/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hjælp til ulovligheder??
Fra : PowerRanger
Vist : 662 gange
1 point
Dato : 08-05-03 00:10

Har efterhånden set en del spørgsmål, der vedrører emner, som er i den lyssky afdeling. Det være sig downloaded musik, programmer, spil osv, men kan også være ulovlig tun til knallert, hvordan man unlocker en mobiltelefon hvor sim-kortet er "blevet væk" (læs: Telefonen muligvis stjålet).

Spørgsmålet er: Bør man hjælpe disse spørgere, eller burde man kunne anmelde dem til sletning fra kandu??

Hvad mener masserne??

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-05-03 09:16

Ja, der kommer nogle suspekte spørgsmål en gang imellem.
Jeg mener de skal væk fra kandu.

MVH

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 08-05-03 09:41

Jeg er enig med dig i at der er mange suspekte, men tun til knallert behøves altså nødvendigvis ikke at være ulovligt, hvis man f.eks køre på eget område!

Kommentar
Fra : AUTORAP

Dato : 08-05-03 10:31

jeg synes man sigter lidt lavt,hvorfor skal man altid angive/melde hinanden/andre,det er jo kun ganske almindelige mennesker der prøver at få lidt ud af livet uden at de skal plyndres økonomisk,men er det ikke bare det grimme dyr"misundelsen"der stikker hovedet frem,sålænge andre højtstående politiker og folk højt på strå laver det samme,kan man da ikke få moralske tømmermænd af det,og dem der gør det burde da ikke sidde her og korrekse andre,bliv politiker eller andet højt på strå,så er alt jo næsten legalt,men gør som jeg,glæd jer over de små ting i livet,så får man det bedre,både med sig selv og sine omgivelser,og sidst få et liv i kan holde ud og glæde jer over senere i stedet alt det småstikkeri,det er der squ fjolser nok der gør,og får de et bedre liv af det,nope.

mvh. venlig hilsen autorap.

SMIL OG VERDEN SMILER IGEN.

Kommentar
Fra : lilleli

Dato : 08-05-03 10:57

det er da helt klart det skal væk fra kandu - og misundelse - må jeg være fri - husk at de der lukrere på lyssky ting blot sender regningen videre til andre - og det hjælper ikke at sige at naboen også kører over for rødt lys - vi er da hver især ansvarlige for det vi foretager os

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 10:58

Hej med jer - jeg er lidt af den mening, at Kandu selv skal administrere det.
Kandu fortæller at de med jævne mellemrum, læser indlæg igennem og fjerner ting der så måtte gå udenfor deres regler.

Det er lidt en balancegang - skal man blande sig eller ej. Skulle Kandu mene de gerne modtager mails om folk der spørger ind til Kazaa, og alle de andre småulovligheder der foregår - ja så må de jo melde ud.

Så må det være op til den enkelte om de så vil deltage i det. Jeg har ikke tænkt mig at råbe op hvergang nogen snakker om mobil, downloads, knallerter osv - for så får man altså travlt.

Så dem der har SÅ rent mel i posen kan måske synes det er en god idé, at hjælpe Kandu med, at holde justits ( men hvor mange har egentlig SÅ rent mel i posen ? )

Kan man ikke bare når man ser disse indlæg gøre een af to ting : pointere det på en pæn måde ELLER simpelt og enkelt blot ignorere det !!

Men klart at i meget grelle tilfælde hvor folk udviser grov eller diskriminerende opførsel skal man da sende en mail til Kandu.

Iøvrigt - skulle man finde på at blande sig i det der, får man altså svært travlt med at maile til dem.

Så min konklusion er : har man et forum som Kandu har her, er man forpligtet til selv at sætte standarden, man kan ikke bede sine "gæster" om, at styre de andre besøgende der kommer her. I sidste ende er det dem bag et site der laver reglerne og sørger for de bliver fulgt.

Og så liiiige een ting mere sådan rent FILOSOFISK : Hvorfor er det lige at disse ting bringer sådanne følelser frem ( og jeg spørger fordi jeg oprigtigt vil vide det ) - er det fordi man ikke selv kan finde ud af at gøre/bruge disse ting eller er det virkelig fordi der er nogen med SÅ høj moral ( der er næsten for mange herinde ) ??

Har svært ved at forestille mig, at der findes ret mange mennesker der ikke på et eller andet tidspunkt ikke har gjort noget mod "reglerne" ... og kan man så egentlig tillade sig at "holde øje" med andre ?!?

Jeg er godt klar over at disse ting er ulovlige, og derfor afholder JEG mig fra at spørge ind til disse ting her på Kandu - ( undrer mig osse nogen gang over, at folk ikke selv har den fornemmelse, men....... så`n er det jo så bare ).

Hilsen en-af-masserne

Karina

Kommentar
Fra : AUTORAP

Dato : 08-05-03 11:19

hejsa,det med at sende regningen videre,det sker hvert sekund i dagligdagen,men der er desværre mange mennesker der ikke kan få øje på det,penge/økonomi-misundelse,det er der ingen her i landet der kan sige sig fri for, begynder man at rode i folks pengesager er de fleste i stand til at gøre ting der ikke er helt stuerene.men jeg er da så sandelig også misundelig på andre feks.vores danske prins der kan rejse land og rige rundt og spille karl smart med damer og drinks,rejser også videre,så morale ,hvem betaler for det,jeg tror regningen bliver sendt videre til os der betaler lidt skat herhjemme,men alligevel,misundelse,nej men håber han har det sjovt,men jeg kunne nu også godt tænke mig sådan en tilværelse,da regningen jo blot bliver sendt videre.men jeg har det nu ganske godt i mit eget lille paradis,så jeg har ingen grund til at klage.

mvh.autorap

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-05-03 11:46

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 11:50

*GGG - fed kommentar solgaard, den kaster virkelig et skær af informativt lys over det hele ( men "on the other hand" - er det nødvendigt overhovedet at sige andet )

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-05-03 12:18

jeg holder med fnollerpige..!

lad kandu afgøre hvad der er tilladt i deres forum - og hvad der ikke er.

hvis man mener, at man er blevet uretfærdig behandlet eller føler sig stødt over enkelte spørgsmål, må det være lettere at undlade disse spørgsmål eller kontakte kandu og så må de afgøre hvad der efterfølgende skal ske..

hvis en bruger søger noget tun til sin knallert eller et anden et ulovligt stykke software, kan man jo bare lade spørgsmålet være og så lade dem som har lyst til at svare komme til..

du skal ikke opfatte det som et angreb "PowerRanger" du bad om folks meninger og det var så min..

fortsat god dag til alle

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-05-03 12:35

Hehe... bærer ikke nag solgaard.

Jeg synes selv, at hvis folk begår noget ulovligt, som de ikke kan få til at virke, må de selv rode med det (f.eks. software), ikke spørge andre til hjælp til deres ulovligheder.

Og der er selvfølgelig tilfælde som er mere åbenlyse end andre. Når en spørger skriver, at han lige har downloaded det her spil fra kazaa og ikke kan få det til at virker, så er alle vist klar over, at det ikke er helt efter reglerne. Men dermed kan man jo ikke afholde alle fra at svare, men burde disse åbenlyse tilfælde være tilladt??

--> Fnollerpige.

Kan godt følge dig, angående det med at ingen har den super-høje moral. Men ligefrem at skilte med det, så ber man jo om at få nogen på nakken. Man stiller sig jo heller ikke midt på strøget og råber op om, at man sælger billige, varme telefoner.. (Taler IKKE af erfaring).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 12:50

ved du hva`? - den med telefonerene : Jo det er sgu`liiiige før !!!
Nej spøg til side - men kunne godt tænke mig at kende lidt til om Kandu mener det ville være en hjælp, eller at de styrer det selv ..... for jeg kan næppe tro de mener at deres brugere skal administrere den del !!!

- måske vi kan bruge den PolitiSmiley jeg lavede og skrive til folk

" - Red alert Red alert - du har nu opfordret til ulovligheder fordi du nævner Kazaa eller leder efter tun til din knallert - du bedes logge af og genstarte din computer, da der ellers inden 60 sek. ( FRA NU ) ændres drastisk på dine systemfiler - gentager : Log af, genstart - og lad være med at opfordre til den slags mere"

Denne advarsel skal tages alvorligt.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:54

Ak ja... noget er rigtigt og noget er forkert - mobiltelefonen er ikke ulovligt Telestyrelsen: Lovligt at bryde SIM-låsen på telefoner. Køb en splinterny mobiltelefon billigt og bryd den såkaldte SIM-lås, der binder dig til teleselskabet. Det er fuldt lovligt, siger Telestyrelsen. http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=8494
Det er jo heller ikke ulovligt at tune sin knallert, men derimod at køre på vejnettet med en tunet knallert. Der er jo mange cross baner osv. hvor det er lovligt.
Hvis vi ønsker at være formyndere... så la' vær' med at svare på spørgsmålet. Du / vi kan ikke stoppe disse spørgsmål - det ville være (undskyld) naivt at tro det.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-05-03 12:59

--> Clan
Jeg har set et par tilfælde herinde, hvor telefonen åbenbart var stjålet, det er de tilfælde jeg mener.

Og jeg ved godt, at det først er ulovligt med tun på knallerten, hvis den kommer på vejen. Men i 99 ud af 100 tilfælde sker det jo også..

Men ja, man kan ikke gøre andet end lade være med at svare på spørgsmålet, men det burde de fleste så nok også gøre.

--> Fnollerpige.
Den advarsel er da for..... et eller andet. Fornemmer jeg, at du ikke kan tage mit emne alvorligt??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:59

NB: Det må være Kandu's problem og liiiige den der med at ændre på folks system-filer... 'den tror jeg SLET IKKE er lovlig (uanset hvad).
Søren

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-05-03 13:03

yes Clan, men hvad så når xxxx beder om hjælp til at tage røven på kongens foged, fordi han/hun er kommet i økonomisk uføre?

Den har vi haft for lidt tid siden!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-05-03 13:04

Jeg må da indrømme, at jeg har "assisteret" til lidt knallert-tun. Det er jo ulovligt på gade og vej. Jeg har da også hjulpet mine egne børn med at tune LIDT (det ville den blive alligevel) Men når der skal "lånes" programmer, ja så hopper jeg da bare af. Selvfølgelig er det ikke så godt hvis kandu får "det ulovlige forum" hæftet på sig.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 13:08

ok .....

nu var det ment som en morsomhed - jeg tillod mig at fyre af da jeg jo i mit 1. indlæg har givet udtryk for min seriøse mening om dit emne, PW

Nej CLAN det ved jeg godt det ikke er !!!!!!! - men som sagt - var det blot en morsomhed - da det blev efterlyst hvad man kunne gøre ved disse "ulovligheder" - så ikke mere tant og fjas - men et kort svar : ignorer det - det kommer ikke os ved som brugere og gæster her.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-05-03 13:08

Næh, vi er jo ude i noget "orange" noget. Der spørges jo også til "sorte" mekanikere og håndværkere med jævne mellemrum.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 13:09

Howdy igen Power
Jamen jeg tror som sådan, at vi i bund og grund er enige... men vi skal passe på ikke at gøre os selv til politi, moral prædikanter osv. Kandu har klare regler for dit og dat... det må være dem der i sidste instans tager sig at "ulovligheder" og også afgør, hvornår de er ulovligheder. MP3 filer er jo ikke ulovlige, det er jo bare et filformat i dytten derude har vi en MP3 afspiller og jeg blander da selv mine CD'er (fra originale). Ved MP3 kan vi så ha' ca. 200 numre på en CD, det er jo lidt mere end hvad der kan være i hele "skotøjskassen" omme bagagerummet. Pier to pier er da heller ikke ulovligt, det der sendes og lægges ud kan være ulovligt, men det er en anden historie. Til sidst bliver filer af formatet PDF, DOC, XLS osv. måske også "ulovlige"... vi er inde på et gråt område, og jeg betvivler meget, at vi som brugere, skal prøve på at gøre noget ved det. Det må ejeren af hjemmesiden stå inde for... det er deres side, ikke vores.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 13:13

Øjjjj hvor er vi hellige... igen, er der noget vi ikke kan "klare" så spring dog for hulen over det, i stedet for at sidde og få mavesår over det.

Mere sidder faktisk og hygger mig lige nu

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 13:21

grædefærdigt enig i i CLANs udtalelse ( den før den der er lige op over dette indlæg altså )......

P.S osse selvom Kandu har en holdning til, at man som bruger her skal holde øje med den slags - ja så bliver det uden min deltagelse.... men er sikker på de mener de nok selv kan styre den slags.

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 13:23

Knock... knock... hvor blev I af ??
Godt emne... Power får 5 stjerner herfra (og en 6 fra baglommen)

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-05-03 13:32

--> Clan.

Man skal, som du selv skriver, passe på med at blive for hellig, alle har vel fraterniseret med loven på et tidspunkt, men så må man også være klog nok til selv at rode sig ud af det.

Der er vel nok ingen som kan med ærlighed i stemmen kan sige: "Jeg har ALDRIG kørt for hurtigt."

Men overgangen til hvornår til bliver "for" ulovligt er glidende og subjektiv. Jeg ville nok blive stødt i nogle tilfælde, hvor Fnollerpige ikke ville, men det viser bare to forskellige meninger.

Kandu burde holde øje med indlæggene, men gør de et?? Jeg spørger bare, ved det ikke.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 13:49

Hey hey - jeg sagde ikke at jeg ikke bliver "stødt" - men jeg stopper jo heller ikke bilen fordi jeg ser een gå med hunden uden snor ( på et sted hvor jeg udemærket godt ved at det er påbudt at gøre det ) eller springer, efter folk der sidder to på en cykel, eller noterer nummerplader på forhurtigt-kørende biler på motorvejen.
Gør du ?

Jo det er da sk... irriterende at nogen skal snyde og kanøfle med ulovligheder, og min hjælp skal de så bare ikke regne med - ang. downloads og så noget.

Jeg ER i besiddelse af moral, men ikke i en grad at jeg føler mig forpligtet til, at administrere et site som Kandu.

Nej jeg tror ikke Kandu holder nok øje med indlæggene... det kunne de gøre bedre, men det er deres renommé der står på spil.

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 13:53

Hej igen Telefonen... bla, bla, bla..
Jamen gud ske tak og lov for vi er forskellige, det er jo det der giver debatten og.... jeg kunne fylde side efter side om det emne. Tænk sig hvis vi alle var ens, boede i ens huse og alle kørte rundt i lysserøde folkevogne - så pustede jeg roen af mig selv (sikkert mange som syntes det ville være fint, om jeg gjorde).

Ja, vi må nok alle (med mindre vi er fyldt med løgn) erkende, at på et eller andet tidspunkt, så har vi gjort et eller andet som ikke er "rigtigt". Det ville være unaturligt andet!
Grænsen... ja så er vi der igen, det må Kandu om. De har nedskrevet nogle regler og retnings-linjer, og det må så være op til Kandu, at disse bliver overholdt. Hvor meget energi de så ofre på det, det skal jeg ikke kunne sige, men jeg har da en fornemmelse af, at det gør de... før eller siden.

Hygge... nu ringer krapylet igen
Søren

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 14:02

Ja og ifølge reglerne her på sitet - som i forbindelse med dette emne er noget utydelige heder det :

[citat]
Det bringer os til, hvad der er tilladt på kandu.dk. Selvom at vi fra tid til anden går vi ind på grupperne, og kigger på alle sendte indlæg i vores emner, påtager vi os intet ansvar eller erstatningspligtighed for indholdet på disse sider. Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag. Eller sende noget andet materiale der på nogen måde overtræder loven, for selvom at vi respekterer dit privatliv, har vi desværre intet valg end at fuldt ud samarbejde med hvilken som helst lovmyndighed eller domstol der vil vide hvem der har lagt modbydeligt stof hos kandu.dk.

[/code]

altså HVIS Kandu mener det betyder noget ELLER bliver pålagt at samarbejde om hvem der står bar logins osv forbeholde de sig ret til det.
Men dog fornemmer jeg de vægter dette højest :

[citat]
Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag.

[/code]

dog nævnes "ulovligt materiale, men det nærmest som en biting ... jeg konkluderer : They don´t really give a shit - det ER ikke så vigtigt set i en helhed.

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 14:11

Karina
'Det er jo heller ikke så vigtigt... vi kan jo bare unlade at svare på noget som overgår 'ens egen moral.
Dine klip fra Kandu hedder "cover ass" og det gør Kandu jo ret så flot - ikke mere at sige om det.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 14:20

jammen enig igen igen - jeg har ihvertfald ikke tænkt mig at bruge tid på at håndhæve moral eller overføre mine egne principper til nogen herinde -
Ja "cover ass" lige nøjagtig ( sendte det nu osse mest for at indikere at Kandu heller ikke gider tage sig af det - jævnfør PW`s egentlige spørgsmål som gik på efterlysning af >>holdning<< i dette emne.

Karina

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 08-05-03 14:27

--> Fnollerpige.

Det var ikke et udfald mod dig, bare en konstatering af, at vi reagerer forskelligt. Og som CLAN skriver, så er forskellene det som gør os spændende for hinanden.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 08-05-03 14:42

Ja og et eller andet sted : Gudskelov for det ..... men forstår såmænd godt din indlæg -engang spurgte jeg via mail OM Kandu havde en holdning ( grunden til jeg spurgte dem var der altid er såååå mange kazaa o.a ting i tips og spørgsmål, og så blev jeg faktisk nysgerrig efter om de overhovedet havde en holdning til det ) da mange jo skældte ud på disse tips/ spørgsmål - men det må stå hen i det uvisse - for fik aldrig svar på min forespørgsel.

Karina der går ud og luger ukrudt BIG TIME nu....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 15:36

Hejsa, sidder lige og rydder op i mit system, og kan se dit spørgsmål stadig står åben (Kommentar ikke accepteret endnu). Er dette p.g.a. en forglemmelse eller fordi vores / mit svar ikke er fyldestgørende nok??
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 25-05-03 17:53

Jeg har ikke lukket spørgsmålet, og vil heller ikke gøre det. Mit ønske var en debat, og den vil jeg ikke lukke, men lade stå åben, i hvert fald nogen tid endnu.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 18:34

No problem Nu er der sikkert mange, som igen får pustet til gløderne, hvis de da ikke har fjernet fluebenet i Ja tak, send mig en e-mail når der er indlæg til dette spørgsmål.
Hygge til dig PowerRanger... og fortsat god weekend
Søren

NB: Var som nævnt bare i gang med at "støve af" i min efterhånden lllaaannngggeee ubesvarede liste

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-05-03 19:26

Jeg havde glemt spørgsmålet, indtil jeg med min ømme rullemusefinger fandt at Emesen også havde deltaget. Fluebenet er der endnu, for der kan jo komme flere gode indlæg.
Eyvind.

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 1 point
Dato : 25-10-03 21:05

Power...1-2-3-4-5-(6)... måneder gammel... hvad med at lukke og slukke for det her spørgsmål

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 13:20

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.

Godkendelse af svar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-12-03 13:46

Tak for svaret CLAN. Nu må jeg hellere lukke.. hehe