv. Der er jo lige præcis IKKE hulmursolering i nicherne

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-09-10 15:59

vådrumsplader fra Litex, Jackoboard med flere fabrikater er godkendt som bygningselement, da de er brandhæmmede. I hvert fald Litex har en meget fin overflade, lige til at male. De sættes nemt op med f. eks. fliseklæber. den eneste hage er prisen. de fås i mange forskellige tykkelser. Som nævnt vil 3 cm plade sænke varmetabet lokalt til en fjerdedel, så prisen er hurtigt tjent ind.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-09-10 08:10

Det eneste du ihvertfald IKKE må gøre er at efterisolere med flamingo/sundolit/styropor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er forbudt alle andre steder end bag betongulve.... Og slet ikke inde i rummet!!!!!1 Det er en brandfælde!!!

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 20-09-10 11:21

Tak for de mange gode svar, flere er velkomne. Kan forstå at alm. flamingoplader(styroporen) er blevet forbudt indendørs, så det går ikke.... - pbp_et, du nævner en såkaldt litex plade der fåes i forskellige pladetykkelser, hvor store er pladerne, er de fleksible de skal jo ned bag radiatoren, eller
skal de i den forbindelse skæres til? går ud fra de ikke er leddelte. Vil egentlig helst undgå at fjerne radiatorene
(ikke støbejern de er med store rørdim. som måske vil være en fordel ved en evt. overgang til jordvarme), men det er en anden sag.

Ang. muren så mener jeg der sidder en molersten på højkant indenfor selv ydermurstenen.

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 20-09-10 11:27

fjerne....mener selvfølgelig trække ud

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 300 point
Dato : 20-09-10 11:49

Litex- m. fl. pladerne er af brandhæmmet polystyrenskum med epoxybundet mineraluld på begge sider. De er ret stive, men skæres let med en Stanleykniv eller en bred OLFA-cutter, så du kan med lidt øvelse i at bygge modelfly nemt tilpasse dem i flere stykker til at passe ned bagved og ved siden af radiatorerne. Som nævnt kan de sættes på murværk (og tapet)med fliseklæber. Det går også med expanderende polyuretanlim, som også limer dem kant mod kant. Det er et lækkert materiale at arbejde i; jeg har bygget to badeværelser i materialet. Det seneste er ikke taget i brug endnu (i feriehuset), men det herhjemme på cirka 230 * 290 har kun håndklædetørreren (i alt 200 watt) som varmekilde. Det har 30 mm Litex ud mod mansardvæggen og 12 mm mod gulv og de andre vægge. Jeg skulle - set i bagklogskabens skærende lys - have brugt 30 mm mod brandmuren også, den føles lidt kølig. Resten af væggene føles enten neutrale eller lune.
vh
pbp
men som sagt: De er overraskende dyre men klar til grunding og maling. Check ind på en hjemmeside som www.litex.dk for at finde forhandlere

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 23-09-10 11:26

pbp, det ser ud til at Litex´s hjemmeside er norsk og der henvises kun til norske forhandlere, men jeg må jo forhøre mig hos danske firmaer, så jeg kan få det rigtige produkt.
Og så må jeg se om jeg kan finde ud af hvordan stykkerne skal skæres, på langs eller på tværs for at de nemmest kan sættes ned på plads.

jonasABC

Kommentar
Fra : jonasABC

Dato : 24-09-10 11:32

Tak for gode oplysninger pbp, du får pointene.
v.h. jonasABC

Godkendelse af svar
Fra : jonasABC

Dato : 24-09-10 11:34

Tak for svaret pbp_et.