/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
vedr. skat og virksomhed
Fra : KarlSonja
Vist : 452 gange
500 point
Dato : 14-09-10 19:13

Hej jeg vil gerne hører om det er lovligt , at have skønhedsklinik uden, at betale skat hvis man kalder det træning i uddannelse, jeg henviser til siden hjemme siden www.customcare.dk der står prisliste, som jeg syntes de priser er høj hvis det er sorte penge. Jeg har fået at vide hun ikke skal betale skat, da beløbene kun er for produkterne, og dette beløb ikke overstiger 50.000 ? De påstås de har brev fra skat, hvor der står det er skattefri, jeg troer ikkke på det..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-09-10 19:36

Du skal ikke snage i andres gøren og laden.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-09-10 20:13

Nej - og man skal heller ikke gøre i andres lade....

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 14-09-10 20:25

du blander noget sammen, det der er tale om er moms, ikke skat.
De behøver ikke at momsregistrere sig hvis de omsætter for under 50.000 om året

tag et kig på denne side:
http://www.amino.dk/blogs/larsgosvig/archive/2010/02/22/kan-det-betale-sig-at-v-230-re-momsregistreret.aspx

Kommentar
Fra : KarlSonja

Dato : 14-09-10 22:34

hej Teil og Flash77 kald det snage om i vil, hvor er moralen ? skattepligtig eller ej ?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-09-10 23:36

Moralen - den skal du kigge i laden efter....

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-09-10 00:03

spørg skat det må de vide.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 15-09-10 00:53

Mit svar er delt op i to:

Moms
Som udgangspunkt er både behandlingen og produkterne afgiftspligtige (=der skal betales moms) jf. Momslovens §4. Afgiftsfritagelser fremgår af §13, bl.a. stk. 1 nr. 1: Hospitalsbehandling og lægevirksomhed, herunder kiropraktik, fysioterapi og anden egentlig sundhedspleje samt tandlæge- og anden dentalvirksomhed - og de nævnte ydelser, hjemmesiden omtaler, falder med mit kendskab til Momsloven IKKE ind under fritagelsen. Hvis virksomhedsejeren også tilbyder UNDERVISNING, så kan der være tale om afgiftsfritagelse efter §13 stk. 1 nr. 3: Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil - men fritagelsen gælder altså kun undervisningsdelen, ikke salg af ydelser og varer til almindelige kunder.
Ergo; momspligt, hvis der omsættes for mere end 50.000 kr. inden for en 12-måneders periode.

Skat
Alle indtægter, uanset om de kommer fra salg af produkter, ydelser eller undervisning er skattepligtige, jf .Statsskattelovens §4 - kort og godt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-09-10 10:57

Som udgangspunkt skal man betale skat af alt hvad man tjener eller for som indkomst på en eller anden måde, så kan man fradrage udgifter til virksomheden. Hvis udgifterne overstiger det indtjente skal man altså ikke betale skat. Ej heller moms som nævnt af et andet medlem.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-10 13:02

Skattefrihed i danmark, gælder kun multinationale selskaber, og ikke en som sidder og piller negle
Hun må omsætte for 50.000 uden momspligt.
Hun er normal skattepligtig af overskuddet på driften.
Skattevæsenet elsker angiveri, men vil ikke betale dusør vist

Mvh
BW

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-09-10 18:42

Virksomheden skal betale:

1)moms for samlet salg af varer over 50.000 kr. i et kalenderår.(enkeltmandsvirksomheder)
2)Skat af virksomhedens overskud i et kalenderår( enkeltmandsvirksomheder)
3)Lønsumsafgift af momsfriundervisning. Enkelt skoler kan dog være fritaget ( Jeg tvivler det er tilfældet i denne situation).

Hvis såfremt der både er moms og lønsumsafgift i virksomheden skal der tages højde for det ved fradrag af købsmoms.
Det kan anbefales at bruge en regnskabskyndig til udregning af dette.
hilsen en revisor

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 17-09-10 06:39

Hvis man ikke skal betale moms hvis man tjener under 50.000kr, kan man så heller ikke trække momsen fra???

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 17-09-10 09:11

Nej, man bliver momsregistreret, når ens omsætning bliver over de 50.000 kr, hvorefter man kan trække momsen fra.

Kommentar
Fra : JubazKan

Dato : 17-09-10 18:37

Hvordan skal en faktura så se ud til kunden... Skal der ikke stå: "momsen udgør xx kr"?? Eller undlader man det?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-09-10 22:11

Du må ikke skrive moms på, da du ikke er momsregisteret. Jeg mener ikke at din kunde får fradrag for momsen.

Mvh
BW

Annuller spørgsmålet
Fra : KarlSonja

Dato : 07-10-10 09:30

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål