/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan slipper jeg af med mælkebøtter i~
Fra : ekyt
Vist : 5785 gange
200 point
Dato : 07-05-03 22:09

Hej
Da vi i foråret 2002 flyttede ind i vores nye hus var der rigtig mange mælkebøtter i haven. Jo, det er flot når de blomstre - men de hører altså ikke hjemme i en parcelhushave. Derfor kravlede vi rundt og stak dem op - d.v.s. vi stak roden af ca. 5-7 cm nede. Det pyntede da gevaldigt på plænen - den blev godtnok lidt ujævn men der var da ikke så mange mælkebøtter resten af året, og dem der var, stak vi op hen ad vejen. MEN i år er det meget værre end sidste år - de er meget større - kraftigere og hver enkelt mælkebøtte har i år flere rødder. Jeg føler vores store arbejde med at stikke dem op har gjort dem meget større i år. Kan det virkelig være rigtigt og hvordan hulen skal jeg dog få dem fjernet. Jeg er meget ked af at bruge gift da vi har en lille datter der godt kan lide at kravle rundt i græsset og spiser alt hvad hun får i hånden. DERFOR er mit spørgsmål - hvem har guldsvaret på hvordan jeg slipper af med mælkebøtterne - og helst uden brug af gift.
Jeg glæder mig vildt til at høre dit svar.
Med "gul have" hilsen Dorte

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-05-03 22:44

Metoden med at stikke mælkebøtterne har jeg prøvet. Det resulterer i mange flere samme sted. det duer altså ikke. Der er mange gode råd, men man kommer desværre ikke uden om at bruge et ukrudtsmiddel. Dem er der flere af - f.eks. Toxan. Det er et hormonmiddel, som via bladene går i rødderne og dræber bl.a.mælkebøtter. Kan du ikke holde din pilfinger borte fra græsplænen et døgn efter ?
Der er desværre ikke andre muligheder

mvh
summer

Kommentar
Fra : CarstenBoLaursen

Dato : 07-05-03 22:53

Hvis du absolut IKKE VIL BRUGE GIFT - er der kun et middel - men det tager LANG TID - og er rigtig besværligt - men det virker.
I stedet for at hælde vandet fra dine kogte kartofler i vasken.
Tømmes dette i en kande - og mens det stadig er meget varmt, (MEGET VARMT)
Hældes en 1/2 dl i centrum / Hjertet af hver mælkebøtte.
Så dør de - og kommer IKKE igen - men det er altså kun for GRØNNE HAVE-NØRDER syntes jeg
Men egen erfaring viser at det duer.
mvh
Carsten

Kommentar
Fra : summer

Dato : 07-05-03 22:56

Der er måske godt nyt alligevel. Jeg har lige fundet et tip fra "Ingeniørhjørnet": http://cph.ing.dk/konf/root/tekmil/html/1285.html Her er den en der skriver om meget gode erfaringer med eddikesyre, som specielt mælkebøtter dør af. Prøv at læse art. Eddikesyre er
ialfald miljøvenligt.
mvh
summer

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 08-05-03 02:27

Mit motto er : "Miljø frem for alt"

Well, det klassiske spørgsmål. "Naarjj, det' da løgn.....", "..ukrudt, IGEN, DAMN, det
kom s'gu bag på mig! - og så lige i foråret? - I MUST be cursed!".

Spøg til side.
Har du overvejet en ukrudts-brænder?
Jeg har set nogle til omkring en tusse + moms.
De fås udentvivl billigere. (Til jer andre, jeg gider ikke høre kommentarer om priser,
og lignende, jeg er IKKE ET FORBRUGERPROGRAM, capiche?)
Det elliminerer ikke arbejdet, men det skærer tiden ned til 1/100-del.
Det er blot et spørgsmål om timing. Gør det når de blomstrer. Hører jeg en biavler brokke sig i det fjerne?
NEJ, det slår ikke rødderne ihjel(jvf. forrige parantes).
MEN, planter har OGSÅ en givet levetid.
Hvad du vil gøre ved NABOENS spredning af mælkebøtter, det må du snakke med
ham om!

MVH
TDJ

Accepteret svar
Fra : skattekat

Modtaget 200 point
Dato : 08-05-03 09:18

Hej !

Jeg har hørt at hvis man kommer salt ned i "hjertet" af mælkebøtten så går den ud, men efter hvad du siger så har I rigtig mange så det vil nok tage lang tid at ordne dem alle sammen. Men hvad med at skaffe et par kaniner, de æææælsker mælkebøtter og så kan I glæde jer over alt det gratis kaninfoder
Spøg til side.
Men den med saltet, den er god nok.

"skattekat"

Kommentar
Fra : summer

Dato : 08-05-03 10:26

tdj prøv lige at læse spm. Det drejer sig om en græsplæne og dit forslag er en ukrudtsbrænder
Jeg gik faktisk i går ud på min plæne og dryppede eddikesyre på en del mælkebøtter. Jeg kan selvfølgelig ikke sige noget endnu om langtidvirkningen, men allerede i dag har mine mælkebøtter det ikke ret godt.
mvh
summer

Kommentar
Fra : AUTORAP

Dato : 08-05-03 11:28

hejsa,her i mit eget lille paradis ude på landet,hvor jeg har lidt mere jord end blot en parcelhus have har vi også mælkebøtter,personlig syntes jeg de er ganske pæne og generer ikke mig,men herskeren herhjemme,hun bryder sig ikke om dem,ihvertfald ikke i græsplænen,så er det igang med sprøjten.og midlet er KOBBER VITRIOL.OG SÅ PIST ER DE BARE VÆK.

mvh. autorap.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-05-03 12:45

Prøv at kigge på dette link http://ljohans.com/planteleksikon/plbe11.html måske det er hvad du søger (omhandler al' ukrudt i plænen). God side efter min mening...

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : summer

Dato : 08-05-03 14:52

ekyt er netop træt af manuel fjernelse, som ikke hjælper særlig effektivt. Det må helst heller ikke var giftigt, så helt nemt er det ikke - KOBBER VITRIOL er giftig a.h.t. Når der skal tages hensyn den lille pige. Hvis hun ikke vil bruge et hormonmiddel, som f.eks. Toxan, o.a., som kræver nogle dage før det er forsvarligt at "spise" af græsplænen, så er eddikesyre efter min menig det næstbedste. Eddikesyre er jo eddike i koncentreret for og skader ikke hverken naturen eller pigen. Dog er det klogt med "afholdenhed" ca. 24t.
mvh
summer

Kommentar
Fra : ekyt

Dato : 08-05-03 20:54

Tak for alle de gode svar - jeg tror jeg vil forsøge mig med eddikesyre i første omgang - så skal jeg nok komme tilbage med resultatet..... vi skrives ved.

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 08-05-03 22:41

Der findes en ukrudts-damper fra fichskars (nok stavet forkert!!!)
Noget i stil med den med det kogende vand ovenfor ,det er bare lettere at bruge + du står behageligt når du damper dem.
Mener den koster omkring 300kr (spørg i byggemarkedet )

Har hørt at mælkebøtter er gode i salaten!!!!(ikke selv prøvet)

Kommentar
Fra : tdj

Dato : 09-05-03 02:31

Til Summer prøv lige at læse svar!

Det skader jo HELLER ikke græssets rødder, vel?
Desuden er det en proces, der tager sådan cirka ½ sekund pr. plante.
Det skulle dit græs jo nok kunne overleve, eller? Næste gang du slår græsset,
forsvinder eventuelle afbrændte græs-spidser.
Tror du, det er en 2 meter stikflamme, jeg snakker om?
Tror du, der er tale om en industribrænder spændt for en traktor?
Fnyser af mit forslag, og foreslår selv GIFT? (tsk,tsk)

VH
tdj

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-05-03 07:15

Banzaiiiii 1 stk. flammekaster
Hvis man ikke får hele roden væk, så kommer krapylet igen - før eller siden. Gift (Roundup) er nok det hurtigste, men er man ikke til gift, ja så ser der kun det mekaniske tilbage.
Flammekastere, kogende vand/damp osv. hjælper ikke en meter på langt sigt. Dertil sidder rødderne for dybt, ikke med mindre man da ønsker at stå over hver enkelt plante i en uges tid, og så ellers skolder fusserne på en SARS ramt Kineser eller to

Kommentar
Fra : AUTORAP

Dato : 09-05-03 14:26

hej clan,du har jo nok ret i at det er nemmeste med giften,hvis man ikke vil lægge på knæ for sagen,men vi har vel hver sin metode,men det er jo en microskopisk plet i verden på en græsplæne,når man som jeg bor op af et par store gårde,der næsten daglig kører med mange hundrede liter vand/raundup til markerne,men det skal jo til for at det er rentabel,men hvis man er øko freak så er det bare tilbage med håret og op med ærmerne,der er kun en vej frem,men heldigvis er meningerne da forskellige,ellers så vi jo ens ud allesammen,og jeg vil squ nødig ligne min nabo,he,he
men håber i får bugt med de pæne mælkebøtter.

Mvh.autorap,og nyd det gode vejr,jeg sejler lige en tur i eftermiddag hej og tak for debatten

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 15:35

Hejsa, sidder lige og rydder op i mit system, og kan se dit spørgsmål stadig står åben (Kommentar ikke accepteret endnu). Er dette p.g.a. en forglemmelse eller fordi vores / mit svar ikke er fyldestgørende nok??
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : summer

Dato : 25-05-03 16:23

ekyt er nok i haven

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 16:39

Hej Summer.... ja og stikke mælkebøtter

Kommentar
Fra : ekyt

Dato : 25-05-03 22:00

Hej Summer, Clan m.f.
Ja, jeg var i haven..... Dog ikke for at stikke mælkebøtter op.
Vi prøvede for uges tid siden at dryppe eddikesyre ned i alle mælkebøtter og tusindfryd ..... med det resultat at der blev en masse gule pletter i plænen - ukrudtet så også ret dødt ud, de første par dage ... men så gav det regn - det resulterede i at de bare kom frem igen.
Derfor er jeg stadig på udkik efter forslag...!!??
Med grønne fingre
ekyt

Kommentar
Fra : ekyt

Dato : 25-05-03 22:02

Hej Summer, Clan m.f.
Ja, jeg var i haven..... Dog ikke for at stikke mælkebøtter op.
Vi prøvede for uges tid siden at dryppe eddikesyre ned i alle mælkebøtter og tusindfryd ..... med det resultat at der blev en masse gule pletter i plænen - ukrudtet så også ret dødt ud, de første par dage ... men så gav det regn - det resulterede i at de bare kom frem igen.
Derfor er jeg stadig på udkik efter forslag...!!??
Med grønne fingre
ekyt

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-05-03 22:07

Hvis du gidder så klip stænglen, med en injektionssprøjte giver du den en omgang dieselolie (ned i røret), så tilter skidtet... men det gør græsset også, hvis du rammer ved siden af.
Det er altså lidt lettere med RoundUp (i små og direkte mængder)
Søren

Godkendelse af svar
Fra : ekyt

Dato : 17-09-03 11:53

Tak for svaret skattekat.
Jeg har prøvet eddikesyren og det virker ikke. Nu prøver jeg salten - rent faktisk har jeg en bekendt som også siger det er en ok måde.
eykt