/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad blev der af Jens Nielsen?
Fra : 2601
Vist : 974 gange
400 point
Dato : 15-09-10 10:55

Jeg søger efter Jens Nielsen født 31. maj 1813 i Tjæreby, Sorø Amt og konfirmeret samme sted 1828. Han bliver gift den 20. maj 1840 i Tjæreby med Maren Poulsdatter født 5. April 1817.

Jeg kan ikke finde ham i FT i Sorø amt.

Nogle der ved noget om familien??

På forhånd tak for hjælpem.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 15-09-10 11:20

Til alle.

Maren Poulsdatter født 5. April 1817 i Tved på Fyn.

Mvh.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-10 12:08

Jeg finder også kun Maren, før de gifter sig:
"
Svendborg, Sunds, Tved, , , 69, FT-1834
Poul Pedersen   46    Gift      Husmand
Maren Mortensdatter   45    Gift      Kone
Peder Poulsen   13    Ugift      Søn
Niels Poulsen   6    Ugift      Søn
Maren Poulsdatter   17    Ugift      Datter
Karen Poulsdatter   10    Ugift      Datter
Anne Marie Poulsdatter   2    Ugift      Datter
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-09-10 12:31

Tjæreby eller Venslev?
"
Jens Nielsen Birth: 31 MAY 1813 Venslev, Soro, Denmark

Father: Niels Christophersen I
Mother: Maren Pedersen

Spouse: Maren Poulsen
Marriage: 20 MAY 1840 Venslev, Soro, Denmark
"
Hvad er rigtigt??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-09-10 15:47

Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1835 1845
opslag 75. nr 2
de eftersøgtes vielse, der står en del i højre margen det kan være det skrevne evt. kan hjælpe dig videre
mvh
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-09-10 20:12

Til svendgiversen

Der er fejl i FS det rigtige sted hvor vielsen fandr sted er i Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1835 1845
opslag 75. nr 2
som også senta skriver.

Men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 16-09-10 20:27

Til senta.

Du har ret, men det er mærkelig for i Tjæreby er der FT 1787,1801,1834,1840,1845 og 1850 på nettet selv om faderen først dør i 1842 er han ikke med i 1801 eller 1840, men dog med i 1834.

Med hensyn til de kommentare må jeg vente med at prøve at tyde dem til jeg i næste uge skal på landsarkivet. MEN det er da mærkelig at han ikke er i FT 1840 Tjæreby. Jeg tror at han var hjemme hos sin fader.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-10 12:22

Godt altså Tjæreby, og Maren er fra Svendborg, Sunds, Tved,
men når de tilsyneladende ikke bliver,
hverken i hans hjemegn på SydVest Sjælland eller på hendes på Fyn,
så tror jeg de er rejst til hovedstaden, det gjorde mange på det tidspunkt...

Her bliver det imidlertidig svært at finde et ægtepar med så almindelige navne??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-09-10 13:55

er det evt din
Samtlige personer i husstanden

Sorø, Vester Flakkebjerg, Tjæreby, Tystofte, en Gaard, 39, FT-1834, C7212
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Christophersen 52 Gift Gaardmand
Maren Pedersdatter 48 Gift Hans Kone
Jens Nielsen 21 Ugift deres Barn
Niels Nielsen 11 Ugift deres Barn
Ane Nielsdatter 14 Ugift deres Barn
Bodil Larsdatter 9 Ugift Forsørges af Fattigvæsnet
Johanne Johansdatter 24 Ugift Tienestepige
Peder Jørgensen 46 Gift Inderste og Dagleier
Dorthe Pedersdatter 36 Gift Hans Kone
Christen Pedersen 12 Ugift deres Barn
Thrine Pedersdatter 10 Ugift deres Barn
Ane Pedersdatter 5 Ugift deres Barn
Elisabeth Pedersdatter 3 Ugift deres Barn
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-09-10 14:07

Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1815 1835
i opslag 427 jevnførelse register står jens nielsen kun som viet
har du prøvet at søge i afgangslisterne måske en mulighed.
mvh
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-09-10 14:17

Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1835 1845
afgangslister opslag 119 marts 1840 osv jens nielsen
eftersom han er viet i sognet må han samtidig forefindes i tilgangslisten
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-09-10 17:19

Til senta.
Først ja det er Jens Nielsen som 21 år og hvor han bor hjemme.
Det er også den eneste FT jeg har på familien selv om faderen dør 14. januar 1842 og hustruen den 26. maj 1861 begge i Tjæreby Sogn.

Jeg må med skam bekende at jeg ikke har set i til- og afgangslistern.

Det må jeg se at gøre.

Med venlig hilsen

PS:

Jeg har søgt dem i hele landet via FT uden at finde dem.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-09-10 17:38

Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1835 1845
tilgangsliste 1840 jens nielsen opslag97 nr.20 er streget over igen
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 17-09-10 21:59

Til senta.

Jeg har nu set afgangslisten fra 1847 til 1845 igennem og der er ikke nogen Jens Hansen og Maren Poulsen deri.

Det er mærkelig at ingen af børnene er på nogle FT-lister bortset fra FT 1834.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-09-10 11:08

Jens Hansen mener du ikke jens nielsen??
mvh
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-09-10 13:33

er jens nielsen mor gift x2 med Niels Christophersen ???Ane NielsenPedigree
Event(s):
Birth: 05 MAY 1820
Christening: 05 MAY 1820 Tystofte,Tjaereby, , Soro, Denmark
Parents:
Father: Jens Hansen Family
Father: Niels Christophersen Family
Mother: Maren Pedersen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 18-09-10 19:51

Til senta

Jens Nielsen ( undskyld at jeg kom til at kalde ham Hansen det er hans morbror) fader er gårdmand Niels Christophersen født januar 1783 i Wendsløw, Venslev Sogn i Vester Flakkebjer herred, Sorø Amt.

Han bliver gift 20 januar 1813 i Tjæreby Kirke med Maren Pedersdatter af Tystoften. Det er begges første ægteskab.
Han dør 14 januar 1842 i Tjæreby Sogn og hun dør 26 maj 1861 også i Tjæreby Sogn.

De får 5 børn.

De der undre mig er at jeg kun har en FT. nemlig 1834 men ikke FT 1840, 45, 50 og 1860 på dem.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-09-10 22:39

ao folketælling tjæreby 1840 opslag .27 nr.62 en gård finder du jens nielsens forældre
ao 1845 opslag 18 nr 44 en maren pederdatter gift med niels pedersenjeg ved ikke om det evt er din maren pedersdatte
mvh
sentar

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 19-09-10 16:44

Til senta.

Først tak for din hjælp. Dernæst FT Tjæreby opslag 27 gård nr 62 er min. Da jeg gik ind pa en CD-rom fra DDA fra 2002:4 fandt jeg FT Tjæreby 1840.
Den har jeg ikke brugt i mange år og det var først da du så i FT 1840 på AO at jeg kom i tanke om den.
Med hensyn til Maren Pedersdatter gift med Niels Pedersen så er det ikke min.

Jeg har set i Kirkebogen for Tved for at se om de var gift der, men der er ingen vielser før ca. 1883.

Da jeg seder og ser på FT 1834 fra Tved slår det mig at de to underskrifter ved vielsen kan være hendes fader - Poul Pedersen - og hendes broder - Peder Poulsen, men jeg er ikke sikker.

Jeg prøver stadig at tyde hvad der står men teksten er ikke god.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-09-10 21:34

ved du hvornår de dør jens nielsen +kone?
og har du søgt efter deres børn ??
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-09-10 22:38

Til senta.

Nej jeg ved ikke hvornå Jens død, men jeg regner medca. 1850-60.

Det vil passe med de andre brødre.

Jeg skal på Københavns Stadsarkiv i morgen og regner med at være på Landsarkivet på Onsda, der vil jeg se i Lægsrullen for at se om han er flyttet.

Med venlig hilsen

Ps: Jeg vil også se hvad der står ved deres vielse. Microkortet på Landsarkivet er nok bedre en AO.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-09-10 09:45

Tjæreby Vester Flakkebjerg Sorø Tjæreby 1845 1891
opslag 39 døde nr.13 en jens nielsen 68 år fra tjæreby
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-09-10 11:03

Til Senta.

Tak for tipset.

Jeg var i går på Landsarkivet, men jeg fik ikke ret meget ud af det,

Kommentarene på Jens og Mettes vielse lyder således:
Anmærkninger:
Faderen mødte paa Datterens Vegne og ligeledes mødte Jens Nielsen og .... ..... ..... ..
... med begges .... ...... ... og ....
.... ønskede ..... .. ... ... af ...
have ... .... til ....... ... .... ..
Tjærebye 20. Mai 1840 I ...... af
Poul Pedersen Jens Nielsen :: Jeg tror at der også til vitterlighed ??.

Da jeg ikke er nogen ørn til lægsruller forsøgte jeg mig med jens
Han er optaget i 2. sj. distrik Læg 67. L (1814)
i LÆG 1827 for han nyt nr. 86
i Læg E 1830
I Læg H 1833
I Læg L 1836
I Læg O 1839
I Læg R 1842
I Læg V 1845 er han stadig i Tjæreby sogn. Hans fader Jens Nielsen.

Han er 32 år.

Med venlig hilsen

PS han bliver først slettet når han fylder 45 år i 1858 så jeg må lede vidre op til dette år.

PSS.

Den Jens Nielsen er måske min jeg vil nu se på det.

Mvh

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-09-10 13:27

kender du det her om og med lægsruller ?
http://www.sa.dk/media(729,1030)/LAK-L%C3%A6gdsruller.pdf
det tyder på han flytter en del omkring med kone og evt.børn for tilsidst at ende i tjæreby sogn.
Læg E 1830
I Læg H 1833
I Læg L 1836
I Læg O 1839
I Læg R 1842
I Læg V 1845 er han stadig i Tjæreby sogn. Hans fader Jens Nielsen.

mvh
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-09-10 16:14

Til senta.

Ja tak jeg har den og også den om forkortelserne.

Jeg troede lige at jeg havde fundet ham ved hans broders vielse da der optræder en Jens Nielsen boelsmand i Raadms husene ved Skælskør.

Med de jeg ser på hans vielse den 21 maj i Skælskør er det ikke ham, men Jens broder Niels er Forlover..

Jeg vil forsøge at komme på landsarkivet igen i morgen for at finde hvor jens bliver af.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-09-10 17:09

god tur, og ja jeg finder ham ikke i folket.1845-1850 i tjæreby men et eller andet sted forefindes jens nielsen+kone sig jo
det er vel ikke sådan at han har deltaget i krigen 1848 ??senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-10 09:36

Til senta

Tak for din hjælp.

Med hensyn til krigen så har jeg ikke tænkt på det, men det er en mulighed. Jeg vil nu se døde mænd igennem i Tjæreby sogn fra 1848-1851. Nogle sogne på Fyn og i Præsø Amt skrev i deres kirkebøger hvis deres sognebørn døde og nogle end hvor de døde og tidspunktet. Så ja det er en mulighed.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-09-10 14:46

Tjæreby sogn fra 1848-1851. jens nielsen +kone har jeg ikke kunne finde døde op til1891
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-09-10 15:42

maj 1834 rejser maren poulsdatter til skårup svendborg amt du finder damen i afgangslisten tved hvor rejsen går til skårup 1827-1863 opslag 156 nr.328
senta

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 400 point
Dato : 24-09-10 16:52

prøv at følgr maren poulsdatter i afgangs listen fra tved /skårup for at se hvornår hun rejser til sjælland
og evt. om jens nielsen er på fyn de kan jo være rejst til tjæreby sammen .
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 24-09-10 22:02

Til Senta.

Tak for denne oplysning. Jens må også værer rejst over for der er en overstregning 1838-39 i Tjæreby Kirkebog.

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 27-09-10 09:21

Til senta.

Dette har jeg ikke været udenfor og jeg har dog været med siden 1956-57.
Jeg har haft en der ved Tamperretten fik sin Trolovelse anuleret, men ikke et ægteskab.

Mht. Jens Nielsen, i kirkebogen under hans vielse med Maren Poulsdatter står der noget jeg ikke kan læse, men det må være noget om at de ikke er gift, for på siden efter (s. 76 - Tjæreby 1835-1845) er hun viet igen denne gang til Peder Kjærulff.. Så hvad og hvorfor er lidt åbent endnu..

D. 7.Nov 1840 flytter han fra Tjæreby til Skælskør

D. 21. Maj 1841 gifter han sig med : Margrethe Kirstine Pedersdatter (f. ca. 1808)

D. 4. Juli 1843 får de sammen datteren : Ane Marie Jensen ( har fundet hende i en FT på DDD hvor der står Nielsen)

D. 1. Maj. 1844 flytter han til Kirkerup (uden kone og barn)

D. 1. Maj 1845 flytter han videre til Førslev (stadig alene)

Så kan jeg desværre ikke følge ham videre på de lister da tilgans/afg.listerne for Førslev kun går til 1837

Men han står igen med på husstanden i en FT på DDD i Skælskør i 1850 sammen med hustru og datter og også igen i 1855
Så kan jeg ikke finde ham længere der og heller ikke kone og barn.
Men der er en Jens Nielsen under døde i Skælskør i 1863 (50 år) så jeg tror det er ham.

Det på jeg se i skiftet efter ham på Landsarkivet

Hans datter Ane Marie Jensen blir konfirmeret d. 11. apr. 1857 i Skælskør og d. 9. dec. 1863 viet til Henrik Vilhelm Rasmussen (samme sted) og de får d. 2. dec. 1865 datteren Anna Kirstine Jacobine Rasmussen (samme sted).

Ja det er da en historie af de værste jeg har været udenfor.

Må jeg endnu en gang sige dig mange tak for din hjælp under denne eftersøgning.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-09-10 14:54

hej
tak for point og ja sikken en historie og eftersøgning ,og ja kirkebogen , arkiverne afsløre meget når man søger og graver dybt i anerne,
men tror du ikke der forefindes noget på arkivet om hvorfor ægteskabet er annulleret,
?
derudover er han skilt fra konen Margrethe Kirstine Pedersdatter eller er han bare rejst sin vej.?
god jagt
senta