/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
frasalg af jordstykke
Fra : olarsen
Vist : 5198 gange
200 point
Dato : 14-09-10 20:24

Vi har en nabo, som vil købe noget af vores jord, vi har to matrikler en på 458m2, som er bebygget med vores bolig og en på 1246 m2, hvor vores garage er bygget. Hvad gør man for at frastykke lidt jord uden at skattevæsnet blandes ind i salget (ikke sorte penge under bordet ). I 2009 er 800 m2 vurderet til kr. 460,-/m2 og 904 m2 er vurderet til 35,-/m2. Kan vi skattefrit sælge f.eks 200 m2 for kr. 460,- eller må vi kun få kr. 35,-

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-10 23:10

jeg mener ikke du skal betale skat af det. når man som privatperson sælger en ejendom som man selv har boet i, er det skattefrit selvom man tjener mange penge på det. men der kan være andre regler når du bare sælger lidt af ejendommen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-09-10 23:49

Citat
jeg mener ikke du skal betale skat af det.

hold da kæft hvor jeg elsker den slags besvarelser

Jeg har selv ledt højt og lavt efter forskellige lovgivninger osv. på området og det er ikke for menig mand at svare på. J

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-09-10 23:53

Ok, blev ikke helt færdig.

fik trykket forkert-
det jeg ville sige til sidst var- at det er ikke nok at tro i dette spørgsmål, man skal vide

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 01:05

Endelig noget jeg kan svare på

Hvis der udelukkende er tale om frasalg af JORD, f eks fra matriklen hvorpå jeres garage ligger, så er det skattepligtigt. (Ejendomsavancebeskatningslovens §1 og §8). Jeg går ud fra at der er tale om alm. parcelhusgrunde, og ikke landbrug.

Mht. hvad I skal sælge jorden for, så ville mit umiddelbare svar da være "mest muligt"! Men hvis I blot vil gøre naboen en tjeneste, og kun sælge grunden til en pris, der giver en skat på præcis 0 kr., så mangler der en del oplysninger, bl. a. hvornår I har købt jeres hus, til hvilken pris og, hvis I har købt huset før 1993, oplysning om vurderinger i 1993 og 1996...!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-09-10 17:26

Det er vi helt enige i smuller54, det er kun præster og andet godtfolk som tror, vi andre vil gerne have noget faktuelt, noget man kan forholde sig til. Måske Lincoln1242 kommer med de guldkorn som jeg (vi ) har brug for, men så må du lige give ham lidt point også .

Lincoln1242, der er udelukkende tale om frasalg af jord og det er en alm. parcelhusgrund. Huset er købt i 2003, husker ikke hvad vurderingen var den gang. Vi vil sælge til mest muligt uden at betale skat, hvis ellers prisen så stadig er 'fornuftig'. Hvad skal der bruges af oplysninger.
Vurderingen følger jo ikke matriklen, har det betydning? Jeg tænker at når vurderingen er 460,-/m2 så kan man skattefrit sælge til den pris, der står jo ikke noget om hvor de 800m2 ligger på matriklen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-09-10 18:00

Citat
har brug for, men så må du lige give ham lidt point også

det var nu ikke noget jeg personligt havde brug for. Jeg ledte for din skyld, men kunne straks se, at det var en jungle, man ikke lige skulle begive sig ud i, derfor undlod jeg at svare. ( har en gang brændt mig ved at komme til at svare noget, som jeg var overbevist om, men hvor reglerne havde ændret sig)

held og lykke - jeg tror du har fat i den rigtige til din besvarelse

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 18:48

Nu skal jeg ikke tage brødet ud af munden på en revisor, men...

Du skal fordele den pris I gav for ejendommen (hus+grund) på den vurdering, der var i 2003.

Eksempel:
Hus og grund (begge matrikler) købte I for 1.000.000.
Vurderingen dengang: Grund 200.000 Selve huset 800.000.
Lad os for nemheds skyld sige at grunden er 1.500 m2, og at I vil sælge 300 m2 til naboen.
Simpel matematik herfra; anskaffelsessummen for det solgte jord udgør 300/1.500 x 200.000 = 40.000 kr.

Hvis I ikke vil tjene på det, ja, så skal I blot sælge til samme pris, 40.000 kr.! Husk også at omkostninger ifm. salget; f eks en landmåler, vil kunne fradrages i avancen (=det skal I lægge oven i salgsprisen til jeres nabo).

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 18:49

Ps. man skelner ikke i mellem om det er de "dyre" eller "billige" kvadratmeter, naboen køber - man bruger et gennemsnit!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 15-09-10 21:16

Tak for indsatsen smuller54, jeg har ogsåselv opgivet at finde rundt i junglen, dejligt at kunne overlade det til kompetente folk.
Tak for svaret Lincoln1242, nu prøver jeg lige at finde de gamle købspapirer frem, så ser jeg om jeg selv kan regne den ud.
Når du siger købssum og vurdering, så er det jo to forskellige ting, læser jeg det som at købesummen skal fratrækkes vurderingen og resten er så det man reelt har betalt for jorden, altså mere end grundværdien?

Accepteret svar
Fra : Lincoln1242

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-10 21:31

Det var min fejl at sætte vurdering = købesum - det forvirrer nok lidt!

Købesummen er det, du gav for ejendommen (hus+grund).

Det fremgår af vurderingen hvad den SAMLEDE vurdering er, og hvad GRUNDVÆRDIEN indgår med.

Når du har grundværdiens andel af den samlede vurdering; f.eks. 200.000 ud af en samlet vurdering på 1.000.000, så udgør grundværdien 20% af vurderingen. Og grundværdien udgør på samme måde 20% af din købspris for ejendommen.

Lad os sige at ejendommen blev købt for 1.150.000 kr.

Så udgør grundens anskaffelsespris 20% af 1.150.000 = 230.000 kr.

Herefter beregnes den frasolgte andels anskaffelsessum; f eks 300 m2/1.500 m2 x 230.000 kr. = 46.000 kr....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-09-10 21:46

Se det klarificerede jo lidt. Når jeg har fundet de gamle salgspapirer frem, (jeg sadler ikke samme dag som jeg rider) vil jeg se om jeg selv kan finde salgsbeløbet og hvis jeg ikke kan finde ud af at sætte det op, så skriver jeg igen

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 03-10-10 21:06

Tak for svaret Lincoln1242.

Det er vist lidt sent, men bedre sent end aldrig, har endnu ikke fået afsluttet, men det skal du jo ikke vente på