/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Sætter I
Fra : betterwisser
Vist : 601 gange
100 point
Dato : 14-09-10 17:57

Sætter I den mest erfarne hund og fører på, også hvis der bliver meldt om rent forbiskud, for at være helt sikre på, at det forholder sig sådant. Eller- er det ,at " træde " skyttens evner til at se skudbilleder eller lignende over tæerne, og man godtager hans observationer uden videre?

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 110 point
Dato : 14-09-10 18:34

Aldeles omgående. I det hele taget skal man aldrig godtage meldingen "forbiskud" uden at iværksætte en grundig eftersøgning med den bedst mulige hund. Ethvert forbiskud skal altid betragtes som "anskydning" indtil andet er bevist ved hjælp af en dygtig schweisshund.

Mvh.
MULTI-X Gruppen
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-10 19:08

Taler vi om skud på råvildt.?
Eller harer, fasaner, osv...

Multi-X
Mæt og veltilfreds.
Mutter serverede gammeldaws stegt kylling med persille
og agurksalat...

Desserten oplyses muligvis i morgen, da jeg ikke ved hvad det er - endnuu uuu
I love it

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 14-09-10 19:14

Ej fuglevildt

Mvh
Bw

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-09-10 19:59

Mht råvildt, giver jeg Tonganeseren 100% ret.
Mht harene. Det er forholdvis nemt at se om hare er blev anskudt. Hvis harens stempler arbejder perfekt efter skuddet, sender jeg ikke Fido efter den. Men, går stemplerne bare lidt ned i omdrejninger - afsted med Fido.

Muti-x
Den vestlige del af Holstebro.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 15-09-10 08:21

Man bør altid bruge den bedste hund og fører til eftersøgning af anskudt klovbærende vildt - men hvis en skytte har meldt om rent forbiskud, stoler jeg på vedkommendes version. Efter en snak med med skytten, kan man godt danne sig et indtryk af sandsynligheden i hans udsagn - men naturligvis hvis der er blot et gran af tvivl i meldingen, bliver der eftersøgt af en reg. schweisshund, som altid er med på mine jagter. Han har ekspertisen til at kunne finde schweiss eller hår eller bensplinter, så det bør man trygt overlade til ham.
Hvis en skytte bliver mobset over at blive "set over skulderen", kommer han ikke med på flere jagter hos mig, så enkelt er det !

For fuglevildt og øvrig småvildt, bør man også bruge tid på at eftersøge anskudt vildt, evt. at lade en eller to hunde efterapportere, efter såten er afblæst og jægerne er gået videre til næste såt. Og jo, der findes altid en fugl eller to på sådanne efterapporteringer. Skidt med de dødskudte fugle, dem tager Mikkel sig af, men de anskudte fugle skal også udfries af deres pinsler - det er vor pligt.
I den forbindelse vil jeg gerne slå et slag for at medtage en ung uerfaren hund sammen med de to andre erfarne - den unge hund finder lynhurtigt ud af hvad det drejer sig om, nu da al virakken er væk fra denne såt - benyt jer af det !!!!

Øjenvidnet4
MULTI-X
Storvorde

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 15-09-10 18:55

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-09-10 20:16

Mange tak for POINGENE.

Mvh.
Tonganeseren