/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
2-strengsventiler på 1-strengsanlæg
Fra : KimSchmidt
Vist : 1588 gange
300 point
Dato : 16-09-10 11:44

Jeg er ved at kigge på nogle radiatorer, som ikke varmer. På nogle er det blot at løsne stiften i pakdåsen, mens på andre sidder selve ventilkeglen fast.

Nu har jeg siddet og kigget billeder i timevis, og jeg får en fornemmelse af der sidder RA-N ventiler på anlægget. Dette skulle være ventiler til 2 strengsanlæg, men anlægget er et kondenserende gasfyret (Vailliant) anlæg med udeføler og tidstyring. Fyret er skiftet i starten af dette årtusinde, inden vi købte huset i 2004. Huset er fra 65. Fra hvad ved jeg ikke, men jeg gætter på at ventilerne er udskiftet på det tidspunkt.

Hvad kan grunden være til at man har skiftet til 2 strengsventiler (hvis det er tilfældet)?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-09-10 12:23

Hej Kim.
Det er ganske rigtigt det man kan kalde 2 strengsventiler, men det er også et 2 strengsanlæg du har i dit hus.
Et anlæg kaldes 2 strengs når der er seperat fremløb og returløb - 1 strengsanlæg, som næsten ikke ses mere, var når man kørte eet rør rundt igennem hele huset og så droslede ned fra f.eks. 1" rør, som kørte helt frem til første radiator, til måske 3/4" rør, som fortsatte under raditoren frem til anden radiator, her droslede man så ned igen og under radiatoren frem til den næste -
der var ikke et egentligt returrør, men neddroslingen gjorde at en del af vandet løb igennem radiatoren i stedet for videre i røret som fortsatte under.
Man sparede altså et rør rundt i hele huset når man lavede 1 strengs anlæg. Returen var først når røret som havde været rundt ved alle radiatorer var tilbage ved kedelen.
Dit anlæg, hvor det ene rør (fremløbet) går ind foroven i dine radiatorer og det andet rør (returen) kommer ud forneden i dine radiatorer er det man kalder 2 strenget anlæg. Begge rør går ud til kedelen.
Hvis nogle af dine ventiler har sat sig helt fast og er tilkalket, så må du i gang med at tømme anlægget for vand, og så ellers udskifte disse - måske kan du med fordel udskifte dem allesammen når du alligevel har vandet af anlægget - så er de ens og lige gamle allesammen.
Husk så fremover at massere dine ventiler lidt frem og tilbage, også i perioder hvor du ikke bruger varme, måske især i disse perioder.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : KimSchmidt

Dato : 16-09-10 12:31

Hej Benny.
Tak for svaret, men anlægget er 1-strengs.
Jeg er i tvivl om ventiltypen, men efter mange kig på Danfoss' hjemmeside og et hurtigt besøg i harald Nyborg, må jeg sige at, det ligner RA-N ventiler.
Det undrer mig at man samlet har udskiftet til disse ventiler - der må være en grund, andet end prisen/uvidenhed.
Kim

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-09-10 12:47

Hej igen.
Det kan sagtens være RA-N ventiler - hovedgrunden har sikkert været prisen, måske også vanskeligheden i at få en gammeldags tolleventil med stor åbning og dermed let gennemstrømning, det var ofte den type man i "gamle dage" brugte til 1-strengs anlæg.
Måske husker du dem med det sorte bakkelithåndtag og en hvid streg på tværs, så man kunne se om den var åben eller lukket.
Vil du virkelig fortælle mig, at du har et anlæg hvor der kun går eet rør rundt i dit hus og så er hver radiator afsat med strøm-teer hvor røret så fortsætter i formindsket udgave under radiatoren, og returen igen løber ind igennem et tee på det samme rør ???
Det er lidt af en sjældenhed i dag, måske skulle du tage lidt billeder og sende til museet
...........................................
Nå spøg til side - hvis du virkelig mener det.
Alle typer alm. fremløbsventiler kan i princippet anvendes, også til denne type anlæg, blot vil det være en fordel hvis de er af samme type, så der ikke er forskel på modstanden igennem ventilen, det vil let give problemer med at få varme på de radiatorer der har ventiler med størst modstand.
Det kan selvfølgelig afhjælpes ved at lukke ned for de andre - så der kan hurtigt blive lidt sjov med at indregulere alle ventiler så der er varme over hele huset.
Nu kommer den kolde tid jo - så held og lykke med det Kim.
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : KimSchmidt

Dato : 16-09-10 13:02

Hej Benny.
Nu er huset jo fra '65, og var oprindeligt oliefyret. Og, ja, der løber éet rør (1") rundt i huset Det skulle vist være helt normalt, for den tids huse.
Ok, det vil sige, at så længe de er ens, så betyder, det ikke så meget om det om det er de korrekte 1-strengsventiler eller de billigere 2-strengsventiler.
Jeg troede at de ville give en lavere gennemstrømning, og dermed gøre det vanskeligt at får vandet igennem radiatoren.
Mvh. Kim

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 300 point
Dato : 16-09-10 13:37

OK Kim - jo det var ganske almindeligt, der er mange helt op i 70´erne, dengang tænkte man nok endnu mere på at spare end man gør, selv i dag, og der blev jo sparet meget rør og dermed også fittings og arbejde.
Jo, hvis du bare sørger for ventilerne er ens (det gør indreguleringen meget lettere) så er der ikke noget i vejen for at benytte en billigere ventil, du skal også lige være opmærksom på at det ikke er en returventil ellers kan alle typer i princippet bruges.
Hvis du agter at skifte dem allesammen, så kan du selvfølgelig også drage fordel af at vælge en type med samme indbygningsmål som dem der sidder der i forvejen, så er du fri for at ændre på rørene også.
Held og lykke med dit projekt
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : KimSchmidt

Dato : 16-09-10 13:56

Tak for svaret bennymanden.

Jeg tror jeg forsøger at få ventilkeglerne løsnet. Og så køber jeg en enkelt som reserve, derudover skifter jeg de ældste af termostatfølerne. Så må vi se, hvordan det går til vinter.

Kim

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-09-10 14:17

Selvtak Kim ..........