/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Annuitetslån...
Fra : jyk
Vist : 483 gange
61 point
Dato : 08-05-03 00:41

Hej.

Jeg er ved at sætte mig lidt ind i matematikken bag et 30-års huslån og har fundet frem til følgende formel:

y = G*(r/(1-(1+r)^n)), hvor

y = terminsydelsen
G = hovedstol
r = rentefod
n = antal terminsydelser

Hvis jeg sætter G=800.000,- kr., r=5%=0,05 og n=120 terminer, så får jeg y=40115,- kr.

Fint nok, men hvorfor er y beløbet for hele året, dvs. 4 terminer og ikke pr. termin, da n enhedsmæssigt er pr. termin?

Jeg har en udskrift over afviklingen af sådan et lån fra en bank, og terminsydelsen her er omk. 10.200, hvilket svarer til omk. de 40.115 (dvs. 4 terminer) som er de samlede terminer for ét år.

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 61 point
Dato : 08-05-03 09:40

Du skal angive renten PR. TERMIN. Er renten 5% p.a. er den 1,25% pr. termin (kvartal). Så r skal være 0,0125! Du har udregnet et lån med 20% i rente. I '70-erne var renten faktisk oppe over 20%, utroligt ikke?

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 08-05-03 11:19

Nå ja, selvfølgelig. Den detalje havde jeg helt overset. Mente nok at der var noget galt med enhederne - Takker!

20%p.a. for vildt!!!!

Godkendelse af svar
Fra : jyk

Dato : 08-05-03 11:19

Tak for svaret Vestjyden.