/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fundament til støttemur
Fra : sinatra
Vist : 7563 gange
30 point
Dato : 07-05-03 22:50

I weekenden fjerner vi en bakke som går fra haven op til vores terrasse og etablerer i stedet en støttemur i herregårdsblokke 1 m. i højde og 11 m. lang. Vi havde først tænkt på at få lavet en fue i beton/cement men er blevet rådet fra det. Folk mener at vi skal have et fundament på over 1m i dybden for at det kan holde. Vi har nu valgt at etablere muren uden fue og bruge limen til sammenføjningen.

Hvor dybt skal fundamentet så være ?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-05-03 23:13

Jeres naboer har ret. Hvis I laver støttemuren med de iøvrigt flotte herregårdsblokke - UDEN sokkel, så vil muren arbejde i frostvejr og fugerne ødelægges. For at modvirke dette, skal der laves en sokkel i frostfri dybde. Nu er det yderst sjælden det fryser mere end ½m. ned.
Men hvorfor egentlig en fuge. Så sent som i går så jeg en støttemur magen til jeres projekt uden fuge. Det så faktisk rigtig godt ud.

mvh
summer

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 08-05-03 09:28

Hvis du ligger jord i en meters højde på den ene side af støttemuren, så SKAL du også have en form for jordanker som sikrer at den ikke vil vælte med tiden. Der vil komme et stort pres på ved regnvejr ol. Du SKAL også ned i frostfri dybde 0.90 meter. Samt skal du sikre dig at du ikke placerer dit fundament i muld, gytje, tørv eller ligende. Det bedste er lerjord eller sand. Men med den størrelse 11 meter lang, så ville jeg helt klart få bistand af en geotekniker som kan sige god for det. Det koster måske et par tusinde, men så får i også sikkerhed for at det i bruger mange kræfter på vil blive stående.

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 30 point
Dato : 08-05-03 10:19

Først af alt, brug jeres sunde fornuft. Vurder bundens beskaffenhed hvor muren skal stå. Vurder trykket fra den jord muren dæmmer op for. Vurder hvad I har tænkt at koste på projektet.
Hvis alt skal tages i betragtning og man vil være sikker på både det ene og det andet, bliver det en dyr affære. Jeg ved godt hvad jeg ville. Hvis bundforholdene er rimelige, ville jeg lægge et lag afrettesand, og så ville jeg lave støttemuren med en svag hældning indad mod jorden. Så ville jeg affinde mig med, at der måske ad åre skal justeres lidt hist og pist. Hvis jorden ser ud til at være ret "levende" bag muren, ville jeg ofre lidt stabilgrus i 30-50 cm højde bag muren.

mvh
summer

Godkendelse af svar
Fra : sinatra

Dato : 08-05-03 11:43

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 08-05-03 14:56

Velbekomme og held og lykke med projektet

mvh
summer

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 08-05-03 20:13

Jeg har været ude til utallige tilsyn og byggesager hvor folk selv har vurderet, bundforhold og tryk på støttemure. Og det er ikke noget alle kan, tænk på den vægt der bliver placeret, og den længde muren får. Selv mure der kun er 50 cm. høje har jeg set vælte. Men tænk jer godt om, og hvis der stadig er blød bund hvor fundamentet skulle være, så prøv at grav lidt dybere, det kan spare jer for mange ærgelser senere. Held og lykke.

Kommentar
Fra : sinatra

Dato : 09-05-03 00:21

Hej Thomas 2610

Tak for dine meget relevante indlæg, de skal nok blive taget til efterretning.

mhv

TR