/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Overordnet planlægning for jagten?
Fra : Tonganeseren
Vist : 929 gange
200 point
Dato : 15-09-10 20:39

Nu stunder det til - med jagten på næsten alt lovligt.
I år vil jagten blive domineret af arbejdet med min nye hund; altså praktisk jagt, hvor hunden første gang skal udføre apoorteringer af nyskudt vildt. Altså ikke noget med Fætter BR-legetøj og frosne vagtler. Den første weekend i oktober skal bruges på krik- og gråænder, idet hunden er begyndt at udvise interesse for dem.
Jagten på på rådyr vil derfor træde lidt i baggrunden - med start den 1. november og med nøje udvælgelse af de dyr, der skal bortskydes. Jeg satser på i alt 5 råer og 2 bukke.
Dernæst skal der falde 3 - 4 harer ved pürsch (ud af en gennemsnitlig fastere bestand på 25), indtil jeg i de sidste 14 dage af november udelukkende koncentrerer mig om bortskydning af en kalv og/eller en stanghjort.
Ved årsskiftet plejer de store nordiske duer at ankomme - hvor jeg vil bruge 14 dage på projektet.

Hvad har i planer om??

Mvh.
MULTI-X Gruppern
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-09-10 21:56

Citat
Ved årsskiftet plejer de store nordiske duer at ankomme
Vi plejer at se de nordiske duer sidst i oktober - først i november.

Det første du skal gøre, synes jeg, er at skyde nogen skovduer - og lad hunden apportere - dernæst, igang med blishønsene. Kan hunden apportere disse 2 vildtarter, er der basis for for videre apporttræning - og tilsidst står ræven for tur.

Personligt mener jeg, at skovduer og blishøns er noget af det vanskeligste at lære hunden.
Skovduer - p.gr.a fjerene i munden. Blishøns p.gr.a stive "børster iblandt deres fjer.

Men knæk og bræk med hunden.!
Vi krydser fingre.

Multi-X
Nordre Fasanvej
Frederiksberg.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-10 22:22

Hej Heidi-Ho.
Det havde jeg også først overvejet; men problemet er, at duerne bliver væk. Duemagneten er stadig områderne syd for København, altså Ishøj og Taastrup, og her trækker de til fra august til midt i september.
Mens duerne måtte bortskydes i september kom det rigeligt til chancer, men det er desværre historie.
Ænder er der heller ikke mange af, hvilket er mærkeligt. Tidligere kunne jeg nedlægge op til 40 ænder i oktober/november, men de er ganske enkelt væk. Nuvel, der kommer mange krikænder, men så skal vejrliget være derefter.
Hvis ænderne bliver væk - endnu engang, så har jeg altid fasanerne at falde tilbage på. Dem er der rigeligt af.
Hunden tegner særdeles godt - bortset fra, at den i dag forgreb sig på nabohundens lort. OK, den slags sker af og til, men jeg ser helst den holder sig fra fækalier.
Efter dette sidespring nærer jeg stor fortrøstning til hunden. Den er nu så godt som hareprellefri - og den tager flot stand for solsorte.
Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-10 08:48

Jeg ville nok ikke starte op med apport af due eller blishøns, før din hund har haft mange gode apporter med fugle med " fastere fjer ".

Her er agerhøns og selvfølgelig ænder at foretrække, når øvelsen sidder fast vil jeg begynde mere målrettet på duer og andre fuglearter, hvor hundens selvtillid er godt på vej. Skægt nok, er blishøns en fugl en del hunde ikke ligefrem elsker, den har en særegen lugt.

Jeg vil bruge tiden på jagt, så meget som muligt i Sverige i deres prægtige omgivesler,. krageregulering og duejagt med riffel samt en lille perle af en grågåse jagt, hvor min selvbestaltede ration er på 2 stk, derudover jagt på ræv og rådyr med riffel.

Jeg har " klippet " lidt ind til dig omkring det med at din hund har vist interresse for det samme som kommer ud af BajBalles mund, blot som en orientering, I det allerfleste tilfælde er det et forbigående fænomen, som jeg har set og oplevet det

Mvh
BW

Citat
EN DÅRLIG "VANE"
v/Fagdyrlæge Jørgen Mikkelsen
Åbyhøj Dyreklinik
Eftertryk ikke tilladt uden forfatterens samtykke.

Hunden vil æde sin afføring

Et af de meget almindelige spørgsmål fra hundeejere - oftest fra hvalpeejere - er : hvorfor spiser min hund afføring?

Vi finder det naturligvis ulækkert og uæstetisk, når hunden æder sin egen eller andre hundes afføring (fæces).

Hvad er det, der ligger bag denne adfærd?

Det man skal forstå, er at hunde instinktivt har en forkærlighed for fødeemner i forrådnelse. Det medfører, at de ofte holder af at æde ådsler, afføring eller skrald fra skraldespande - det sidste er der rig mulighed til her i Århus for tiden, hvis man lader hunden strejfe på egen hånd!
Man skal også huske på, at tæverne æder hvalpenes fæces - i det mindste så længe de er mælkefodrede (diende). Denne adfærd er i naturen et vigtigt led i at beskytte hvalpene fra "fjender". De rydder så at sige sporene væk. Samtidig stimulerer de hvalpene til at afsætte fæces ved slikningen.
Derfor kunne man hævde, at det er en normal adfærd for en hund, at æde fæces.
Ikke desto mindre føler de fleste af os, at det er en uheldig adfærd. Den er jo også forbundet med en forøget risiko for at blive påført infektioner og parasitære sygdomme.

Hvad kan man så gøre for forhindre denne adfærd?

Det første, man bør gøre, er at forhindre hunden i at få mulighed for at æde fæces i nogle uger. Dette kan kun gøres ved at holde hunden under nøje opsyn. Så snart hunden har afsat sin afføring, må man aflede dens opmærksomhed. Man kan for eksempel kaste en bold straks efter, så den får andet at tænke på. Husk også at fjerne efterladenskaberne!
I de tilfælde hvor hunden har forkærlighed for andres fæces, må man føre hunden i snor. Man kan med fordel anvende en grime (f.eks. en Halti), der giver mulighed for, ved træk i snoren, straks at bevæge hovedet væk fra afføringen. I svære tilfælde kan det ligefrem være hensigtsmæssigt at bruge en mundkurv.
Sammen med grimen, kan med fordel anvendes en lang flexline. Herved kombinerer man muligheden for hurtig indgriben, og samtidig får hunden den frihed, som den også har behov for. Så snart hunden skal til at gå om bord i afføringen, skal den distraheres eller afledes og straks motiveres for andre aktiviteter (hente bold o.l.). Herefter er det vigtigt at rose den og for eksempel give en godbid.

Når hunden er på vej til at opsamle fæces, kan man også afbryde den ved at udløse en høj lyd (f.eks. fra en tyveri/røverialarm), eller man kan forskrække den ved at kaste en larmende genstand mod dens nærhed. Et godt redskab til dette er en tom coladåse med et par hasselnødder i.
Men husk : Det er for sent at reagere, når først lækkerbisknen er kommet mellem tænderne. Hunden vil ikke forstå en afstraffelse, når skaden først er sket.
Efterhånden som andre aktiviteter er blevet indarbejdet til en vane, kan man begynde at slække på de restriktive forholdsregler og mindske overvågningen.

For hunde, som har en medfødt stor appetit, eller som blot er madglade - og det gælder netop for den race, som Eigil Nielsen har erhvervet - kan man med fordel fodre lidt og tit i stedet for ét stort måltid. Det vil også være en god idé, at anvende en diæt med et stort fiberindhold (spørg dyrlægen til råds), så føler hunden sig mere mæt.
En anden måde er at forsøge at gøre hundens egen fæces mindre smagsmæssigt tillokkende. Dette kan opnås ved at fodre med et højt protein- og fiberindhold og et lavt kulhydratindhold. Man kan undertiden også opnå en god virkning i samme henseende ved at give en jerntablet i maden dagligt. Det har også vist sig nyttigt at tilføre maden vegetabilsk olie. Dosering: I stigende mængder over en uge gives op til en spiseskefuld pr. 5 kg legemsvægt.
Den trøst, som jeg kan give Eigil Nielsen og andre er, at hvalpe ofte vokser fra uvanen, men prøv alligevel at gennemføre nogle af de øvelser, som jeg har skitseret. Princippet med afledning og efterfølgende ros for en heldig eller ønsket adfærd, er helt fundamental i moderne hundeopdragelse.

Åbyhøj Dyreklinik er en moderne klinik der udelukkende behandler familiedyr. Vores motto:" Vi behandler dit dyr, som var det vores eget". På vores hjemmeside kan du læse mere om klinikken, personalet og de behandlinger, vi tilbyder. Du kan finde en lang række artikler om sygdomme hos hund og kat og om adfærdsproblemer - et af vores specialer.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 16-09-10 09:11

Sandheden eller adfærden om i vil, er vel at vi skal opfører os ansvarligt og ikke lade os lede i fordærv på grund af ussel mammon der er med til at sætte jagten i et dårligt lys. Derfor skal de jagtetiske regler overholdes, havd enten man er hundemand - kvinde eller jægeren der ynder at stå på post
Multi x
er pisse våd, tager hjem for at få varmen

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-09-10 10:20

Hej Tonganeser.

Det er sgu' en pragtfuld tid at skulle starte med en ny hund - jeg havde nær sagt skide være med jagten, blot hunden viser gode takter - det er overordentligt spændende. Held og lykke med projektet !!

Jeg vil give betterwisser helt ret m.h.t. dit valg af vildt. For duernes vedkommende er de så løse i fjerene, at hunden finder ud af at sjuske og lege med fuglen p.g.a. de løse fjer ! Man kan udmærket bruge tamduer, helst nogle gamle seje nogen - de er meget bedre egnede. Frys dem enkeltvis i en avis, så kan de genbruges adskillige gange, hvis ikke de bliver våde. De behøver ikke være helt optøede når du skal bruge dem !! Ellers ænder, som nok er det vildt der holder bedst.
Her i starten ville jeg heller ikke benytte skidtvildt (krager, råger, skader) ejheller fugle af "trantypen" som f.eks. edderfugle, blishøns m.m.
Når du føler apporteringen går fornuftigt, kan du jo prøve med nogle af de nævnte arter, hvis du kan få fat i nogle - men husk - god tid god tid, ingen hastværk. Det skulle gerne munde ud i spontan apportering uden tvang, for så får du en lystapportør som aldrig snyder dig !!
På samme måde introducerer du den for hårvildt og råvildt - men få først alt det andet på plads. Det tager omkring 2 år at få en rigtig brugbar hund, men det forudsætter en ihærdig indsats samt, naturligvis en hund som "swinger" med sin fører !!
M.h.t. vildtsæsonen, skal jeg have tyndet lidt råvildt samt en kalv eller to, men vi skal lige lidt længere frem før jeg tager stilling. Andejagten glæder jeg mig mest til, da jeg har fortræffelige vandhuller hvor de vilde fugle kommer ind fra kysten, så mon ikke vi i år kan skyde små 100 fugle ?
Det har vi gjort de senere år. Vilde fasaner og agerhøns findes også i rigt mål, så jeg ser frem til en god sæson.

Jeg vil benytte lejligheden til at ønske alle jægere, også Balledrengen, knæk og bræk i den kommende sæson.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Gl.Køge Ldv.
Valby

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-10 10:26

Man forfalder ofte til dybsindighed efter en dag i regn og blæst - uden ænder. Det kan godt være en smule deprimerende. Kender fornemmelsen.

Mvh.
MULTI-X
Tonganeseren
Er lige stået op. Har ferie.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-09-10 10:45

Ænderne som er væk!

Med de tiltagne regnmængder og evige grønne marker, har ænderne ændret på deres spisevaner og opholdssteder. Snart på hver en mark, er der " plasker " i den rigtige dybde med så og sige mad på sengen, hvorfor i alverden skal man så flyve rundt til vandhullerene.

Det er lidt surt hvis man i årevis har haft de gode trækhuller, men i de sidste år ser man flere ænder og gæs, på de flade marker i og omkring de søer, som regnvandet har frembragt.
Først når frosten sætter ind vender de tilbage, til det som vi ser, som de normale trækruter. Naturens orden!-, hvorfor bruge energi på at finde føde, når den ligger lige under andefødderne, og det bare er at få næbbet nedad. Ænderne skal nok komme, men det afhænger af vejret.

Den største fejl efter min mening, er at starte for tidligt op. Grunddressuren skal sidde helt fast inden det jagtlige trænes seriøst på hvalpene. Det kan være svært, for man vil jo så gerne igang med samarbejdet. Næsten lige som da en af mine sønner, havde hans første bil stående en måneds tid før han måtte dreje nøglen i den, det var mentalt vold

Også knæk og bræk til alle her fra.
Skyd ikke mere end du selv, og dine kan spise

MVH
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-09-10 11:15

Uha da, jeg er rigtigt kommet i modvind mht. apportering med unghund. Jeg taler også kun udefra mine egne erfaringer med tyskeren.
Tyskeren var ca. 9 mdr. da han apporterede sit allerførste stk. vildt - skovdue, og vildt nr. 2 var en blishøne. Da vi nåede hen i oktober apporterede han fasaner, ænder og harer. Året efter ondulerede han en anskudt ræv.

Så alt i alt, jeg har rigtig god erfaring i at opstarte "apporteringskunsten" med skovduer/blishøns.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-09-10 11:42

Heidi-Ho

Rolig nu - det har jo vist sig, at du ikke har gjort noget forkert, så for dig har det været måden ! Men det er ikke sikkert du kan gentage successen med den næste hund ?
Når jeg skriver som jeg har gjort, er det ud fra en erfaring jeg har gjort igennem mange års træning af andres hunde, samt naturligvis af mine egne ! Derfor giver jeg generelt de råd jeg har gjort, da jeg ved de fungerer for 95%'s vedkommende. De resterende kan opdeles i nogenlunde, umulige og helt umulige, men det er oftest førerfejl der gør udslaget. "Køteren skal fa.......... gøre som der bliver sagt og kan den ikke på den gode måde, ja så får den af grovfilen" - og det er en falliterklæring i min verden !!! De hårde måder kan kun accepteres, hvis hunden vil bide enten andre hunde eller mennesker !!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Farø Broerne

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-09-10 11:58

Tillykke med det, selvfølgelig kan du jo kun anbefale, hvad der er gået rigtig godt for dig og din hund, så det er ikke stærk blæst du er oppe imod.

Der er jo bare lige så meget forskel på hunde og hunderacerne som på os, uden at jeg skal lege skolemester, med en pegefinger på størrelse med rundetårn. J
eg vil ud fra genrelle betragtninger, og som en bred brugbar løsning altid starte blidt op, med størst mulig chancer for positive udredninger, man bør jo begynde med træningen, således at den " svageste " hund får en succesoplevelse, det avler som bekendt endnu flere og så ruller det.

Hundens træning er 10 %, så kommer den sværeste, førens træning er 90 % af et succesfuldt harmonisk makkerpar.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-09-10 15:50

En anden vigtig ting at lære hunden, er - ro på post.

Nøøøj, hvor er det irriterende, når man er andejagt, og en hund sidder og piver og hyler.
En af vores gæster har en ruhåret hønsehund - den kan bare ikke holde sin kæft.
Vi har påpeget det mange gange overfor ejeren, om han ikke kan få hunden til at tie stille.
Det kan han ikke, siger han, det er hundens jagtivrighed der får hunden til at pive/hyle.

Meeen, er det nu også rigtigt.??

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:55

Skyd den hund!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:56

Citat
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:55

--------------------------------------------------------------------------------
Skyd den hund!

Bagefter kan i sige et i synes den lød som en and....

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:57

Citat
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:56

--------------------------------------------------------------------------------

Citat
Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-09-10 18:55

--------------------------------------------------------------------------------
Skyd den hund!

Bagefter kan i sige et i synes den lød som en and....

Og hvis han ikke køber den undskyldning, så sig at det var jeres jagtivrighed der fik jer til at skyde....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-09-10 20:33

Tak for sangen - Flash77

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-09-10 20:54

Hunden er frusteret, og det smitter af på til jægerne forståeligt nok, og det fornemmer hunden øjeblikkeligt, prøv at tage hans hund næste gang altså byt hund, ligeså snart den beynder, hvis den begynder så hvisk nej og kig den i øjene ingen råberi, og god plads over til hundens ejer, hvor gammel er den?

mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 16-09-10 22:02

Rubankeren er vel en 3-4 år gammel.
Tager flot stand, apporterer godt på land og vand.
Men det går galt for ekvipagen når de er på andejagt og skal sidde roligt og vente..og vente...og vente.

Multi-x
Solitudevej 34 1. th

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-09-10 08:07

Det er måske en racer model han har, og det skal der også være plads til, men den er træls på et andetræk.
Har set en model magen til, den rystede og peb konstant det var også en rubanker, hvis man kan sige at hunde kan have damp, så havde den det. Fin hund ellers, det hjalp at klø den bag øret, den var snart helt skaldet sidst på andesæsonen Det aftog meget med alderen.

På den anden side, en fomelracer bryder sig heller ikke om at være i pit for længe

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-09-10 11:05

Nej, jeg tror ikke det er racermodellen.
Jeg har undersøgt stelnr., årgang og modelbetegnelsen. intet indikerer at der skulle være tale om en racermodel - ej heller en GT model.

Ifølge instruktionsbogen, er der tale om en 4 stemplet Rubanker - model 4R - med krølulds-kaleche Der yder; 0 - 40 km/t. på 250 g. tørfoder.
Åbner man modellens gab, som samtidigt virker som køler, kan man se en række flotte crome poleret bisser med overliggende knasttand.
Udstødningsrøret er ganske stramt, således, de forskellige gasarter har tid til en ordentlig forbrænding. Denne model er ikke monteret med efterbrændere.
Eneste minus ved modellen er, som sagt tomgangsproblemer, der giver udslag ved en piben og hylen. Støjen forsvinder ligeså snart der bliver gasset op og modellen for lov at arbejde kontinuerligt.

Multi-X
I regn og blæst

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 17-09-10 16:13

Heidi

Den ru(g)banker du nævner, får du aldrig til at tie fuldstændigt. Der findes hunde som er født som dem betterwisser kalder damp-hunde og de er helt og aldeles umulige at komme i kontakt med, når alt det spændende sker - derimod er der som regel ingen problemer når de først arbejder. Det er et kendt problem med manglende ro på post hos alle jagthunderacer i de fleste tilfælde drejer det sig om hunde hvor grund-dressuren er startet alt for sent, ofte når hunden er mellem 6 og 12 måneder. Man skal allerede begynde at lege/præge en 8-9 ugers hvalp med gode "manerer", stille og roligt. Lad dem apporttere alt det de vil, uden alt for stram styring som f.eks. siddende afleveringer. Lad jer hellere begejstre af hvalpens helt åbenbare glæde ved at den kommer hen til føreren med dummien eller duen - skidt med om den smider genstanden lige foran jer - alt det alvorlige kan man altid bygge på lidt senere.
Om ikke der findes en måde at decimere problemet med den "fløjtende" hund ? Forsøg at være konsekvent, ikke hård, tal stille og roligt så I ikke skal konkurrere med hunden i, hvem der kan råbe højest og frem for alt: Vær meget opmærksom på hunden inden den starter hyleriet - vær over den med et bestemt nej, efterfulgt af et lige så bestemt "det var godt" - mit bedste råd må være, at føreren af sådan en hund lader bøssen blive i bilen, så han kan koncentrere sig om hunden og det skal man gøre indtil man synes at hyleniveauet er acceptabelt.

Øjenvidnet4
MULTI-X
BredBalle

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-09-10 16:35

Min nu afgåede kære hund var absolut tavs under jagt. Til gengæld var den ofte ved at gå i selvsving, idet den rystede over hele kroppen og tænderne klaperede af ren og skær iver. Kun en enkelt gang eksploderede den i et højt hyl. Hustruen og jeg gik på gågaden i Hørsholm, da en and, skarpt forfulgt af to andrikker, valgte et Low Pass på langs af gaden - i en højde af højst 2 meter. Jeg havde ikke set dem komme - og pludselig lettede hunden lodret med kurs efter ænderne, idet den udstødte et gennemtrængende hyl.

Jeg har også en anden morsom beretning. Jeg havde været på jagt nord for Helsinge og mine bukser var smurt ind i schweiss efter at have båret et rådyr hjem til gården. Jeg skulle aflevere mine lottokuponer og slaskede ned ad gågaden. Imod mig kom 2 kønne unge piger med en stor ukoblet rubanker - som gik smukt hinter. Cirka 3 meter fra mig stirrede den pragtfulde hund intenst på mig.
Da jeg havde gået omkring 10 meter, kiggede jeg ned - og Gudhjælpemig om hunden ikke gik ved min venstre side.
Den ene pige kom løbende, mens hun smilte over hele femøren. Hun udbrød:" Nåh! Der var nok noget mere interessant - hva´ Rollo"?

I øvrigt har jeg selv haft 3 rubankere. Dejlige hunde.

Jeg er meget glad for de mange spændende og lærerige indlæg - tak for dem.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren
Er grounded pga. en fødselsdag i familien.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-09-10 16:47

Interessant indlæg, Øjenvidne.
Det vil jeg foreslå chaufføren på omtalte rubanker, næste gang han skal med på andejagt.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-09-10 17:47

Sidste gang jeg mødte en lignende ekvipage, gik pigerne altså over til mig, resultat;!- en herreløs chow chow som kunne afhentes på dyre internatet.

Det er igen det med, at starte for tidligt og for meget med hunden, men det er svært.
Man bør bare huske, at hvis man sidder den ekstra sæson over, kan det komme alle til gode de næste ca 10 år rigtig mange gange.

Hvis vi kunne aflæse vores hunds sindstilstand, på samme høje stade som vores hunde kan aflæse vores, var meget nået.
Hunden fornemmer og sanser med samme, om vi er sure, opstemte eller agtpågivende, og det er vi nok ekstraordinært i skumringen på andetræk, samtidig med selvfølgelig at der ingen action er. Jeg har haft mine hunde med på bukkejagt ret tit, og lige inden kuglen går, kan jeg se på hunden, at dens jagtinstinkter optimeres meget. Den fornemmer at ens koncentration skærpes mere og mere, op til finalen og med hans lugtsans kan den uden tvilv også fornemme bukkefeber.
Som en forstandig mand sagde til mig engang -" hvis bare folk havde øjenkontakt, og så på deres børn en tiende-del af, som deres hund har øjenene plantet på dem, var en del nået". For vores hunde vogter faktisk hele tiden over os,- vores luner og gøren og laden. De kan kende forskel på habitten og det grønne tøj, også selv om jagttøjet er nyvasket, vi har en del at lære af dem på sætter vis, så er hundetræning mon den rette benævelse.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-09-10 22:48

Agerhønsene i hastigt fremgang.?

http://bb-jagt.dk/images/jagtdag/16-9-2010/index.html

Hvis få jægere kan nedlægge 22 agerhøns på en jagtdag - så må der den ondelynene være mange af slagsen.
Hvad er fidussen i at udsætte agerhøns - for bagefter at bortskyde næsten alle.
Det klinger noget hult, når man så samtidig ved at agerhønsebestanden er på tilbagetog.

Om jeg er misundelig.?? NEJ !!!!
Men jeg er forarget.!!!

Multi-X
Forarget

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-09-10 06:35

Jeg er helt enig i betterwissers betraktninger fra 170910 kl. 17:47.

Den eneste grund til at bb1 og alle hans "jagtvenner" jager agerhøns, er udelukkende for at kunne træne hunde ! Stort set alle agerhøns de bruger, er udsatte 1 time før de bliver jaget - det ser godt ud på statestikken, men er i virkeligheden noget forbandet svineri, som iøvrigt er ulovligt !!!
Jeg går ind for at agerhøns bliver fredet i en årrække, f.eks. 5 år.

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-09-10 09:32

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-09-10 16:15

Rart at du kunne bruge svaret, og held og lykke med din hund fremover, I skal nok blive et godt makkerpar, og det er vist ikke det rene "hundeliv" er være i kurv hos dig
Mvh
BW